• Anonym (Ts)

Varför vill inte folk få söner??

Har hängt jär på FL ett tag och sett ett antal trådar om detta. 

Varför vill folk inte få söner? Läst om mammor (och iaf en pappa) som bara vill ha döttrar. En av varje är ok, två dötttar ok men två söner en besvikelse.

Varför? Är själv mamma till två grabbar och fattar inte. Vad är grejen?

• Svar på tråden Varför vill inte folk få söner??
  • Anonym (Q)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:25:57 följande:

Jag förstår att många föredrar döttrar, för det verkar vanligt att man förlorar sin son i Sverige när sonen bildar familj. 

Ja, det verkar vara vanligt att man mest umgås med kvinnans släktingar.
  • Zaro

Jag uppfattar det som ett västerländskt eller tom skandinaviskt fenomen. På andra håll är det tvärtom. Tror att svenskar är mer stereotypiska än vi vill medge, klart många fostras in i våra könsroller men uppfostran, personlighet, kemi avgör ju också hur mjuka/duktiga barn blir eller hur starkt band mellan barn och förälder blir. Tycker många behandlar flickor som dumma prinsessor och pojkar som att de ibland är större än de är.

• TvillingmammaVästgöte
    Zaro skrev 2024-01-13 20:30:17 följande:

Jag uppfattar det som ett västerländskt eller tom skandinaviskt fenomen. På andra håll är det tvärtom. Tror att svenskar är mer stereotypiska än vi vill medge, klart många fostras in i våra könsroller men uppfostran, personlighet, kemi avgör ju också hur mjuka/duktiga barn blir eller hur starkt band mellan barn och förälder blir. Tycker många behandlar flickor som dumma prinsessor och pojkar som att de ibland är större än de är.

Vi vill ju inte skämma bort våra söner på det sätt som är vanligt i många lönder. Det är kanske det man skall göra för att skapa ett superstarkt band till sin son?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Q) skrev 2024-01-13 20:28:31 följande:
    Ja, det verkar vara vanligt att man mest umgås med kvinnans släktingar.
    Verkligen  inte i min erfsrenhet.

Fördomar göder fördomar.
  • Anonym (Ff)

För att det är PK. Killar är dessutom värdelösa i Sveriges samhälle och manlighet ses som något fult i Sverige. Får man en som behöver man klä på honom klänning och prata om mångfald osv. 

• Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:39:36 följande:
    Vi vill ju inte skämma bort våra söner på det sätt som är vanligt i många lönder. Det är kanske det man skall göra för att skapa ett superstarkt band till sin son?

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:39:36 följande:
    Eller kanske inte gå in med inställningen att han kommer kapa banden med en medan dottern kommer man ha kvar. Det märker barnen och poff så har du skapat den sits du oroat dig för.
  • Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:25:57 följande:

Jag förstår att många föredrar döttrar, för det verkar vanligt att man förlorar sin son i Sverige när sonen bildar familj. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:24:46 följande:
    Jag könner en man som är jätteomtönksam mot sin mamma. Men hans fru hatar det och accepterar det inte. Detta tror jag är vanligt.
    Medan mön brukar acceptera och stötta sin fru om hon behöver ta hand om sina föräldrar 

Och jag är frun vars man är jätteomtänksam mot sina föräldrar, och jag och svärmor har en fin relation där jag skickar löpande uppdateringar, videos och foton på barnen då de bor en bit bort och tycker det är jättefint  att se mina barns relation till farmor och farfar. Detta då jag själv hade en fin relation med mina farföräldrar.
  • Anonym (Ff)

Jag och min son är otroligt tighta, gör allting tillsammans på fritiden. När han skaffar familj är jag övertygad om att han vill att vi ska ha en mycket bra kontakt och jag kommer vara en mycket engagerad farmor om han vill få barn och kommer avlasta dem samtidigt Med barnvakt osv. 
    Jag visste hela tiden att jag väntade en pojke och visste hur han skulle se ut och vad han skulle heta. Allt stämde precis. 
    Jag är mycket glad över just min pojke och kunde aldrig önska mig annat. 

Svar på tråden Varför vill inte folk få söner??