• Anonym (S)

Har jag blivit snål?

Kvinna 42 år. Har 1,2 miljoner sparade på börsen. Äger 50% av fastigheter värda 11,7 miljoner med 7,4 miljoner belåning.
    Trodde jag skulle ha sparat mer vid denna ålder. Är orolig för pensionen, även generellt splittrad i om jag borde kämpa hårdare för att spara eller borde jag leva mer. 

Jag älskar att bjuda in till middagar och hitta på saker, resa iväg. Men nu när allt gått upp i pris tycker jag mest det känns jobbigt. Förr brydde jag mig inte men nu plötsligt så tycker jag ett besök på pizza restaurangen med ungarna för 500 kr plötligt känns jobbigt. Har jag blivit snål? Middag för vänner med vin går på någon tusen, så är det ju, men det känns heller inte kul. 

större investeringar i hus och hem är däremot inga problem, kanske för att det ?investering? och inte förbrukning. 

Någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Har jag blivit snål?
  • Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 10:01:15 följande:
    Jag tycker det är lite konstigt att så många är så oroliga för pensionen. Om man jobbar heltid får man både statlig pension och tjänstepension, det blir oftast en hel del. Har man en arbetsgivare som inte betalar tjänstepension är det förstås inte så bra, då kan man kanske oroa sig. 
    Fast det blir ju väldigt lågt. 
  • Anonym (G)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 10:01:15 följande:
    Jag tycker det är lite konstigt att så många är så oroliga för pensionen. Om man jobbar heltid får man både statlig pension och tjänstepension, det blir oftast en hel del. Har man en arbetsgivare som inte betalar tjänstepension är det förstås inte så bra, då kan man kanske oroa sig. 
    Det har blivit mer fokus på pension och att vissa behöver spara privat.

Men att gå omkring och oroa sig i onödan är verkligen dumt. Tjänsten "min pension" och alla dess möjligheter till simuleringar finns tillgänglig för alla. 
  • Familjesus

Känner till viss del igen mig. Har fått känslor kring pengar som jag inte haft tidigare. Plötsligt skaver det när pengar går åt och jag funderar mycket på om det är värt det, vilket jag inte känt innan. Dock tänker jag inte så mycket på pension (är ändå lite äldre än dig), tänker nog att det löser sig med tjänstepension, löneväxling och att man har ett hus med relativt låg belåning.

Egentligen är det ju inte så konstigt att man tänker mer på ekonomi nu. Höjda räntor, inflationen i allmänhet och mat- och drivmedelskostnader i synnerhet har ju ökat kraftigt och det blir kännbart mindre pengar kvar i plånboken.

Jag tycker ändå man ska leva här och nu, man vet ju inte ens om man blir pensionär (men löneväxlar för pension och sparar lite till framtida större utgifter och buffert). Men jag försöker tänka "frugalt", dvs att det man lägger pengar på ska vara värt de pengarna. Kan tycka som du skriver TS att pizzamiddagen för en halv tusenlapp inte egentligen är värt pengarna i smak och upplevelse. Men kanske ibland pga ork och tidsbrist. Men man kan dra ner på tillfällena.

Att bjuda hem kompisar är  värt det, men man kan som andra skriver dra ner på nivån. Typ lasange, gryta eller dylikt blir inte så mycket dyrare till ytterligare en familj och förhoppningsvis blir man tillbakabjuden! 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Mycket vill ha mer. Du har det bättre ställt än många andra TS. Men är det inte ofta så att de som redan har det gott ställt är extra oroliga att förlora det?

Har du väldigt låg inkomst, eller vad oroar du dig för? Ränteläget kan jag iof förstå. Jag äger hälften av ett hus värt 5-6 miljoner och vi har inga lån på huset. Köpte det med ärvda tillgångar från båda håll. 

I övrigt har vi ca 200 000 kr sparat / i fonder samt hyggliga inkomster, men inte jättehöga. Vi är också 40+ och vi oroar hos inte. Har iof aldrig haft en särskilt dyr eller extravagant livsstil, även om vi unnar oss ibland.

• Familjesus
    Anonym (Alice) skrev 2024-01-08 10:02:50 följande:

Självklart ska man ju spara och vara ekonomisk, men det måste ju finnas en balans. Man måste ju också se till att kunna njuta av livet, och göra sånt man vill kunna göra. Dina barn kanske inte tycker att det är kul att hänga med mamma och pappa och äta pizza om fem år liksom. Då kanske den där 500-lappen inte känns så dyr längre.

Ler lite när jag läser detta. Så har vi nämligen tänkt nu i flera år när det gäller både resor och aktiviteter. Bästa att passa på medan barnen vill hänga på....

Nu är de straxt vuxna och verkar fortfarande vilja hänga med (på vår bekostnad...) när det gäller resor, skidåkning, restaurangbesök. Ja, tom vandringar och sånt som man tänkte ungdomar förkastar tycker de är kul att haka på. Ja, ja, det är angenäma problem, men dyrt blir det...
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (G) skrev 2024-01-08 10:08:31 följande:
    Det har blivit mer fokus på pension och att vissa behöver spara privat.

Men att gå omkring och oroa sig i onödan är verkligen dumt. Tjänsten "min pension" och alla dess möjligheter till simuleringar finns tillgänglig för alla. 
    Ja, när jag simulerar blir det väldigt bra. Men det beror ju på vad man har för lön, vilket tjänstepensionsavtal man har och även hur man placerat tjänstepensionen och premiepensionen. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vi har ca 200 000 kr var sparat, skulle det stå. Sen har barnen sina sparkonton också.

Vi skulle haft mer pengar på banken om vi hade levt snålare. Men vi köpte ny bil för några år sedan, renoveringar har kostat en del genom åren, osv. Då går det åt pengar. I gengäld har vi inga lån alls, är skuldfria. 

Om du är orolig TS, tycker jag att du ska se över dina inkonster och utgifter, men inte dra ner på nöjen om du inte måste, alternativt välj billigare nöjen.

• Anonym (G)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 10:18:52 följande:
    Ja, när jag simulerar blir det väldigt bra. Men det beror ju på vad man har för lön, vilket tjänstepensionsavtal man har och även hur man placerat tjänstepensionen och premiepensionen. 
    Personligen har jag björnkoll på allt vad gäller min pension. 

Det jag menar är att de som oroar sig måste sätta sig in i om de har skäl att oroa sig. Om om det ser dåligt ut, agera utefter det. Att stoppa huvudet i sanden är sällan en bra strategi.
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2024-01-08 10:07:52 följande:
    Fast det blir ju väldigt lågt. 
    Hur många miljoner bör man ha i TS ålder för att få en bra pension? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (A) skrev 2024-01-08 10:41:51 följande:
    Hur många miljoner bör man ha i TS ålder för att få en bra pension? 
    Det bästa är väl att simulera på Min pension?
Svar på tråden Har jag blivit snål?