Hur skaffar man ett grabbgäng?
Var och en gör såklart som den vill - efter att gjort sin egen research.
Min erfarenhet av "sällskapsklubbar" är annars också ganska dålig. (Dessa erfarenheter kommer från både "New Friends" i en mellanstor svensk stad, samt "Ensamma katten" och "Club Nova" i Stockholm - det var länge sedan, vet inte ens om någon av dessa klubbar finns kvar längre.)
Ett problem var att det kändes som att alla skämdes för att de "behövde" gå dit. De enda som hade en "ursäkt" var nyinflyttade icke-studenter, för de hade s.a.s. en ANLEDNING att inte känna någon i sta'n. Och inte utan orsak, för om man berättade att man var uppvuxen i sta'n så fick man höra "men herregud, om du har bott här hela ditt liv så måste du väl ha massor av kompisar!" Nä jag hade ju inte det, och det var därför jag tog det initiativet...
Denna kvinnas (som sa så) sociala kompetens lämnade såklart mycket övrigt att önska, och detta var också ett av problemen. Det var inte ett tvärsnitt av befolkningen som sökte sig till klubbarna, utan många hade olika sociala problem som nästan kunde förklara varför de var ensamma. Och att då fösa ihop många sådana människor i samma grupp, utan några med god social kompetens som kan överbrygga, blir inte bra. Utan det var och en av medlemmarna hade behövt, var en grupp av normalt eller högt socialt begåvade, trevliga och "normala" personer. Men det är just det - att komma med i en sådan grupp OM man själv har problem... det är nästan omöjligt.