• Anonym (Jf)

Hur skaffar man ett grabbgäng?

Jag är 38 år och har aldrig haft ett ?grabbgäng?. Jag har barndomsvänner men de är alla utspridda och känner inte varandra. De vänner jag har i vuxen ålder är också helt utspridda, dvs jag känner dem men de känner inte varandra. 

Vissa av dessa vänner har egna ?grabbgäng? men som jag inte är en del av. 

När mitt senaste förhållande tog slut tog min exflickvän också upp detta som en av anledningarna, dvs att jag har litet socialt umgänge.

Jag har ett umgänge men inget djupt sådant. Dvs jag träffar mina vänner ibland på en AW, men vi gör inget ihop som tex ett grabbgäng gör. Vi firar inte saker ihop, som midsommar, eller åker och gör roliga saker ihop

Detta är otroligt smärtsamt och skadar mig som person.

Hur skaffar man ett ?grabbgäng??

• Svar på tråden Hur skaffar man ett grabbgäng?
  • Anonym (Docklands)
    Anonym (Jf) skrev 2024-01-16 21:14:36 följande:
    Jag tror tyvärr att det kanske är mig det är fel på. Den enda röda tråd jag kan se är att alla mina vänner har egna grabbgäng. Dessa är barndomsvänner. Varför har då inte jag något grabbgäng från barndomen? Även under min uppväxt valde jag vänner för olika ändamål och olika vänner för olika perioder.
    Det du beskriver är inget onormalt. Om du är så pass insiktsfull att du vet att det beror på dig betyder ju också att du själv sitter på makten att kunna förändras. Det är positivt.
  • Anonym (Jf)
    Anonym (Docklands) skrev 2024-01-16 21:14:40 följande:

Är du en normal kille med normala värderingar och relationer med andra så genereras inga röda flaggor. Har du svårt att få till sociala relationer (vänner) så kan det kanske ha sin naturliga förklaring, eller tyda på någon knepighet som skrämmer bort folk i gemen.

Att du uttrycker dig med orden "många saker man måste pricka rätt för att inte se ut som en röd flagga för kvinnor" indikerar en knepighet tyvärr. Uttrycker du sånt så uppfattas du som en bitter jävel som skyller saker på kvinnor. För att lyckas med relationer behöver du se till att vara en människa med bra värderingar.

Så nu är även sättet jag uttrycker mig på en röd flagga? Noterar det på rad 472 över röda flaggor.

Vad är en normal kille med normala värderingar? Du verkar ha bra koll!
  • Anonym (Docklands)
    Anonym (Jf) skrev 2024-01-16 21:21:11 följande:
    Så nu är även sättet jag uttrycker mig på en röd flagga? Noterar det på rad 472 över röda flaggor.

Vad är en normal kille med normala värderingar? Du verkar ha bra koll!
    Lägg inte in alltför många känslor i det. (Då du nu är sarkastisk) Meningen är inte att sänka dig. Om du är ute efter någon form av framgång så behöver du betrakta saken mer tekniskt. Starta en anonym tråd på nätet och analysera svaren du får. Det finns säkert saker du inte tänkt på. Sättet du uttryckte dig på sist. Sånt slinker ut när värderingarna är knepiga. Går inte att mörka sånt eller maska. Grundproblemet är inställningen.
  • Anonym (Mina erfarenheter)
    Anonym (Samma) skrev 2024-01-14 18:22:11 följande:
    Det är en personlig inställning, vilken jag inte kommer redogöra för i den här tråden då det är långt ifrån topic. 

Var och en gör såklart som den vill - efter att gjort sin egen research.
    Fast du är ju anonym, då kan du väl skriva NÅGONTING i alla fall. Det här blir ju bara fånigt: "jag säger A men jag säger inte B, ninna-ninna-ninna-naa..."

