• Tom Araya

Din inställning till att försvara vårt land?

Så här i orostider, med krig i Ukraina, strul med vår NATO-ansökan, prat om risken för att vi kan hamna i krig o.s.v, så är jag nyfiken på din inställning till att försvara Sverige.

Läs igen alla alternativ och rösta på det som stämmer bäst in på din inställning (ärligt och på allvar, inte på skoj).
    Du har hela året (2024) på dig att rösta.

Du är välkommen att även utveckla dina tankar och resonemang i text.
    Du kan posta anonymt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 01:20
    Jag glömde ett alternativ.
    Kopiera och klistra in det i ett inlägg om detta är vad du röstar på.
    Utveckla gärna vidare i egen text.

-Jag tror inte på våld som en metod för att försvara sig, utan jag kommer att använda ickevåldsmetoder för att stoppa, förhindra eller försvåra för en annan makt att med militära medel ta kontroll över Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 20:37
    Svensk värnpliktsålder är 16-70 år, det är under den ålderns som medborgare förväntas ställa upp för civilt eller militärt försvar, förutsatt att man är frisk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?
  • OlManH

Sverige har ju importerat 1+ miljon "unga" män senaste deceniet.
    Perfekt om det blir oroligheter, dags för dem att betala tillbaka till Sverige  👍

• Anonym (Smt)
    OlManH skrev 2024-02-07 08:56:03 följande:

Perfekt om det blir oroligheter, dags för dem att betala tillbaka till Sverige  👍

Ja, självklart. Alla som är bosatta i Sverige och är mellan 16-70 omfattas av totalförsvarsplikten. Det gäller alltså både svenska medborgare och utländska.
  • Anonym (Stolt)
    OlManH skrev 2024-02-07 08:56:03 följande:

Duger de till, kan de utbildas och göra tjänst i Svenskaförsvaret eller kommer de återigen fly krigets fasor och söka sin lycka någon annan stans?
  • TvillingmammaVästgöte
    PH76 skrev 2024-02-07 06:42:19 följande:

Det är möjligt att veta hur man kommer att reagera innan kriget har börjat och bomberna faller. Jag hoppas att jag kommer att ha säkerställt familjens säkerhet så att jag sedan kan strida för Sverige. Helst så skulle jag vilja göra det genom någon frivillig organisation, med egna vapen i stadsmiljö.

Då bör du gå med i hemvärnet. Kanske lika bra att du anmäler dig nu, så att du hinner bli utbildad och bli inkluderat i hemvärnet.
    Hemvärnet är Sveriges riktiga försvar,  för de fåtal nittonåriga värnpliktiga vi har, 7000 tror jag vi har just nu under utbildning, lär inte kunna klara att försvara landet. 

Hemvärnet har idag över 20000 personer engagerade och detta är vuxna människor , många har också relevanta yrkeskunskaper , men jag tror alla är välkomna och man får utbildning. Om man inte har gjort värnplikt får man given två veckor lång grundläggande utbildning. 

• Anonym (sursnus)

Vad är det vi ska försvara? Vårt snus och vår surströmming?

• AndreaBD

Om jag vore yngre så skulle jag inte dra mig för att delta aktivt om det är nödvändigt. Men pga ålder och hälsoproblem är det inte realistiskt. Generellt är min inställning att man ska ställa upp, även med vapen, om landet blir angripen eller hotat. I mån av att man klarar av det, framför allt fysiskt. 

• Anonym (Smt)
    Anonym (sursnus) skrev 2024-02-07 12:45:00 följande:

Vad är det vi ska försvara? Vårt snus och vår surströmming?

Jag har sagt det tidigare, men kan säga det igen.

Du vet inte vad du har förrän det tas ifrån dig.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-07 12:43:39 följande:

Då bör du gå med i hemvärnet. Kanske lika bra att du anmäler dig nu, så att du hinner bli utbildad och bli inkluderat i hemvärnet.
    Hemvärnet är Sveriges riktiga försvar,  för de fåtal nittonåriga värnpliktiga vi har, 7000 tror jag vi har just nu under utbildning, lär inte kunna klara att försvara landet. 

Hemvärnet har idag över 20000 personer engagerade och detta är vuxna människor , många har också relevanta yrkeskunskaper , men jag tror alla är välkomna och man får utbildning. Om man inte har gjort värnplikt får man given två veckor lång grundläggande utbildning. 

Hemvärnet hade jag också kunnat tänka mig om jag vore yngre och om jag inte hade artros. :) 
  • Anonym (sursnus)
    Anonym (Smt) skrev 2024-02-07 13:16:57 följande:
    Jag har sagt det tidigare, men kan säga det igen.

Du vet inte vad du har förrän det tas ifrån dig.
    Jag snusar inte och äter inte surströmming.
Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?