• Anonym (S)

Har jag blivit snål?

Kvinna 42 år. Har 1,2 miljoner sparade på börsen. Äger 50% av fastigheter värda 11,7 miljoner med 7,4 miljoner belåning.
    Trodde jag skulle ha sparat mer vid denna ålder. Är orolig för pensionen, även generellt splittrad i om jag borde kämpa hårdare för att spara eller borde jag leva mer. 

Jag älskar att bjuda in till middagar och hitta på saker, resa iväg. Men nu när allt gått upp i pris tycker jag mest det känns jobbigt. Förr brydde jag mig inte men nu plötsligt så tycker jag ett besök på pizza restaurangen med ungarna för 500 kr plötligt känns jobbigt. Har jag blivit snål? Middag för vänner med vin går på någon tusen, så är det ju, men det känns heller inte kul. 

större investeringar i hus och hem är däremot inga problem, kanske för att det ?investering? och inte förbrukning. 

Någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Har jag blivit snål?
  • Anonym (Anna)

Man kan vara ekonomisk utan att vara snål.
    Det är viktigt att lära barnen att pengar inte kommer gratis.
    Bjud hem vänner på billigare bjudningar, dumt att isolera sig

• TvillingmammaVästgöte

Nej, inte riktigt .

Jag tycker det är svårt att hinna med att göra av med så mycket pengar.
    Vi jobbar och sen tränar vi, simmar, styrketränar, åker skidor och går promenader med hunden. Umgås med vänner hemma. Umgås med våra barn. 

Sen hinner vi inte så mycket mer.  Utgifterna är inte så stora och vi sparar mycket varje månad, utan att ens tänka på det. Tjänstepensionen betalar ju arbetsgivaren så pensionen lär inte vara något problem. 

• Anonym (Anonym1)

"Snål" låter mer som ett epitet som andra skulle ge dig. jag tycker väl att du låter som att du omprioriterat efter rådande omständigheter.  

• Anonym (Evy)
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-08 09:50:43 följande:

Man kan vara ekonomisk utan att vara snål.
    Det är viktigt att lära barnen att pengar inte kommer gratis.
    Bjud hem vänner på billigare bjudningar, dumt att isolera sig

Så resonerar jag med. Man kan ju tycka att 500kr på en pizzamiddag är mycket och prioritera ner det, Även fast man har det gott ställt.
  • TvillingmammaVästgöte

När vi bjuder gäster hemma så blir det inte så mycket dyrare än vad vi ändå skulle äta på en lördag kväll. Men mycket roligare.

Gästerna har ju dessutom oftast med sig en flaska vin eller bubbel. och så bjuder de sen på middag , det är trevligare att umgås hemma än på restaurang tycker jag. 

Vi gillar också att spela sällskapsspel med vänner, det är kul. Vi fick ett nytt av våra vänner när de var här på middag i mellandagarna. 

Om man inte vill umgås på grund av pengar, det låter lite snålt, särskilt som ni inte verkar vara fattiga.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Evy) skrev 2024-01-08 09:55:45 följande:
    Så resonerar jag med. Man kan ju tycka att 500kr på en pizzamiddag är mycket och prioritera ner det, Även fast man har det gott ställt.

Ja, det är ju så riksbanken vill få oss att handla mindre, för att få ner inflationen. 

• Anonym (G)

Känns utgiften obekväm ska man låta bli, alternativ skala ner.
    Gör bjudniningarna med vänner lite billigare.

Har du fog för att oroa dig för pensionen? Varför det?

Livet är en balans mellan att kapitalisera sig och leva. Och leva betyder ibland att det kostar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-01-08 09:40:47 följande:
    Har jag blivit snål?

Kvinna 42 år. Har 1,2 miljoner sparade på börsen. Äger 50% av fastigheter värda 11,7 miljoner med 7,4 miljoner belåning.
    Trodde jag skulle ha sparat mer vid denna ålder. Är orolig för pensionen, även generellt splittrad i om jag borde kämpa hårdare för att spara eller borde jag leva mer. 

Jag älskar att bjuda in till middagar och hitta på saker, resa iväg. Men nu när allt gått upp i pris tycker jag mest det känns jobbigt. Förr brydde jag mig inte men nu plötsligt så tycker jag ett besök på pizza restaurangen med ungarna för 500 kr plötligt känns jobbigt. Har jag blivit snål? Middag för vänner med vin går på någon tusen, så är det ju, men det känns heller inte kul. 

större investeringar i hus och hem är däremot inga problem, kanske för att det ?investering? och inte förbrukning. 

Någon som känner igen sig? 

Jag tycker det är lite konstigt att så många är så oroliga för pensionen. Om man jobbar heltid får man både statlig pension och tjänstepension, det blir oftast en hel del. Har man en arbetsgivare som inte betalar tjänstepension är det förstås inte så bra, då kan man kanske oroa sig. 
  • Anonym (Alice)

Det är väl viktigt att också tänka på VAD man sparar till? Varför jobbar du hårdare för att lägga mer pengar på en hög? Varför drar du ner på saker du vill göra NU för att kunna ha ett större summa på kontot? 

Självklart ska man ju spara och vara ekonomisk, men det måste ju finnas en balans. Man måste ju också se till att kunna njuta av livet, och göra sånt man vill kunna göra. Dina barn kanske inte tycker att det är kul att hänga med mamma och pappa och äta pizza om fem år liksom. Då kanske den där 500-lappen inte känns så dyr längre.

Svar på tråden Har jag blivit snål?