Min erfarenhet av "sällskapsklubbar" är annars också ganska dålig. (Dessa erfarenheter kommer från både "New Friends" i en mellanstor svensk stad, samt "Ensamma katten" och "Club Nova" i Stockholm - det var länge sedan, vet inte ens om någon av dessa klubbar finns kvar längre.)

Ett problem var att det kändes som att alla skämdes för att de "behövde" gå dit. De enda som hade en "ursäkt" var nyinflyttade icke-studenter, för de hade s.a.s. en ANLEDNING att inte känna någon i sta'n. Och inte utan orsak, för om man berättade att man var uppvuxen i sta'n så fick man höra "men herregud, om du har bott här hela ditt liv så måste du väl ha massor av kompisar!" Nä jag hade ju inte det, och det var därför jag tog det initiativet...

Denna kvinnas (som sa så) sociala kompetens lämnade såklart mycket övrigt att önska, och detta var också ett av problemen. Det var inte ett tvärsnitt av befolkningen som sökte sig till klubbarna, utan många hade olika sociala problem som nästan kunde förklara varför de var ensamma. Och att då fösa ihop många sådana människor i samma grupp, utan några med god social kompetens som kan överbrygga, blir inte bra. Utan det var och en av medlemmarna hade behövt, var en grupp av normalt eller högt socialt begåvade, trevliga och "normala" personer. Men det är just det - att komma med i en sådan grupp OM man själv har problem... det är nästan omöjligt.
    Anonym (Skaffa driv) skrev 2024-01-16 13:49:29 följande:
    För det första stänger man inte någon ute för att man inte bjuder med en homofob till en homosexuell. Men för det andra, varför skulle man inte stänga ute folk som stänger ute andra? De kan väl få smaka på sin egen medicin. Precis som han hatar bögar, så hatar jag homofober.  Enkelt.
    Men nu var det ju inte du som var TS och behövde hjälp, så vad har DINA åsikter om personer som anser att homosexualitet är fel, för betydele för tråden?

För att svara TS själv då. 

Du är 38 år, säger du. Då är det väl hög tid att bilda familj med nästa kvinna? Och i så fall får ni inte mycket tid att springa ute med respektive tjejgäng och killgäng ändå. Utan snarare brukar det vara så, att det utlöser irritation om den ena vill gå ut och lämna den andra ensam med barnen hela kvällen, och kanske nästa dag också om personen måste sova ruset av sig först. 

Så det du bör göra - om du vill ha familj, jag förutsätter det nu - är att göra klart på de appar där du letar, att du söker någon att bilda familj med tämligen omgående. Det finns många kvinnor i lämplig ålder för dig som är desperata efter barn, hus, äktenskap, familj - så det bör gå lätt, eftersom du redan har haft tjej och alltså inte har några uppenbara problem SÅ. 

Vidare undrar jag lite hur gammal/mogen din förra tjej var, i din ålder brukar man ju ha slutat med kroglivet ÄVEN om man inte skaffat familj. Man sitter mest hemma. Så varför det skulle ha varit en så stor grej för din tjej att du inte hade ett "grabbgäng" vid 38 års ålder förstår jag inte. Problemet låg - som jag ser det - mer hos henne än hos dig. 

Jag beklagar att du aldrig haft något grabbgäng, men det är lätt sent i livet att skaffa det nu... Men om du längtar efter manlig gemenskap i grupp, så kan jag rekommendera t.ex. att du tar jägarlicens och försöker komma med i ett jaktlag. Eller går med i Hemvärnet eller något annat inom det frivilliga försvaret.  Eller att du letar efter någon grupp eller förening som håller på att rusta upp ett fartyg, t.ex. ett segelfartyg, eller bygga en egen ubåt... eller kanske något med flyg (flygsimulatorer kanske)? Eller science fiction? Allt sådant brukar dra huvudsakligen män. 

