Anonym (Ts) skrev 2024-01-14 20:17:19 följande:
Ptja. Klart det finns. Och så finns motsatsen. Har själv adopterade vänner vars föräldrar är helt överförtjusta i barnbarnen trots noll genetiska länkar. De barnbarnen får ju med sig enormt mkt av de äldre som på så vis lever vidare på ett annat vis.
Fast DET är ju en helt annan sak. Då är det mor-/farföräldrarna som SJÄLVA bestämt sig för att adoptera, efter att ha bearbetat sin egen barnlöshet, och kommit fram till att de kan öppna sina hjärtan för ett eller flera adoptivbarn. Vore ju märkligt om de inte kunde omfatta även dessas genetiska barn, i så fall. Eller adoptivbarn för den delen, om det skulle bli så.
Många ofrivilligt barnlösa väljer faktiskt också att INTE adoptera, när de uttömt de medicinska metoderna att få egna barn.
När det är ens barn som gör det, så blir man ju ställd inför fullbordat faktum, utan att ha blivit tillfrågad.
Jag har faktiskt tänkt tanken, att när jag får barnbarn genom min son så kommer jag nog när föräldrarna inte är precis närvarande... topsa lite inne i kinden. Och skicka till det släktforskningsföretag som redan har mitt, sonens, dotterns och exmannens DNA-profil. Just to make sure. Jag vill inte anknyta till ett barnbarn som senare visar sig inte vara mitt. Det handlar ju också om vart man vill styra arvet av klenoder som gått i släkten...