• Tom Araya

Din inställning till att försvara vårt land?

Så här i orostider, med krig i Ukraina, strul med vår NATO-ansökan, prat om risken för att vi kan hamna i krig o.s.v, så är jag nyfiken på din inställning till att försvara Sverige.

Läs igen alla alternativ och rösta på det som stämmer bäst in på din inställning (ärligt och på allvar, inte på skoj).
    Du har hela året (2024) på dig att rösta.

Du är välkommen att även utveckla dina tankar och resonemang i text.
    Du kan posta anonymt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 01:20
    Jag glömde ett alternativ.
    Kopiera och klistra in det i ett inlägg om detta är vad du röstar på.
    Utveckla gärna vidare i egen text.

-Jag tror inte på våld som en metod för att försvara sig, utan jag kommer att använda ickevåldsmetoder för att stoppa, förhindra eller försvåra för en annan makt att med militära medel ta kontroll över Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 20:37
    Svensk värnpliktsålder är 16-70 år, det är under den ålderns som medborgare förväntas ställa upp för civilt eller militärt försvar, förutsatt att man är frisk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?
  • Dr Nail

Nu försöker jag komma på anledningar varför det här landet är värt att försvaras och det är fan svårare än man skulle kunna tro. Lol

• Dr Nail

Jo, ok en anledning har jag. Sverige har en mycket vacker och underskattad natur, speciellt uppe i norr!

• Anonym (Smt)
    Dr Nail skrev 2024-01-24 09:15:01 följande:

Nu försöker jag komma på anledningar varför det här landet är värt att försvaras och det är fan svårare än man skulle kunna tro. Lol

Jag kan komma på hundra anledningar på rak arm och säkert hundra till om jag tänker efter. Det är saker som du tar för givet och inte skulle sakna förrän det tas ifrån dig.

Jag är beredd att riskera mitt eget liv för att du ska kunna få tycka att Sverige är värdelöst. 
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2024-01-24 09:15:01 följande:

Enbart att det är landet du är bosatt i och medborgare av borde räcka, för det borde man vara i det land man gillar tillräckligt mycket för att försvara.

Men så finns det såklart de som har anknytningsproblem och gärna drar vidare så fort det kärvar lite...
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fegis) skrev 2024-01-23 22:39:32 följande:
    Nejdå, jag är en lugn, sansad och mycket lösningsorienterad människa normalt sett. Men gränsen går vid bombregn. Fram tills dess ska jag vara en lydig medborgare och göra mitt bästa. 
    Anonym (Smt) skrev 2024-01-23 20:22:17 följande:
    Är du mellan 16 och 70 så omfattas du av totalförsvarsplikten. Du får då inte lämna landet om det skulle bli höjd beredskap, varken på semester eller tjänsteresor. Det kan ge dig upp till fyra års fängelse om du försöker. Det är så det är och det är inte ditt val. Det är bara att tugga i sig det. Och du kan lita på att gränserna skulle att bevakas stenhårt för att förhindra flykt.

Det är också mycket vanligt i krigsområde att evakuera civila, främst kvinnor och barn. Vad är vitsen med att alla stannar och dör i bombanfall? Ukraina släppte tom ut män med många barn...
    I Sverige är det samma regler för kvinnor och män. Det är väldigt olikt Ukraina. Både kvinnor och män har totalförsvarsplikt och jag skulle tro att förskolepersonalen blir krigsplacerad i förskolan, få den måste upprätthållas även i krigstid.

Idag kan även kvinnor tvingas till att göra värnplikt.
  • Anonym (Fegis)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-24 12:29:41 följande:
    I Sverige är det samma regler för kvinnor och män. Det är väldigt olikt Ukraina. Både kvinnor och män har totalförsvarsplikt och jag skulle tro att förskolepersonalen blir krigsplacerad i förskolan, få den måste upprätthållas även i krigstid.

Idag kan även kvinnor tvingas till att göra värnplikt.
    Förvisso behöver någon ta hand om barnen, men knappast där bomberna faller för där finns inga förskolor kvar, och det är väldigt dålig propagandan med döda barn så jag skulle vilja se den regering som propsar på att alla stannar kvar där de bor... 

Internflyktingar är också en grej så om det är så upprörande att jag föredrar att fly så får jag väl dra till de jämtländska skogarna, eller något annat ointressant område ur bombningssynpunkt, och laga mat åt evakuerade. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fegis) skrev 2024-01-24 13:22:30 följande:
    Förvisso behöver någon ta hand om barnen, men knappast där bomberna faller för där finns inga förskolor kvar, och det är väldigt dålig propagandan med döda barn så jag skulle vilja se den regering som propsar på att alla stannar kvar där de bor... 

Internflyktingar är också en grej så om det är så upprörande att jag föredrar att fly så får jag väl dra till de jämtländska skogarna, eller något annat ointressant område ur bombningssynpunkt, och laga mat åt evakuerade. 

Ja , men samhället måste ju hålla igång. 

Sjukvård, barnomsorg, skolor, räddningstjänst, elförsörjn8ng, matbutiker, distribution, banker, tillverkning av vapen och annat militären behöver etc. 

De flesta kommer att behövas för att upprätthålla samhällsfunktioner och civilförsvar. 

• Anonym (Stolt)
    Det är utmärkt att du nu har skaffat dig en plan att hjälpa till om Sverige drabbas av kris eller krig, skaffar du dej dessutom en utbildning och anställning på tex en Jämtländsk förskola är chansen ganska stor att du kan få en totalfösvarsplacering på ditt ordinarie storkök.
  • Anonym (Fegis)
    Anonym (Stolt) skrev 2024-01-24 13:35:33 följande:
    Det är utmärkt att du nu har skaffat dig en plan att hjälpa till om Sverige drabbas av kris eller krig, skaffar du dej dessutom en utbildning och anställning på tex en Jämtländsk förskola är chansen ganska stor att du kan få en totalfösvarsplacering på ditt ordinarie storkök.
    Tack, men fram till att bombhotet är ett faktum så stannar jag på mitt icke-samhällskritiska IT-jobb i ett storstadsområde. 
  • Mentat
    ....det är väldigt dålig propagandan med döda barn så jag skulle vilja se den regering som propsar på att alla stannar kvar där de bor... 
    Hamas. Ju fler döda barn, desto bättre för Hamas' propaganda.

Jag förstår att du egentligen menade "demokratisk regering", men ville ändå påpeka att de existerar.
Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?