Jag tror tyvärr att det kanske är mig det är fel på. Den enda röda tråd jag kan se är att alla mina vänner har egna grabbgäng. Dessa är barndomsvänner. Varför har då inte jag något grabbgäng från barndomen? Även under min uppväxt valde jag vänner för olika ändamål och olika vänner för olika perioder.
    Fast jag tror att du romantiserar. Du kanske har sett en massa amerikanska filmer om dessa grabbgäng, som har fantastiskt kul och ställer upp för varandra i vått och torrt? Det är inte så märkvärdigt i verkligheten. 
  • onelifetolive
    Anonym (S) skrev 2024-01-16 13:55:56 följande:

Om han nu är då öppen för att alla är olika, varför drar du då upp att han är homofob, när det kommer till att umgås alla på en gång?

Vad yrar du om?
    Jag har inte dragit upp att någon är homofob.
  • Anonym (Samma)
    Fattar inte varför inte folk läser vad du skriver. Det som ditt ex sa gissar jag att du tog upp som en bisak. Inte att ditt enda syfte med att hitta ett grabbgäng är för att "duga för en tjej" så I hear you. 

Med det sagt...
    Som jag redan nämnt känner jag igen mig mycket i det du skriver. Några aspekter:
    Som du skriver består många av grabbgängen av barndomsvänner. Det kan vara från gymnasiet, lumpen, något gammalt fotbollslag, grannar från lågstadiet som har hängt kvar osv.
    Då var det lättare att skaffa kompisar än som +30-åring. Det var liksom inte så noga vilka alla var utan hade man en plats i gänget så hade man och så fortsatte det. 

Jag flyttade 40 mill från min hemstad när jag var 20+
    Om jag ser tillbaks på vilka jag umgicks med då, och som skulle ha kunnat vara mitt grabbgäng om jag bodde kvar, så är det kanske bara 3 av dom jag faktiskt skulle vilja umgås med fortfarande.
    En av dessa är fortfarande en av mina bästa vänner och vi umgås fortfarande någon gång per år. 
    Dom andra två tröttnade jag ändå på, då det ALLTID var jag som fick dra i allt för att vi skulle hitta på något tillsammans.
    Det sistnämnda är ett problem. Varje grabbgäng behöver någon som drar i allt, annars rinner det ut i sanden. När jag flyttade slutade dom andra att umgås helt. 

När jag sen hade flyttat och börjat lära känna nytt folk, så fick jag nya kompisar lite här och var. Någon kollega på jobbet som var schysst, någon från föräldragruppen, någon från barnens förskola, någon granne, någon från skytteklubben, någon av sambons vänners män osv.
    Så jag har vänner att hänga med, men även om dom funkar bra tillsammans allihop, så blir vi inget grabbgäng - eftersom många redan har sitt (sen barndomen) - och jag har inte en plats där. Folk tar inte in nya personer i sina små klasar, hur jävla trevlig och rolig man än är. 

Det är synd. Det hade varit fint att ha det där gänget som man alltid spelar poker med 2:a lördagen i kvartalet, eller som alltid åker Vasaloppet ihop, eller som drar en vecka utomlands ihop varje år - där man turas on att välja resmål.
    Ett gäng som prioriterar dessa traditioner. Såna som gör klart för sin nya tjej att "jag och grabbarna har LAN-helg första helgen i november varje år. Den helgen är alltså låst för all framtid"
    Så jag förstår verkligen vad du menar. 

Ju fler år som går desto svårare blir det att få till ett nytt gäng, men jag tror inte att det är omöjligt.
    Du får nog vara den som drar i det och se till att det blir trevligt.
    Börja med något enkelt. Jag har också stått där själv efter att ha bjudit in en massa folk, så jag vet hur det känns, men försök hitta minsta gemensamma nämnare och knyt folk till det. 
    Säg till så många du kan komma på:
    Tja! Vi är några som ska ner till XYZ och ta ett par öl och spela shuffleboard den 4 februari. Har du lust att hänga med?
    Sen ser du vilka som dyker upp. 
    Alla som verkar roligt ihop frågar du igen två månader senare. 

