Inlägg från: Anonym (Annica) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annica)

Din inställning till att försvara vårt land?

Jag har svårt att välja ett svarsalternativ. inget passar helt rätt. Jag är för gammal för att tas ut till stridande tjänst, och har inte heller gjort militärtjänst. Jag kommer att vara till störst nytta på mina ordinarie arbetsplats. (förutom ev. i en akut fas, om allt stängs, så kommer jag väl stapla sandsäckar eller så.)
    Gubben har inget samhällsviktigt jobb, så vet inte var staten vill ha honom till. Barnen har gjort militärtjänst, så de hamnar nog i stridande förband.
    Tilläggas bör att jag tror att risken att Sverige blir invaderat är extremt liten, men det är alltid bra att fundera på olika scenarier. 

• Anonym (Annica)
    Tom Araya skrev 2024-01-21 20:38:05 följande:

Trådstarten är uppdaterad med följande:

Svensk värnpliktsålder är 16-70 år, det är under den ålderns som medborgare förväntas ställa upp för civilt eller militärt försvar, förutsatt att man är frisk.

Totalförsvarsplikten gäller alla 16-70 år. 
    Värnplikten, då man deltar i det väpnade försvaret, är för de mellan 18 och 47 som genomgått militär utbildning. (vilket man inte kan neka att genomgå om man blir kallad)
  • Anonym (Annica)
    Tom Araya skrev 2024-01-23 17:01:31 följande:
    Vad saknas av alternativ?
    Många av oss (tex. jag) vet vad vi antagligen hade blivit ålagda att göra, så det handlar inte om att vilja. Tex hade alternativet "Jag vill inte strida, utan hoppas på att få fortsätta med mitt civila arbete och att samhället har nytta av det istället." passat in på mig, om det hade stått att jag är för gammal för att strida, och kommer att få fortsätta med mitt civila arbete...
    Man kan ju inte ha hur många alternativ som helst, men eftersom varje alternativ (i alla fall de första) innehöll både en grad av vilja och en uppgift, så stämmer inte alltid de båda överens. 
    Jämför en (påhittad) undersökning om skolarbete med alternativen
    - Jag gör inga läxor och har låga betyg
    -Jag gör alla läxor och har höga betyg
    Inte helt lätt för alla att svara...
Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?