Skulle det vara att du frågar 14 st och bara två dyker upp så får du absolut inte verka bitter utan bara säga/tänka att familjelivet kom emellan för dom andra och hoppas att dom hänger på nästa gång. Är du glad och positiv är det större chans att dom som kommer vill återkomma.

Var inte heller för hård mot dig själv. 
    Det är enligt min erfarenhet _väldigt vanligt_ med män som inte har något behov av detta. Dom vill bara sitta hemma och chilla med sin fru (eller själva). Så tänk inte att det måste bero på dig om du får svårt att få ihop folk. 

Jag frågar igen: vart i landet bor du?
  • felicityporter

Det du skriver om att en tjej hade velat att du har ett s.k. Grabbgäng kan jag verkligen inte relatera till. Vad fan spelar det för roll som flickvän? Min pojkvän har inget grabbgäng och jag bryr mig inte det minsta om det. Så länge vi har det bra ihop spelar det ju ingen roll alls.

• Anonym (Skaffa driv)
    Anonym (Mina erfarenheter) skrev 2024-01-16 22:14:23 följande:
    Men nu var det ju inte du som var TS och behövde hjälp, så vad har DINA åsikter om personer som anser att homosexualitet är fel, för betydele för tråden?
    Svarade på en fråga i tråden, om det är okej med dig {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (Jf)
    Anonym (Samma) skrev 2024-01-14 13:39:53 följande:
    Hur skaffar man ett grabbgäng?

Vart i landet bor du?

Det där är jävligt svårt - men inte omöjligt. 
    Jag har det lite som du. Har funderat mycket på saken och hittat lösningar som funkar hyfsat. 
    Jag är egentligen en sån som hellre har få men väldigt tighta relationer. Jag har några såna men dom är utspridda precis som dina. 
    När det slog mig att det ändå är bättre att ha några till även om dom är lite mer... ytliga, så började jag fundera över hur jag skulle gå tillväga.

Jag har nyligen träffat några som verkar bra och trevliga, men det är ju lite knepigt att få ihop dom naturligt. 
    Jag gjorde helt enkelt såhär:
    Jag skickade till alla:
    Tjena grabbar! Som ni kanske har märkt tar det emot för mig att be om hjälp, men när vi bor som vi gör (hus på landet) behövs det ju ibland, så jag tänker att jag tar en för laget och börjar.
    Skulle verkligen behöva hjälp med att byta panel på huset. Är det någon som har tid/lust att hjälpa mig över helgen v.XX hade jag varit mycket tacksam. 

Samtliga ställde upp och vi hade en väldigt trevlig helg. 
    Den ena hade jag bara träffat en gång och dom andra var nya för varandra. 

Efter det har vi hjälpt varandra med lite olika saker och nu skulle jag utan problem kunna fråga om dom vill gå ut och ta en öl någon gång, eller kanske följa med ner till skjutbanan en eftermiddag. 
    Men även om alla verkar ha trevligt, tror jag att det här behovet är störst hos mig, varför jag är den som kommer få dra i det om det ska bli något. 
    Man får försöka vara ok med det.

Som svar på inlägget ovan rekommenderar jag dig att hålla dig borta från sällskap som "round table", men det är bara jag. 

Tack uppskattar ditt sympatiska inlägg. Jag bor i Stockholm. Mina vänner skulle aldrig fungera att dra ihop med. Det är redan bara en logistik att träffa en av dessa en gång per kvartal. Precis som du skriver är det traditionerna jag vill åt. 

Nej vet att en normal flickvän inte gör en stor sak av detta. Och ja, detta var en av flera anledningar att det tog slut med min. Men många tjejer tycker att det är attraktivt med kollar som har grabbgäng.

Skulle jag gifta mig någon dag så skulle det troligtvis inte bli en svensexa. Gästerna på min sida skulle vara en otroligt liten skara människor. Väldigt trist!

Svar på tråden Hur skaffar man ett grabbgäng?