Inlägg från: Familjesus |Visa alla inlägg
  • Familjesus

Har jag blivit snål?

Känner till viss del igen mig. Har fått känslor kring pengar som jag inte haft tidigare. Plötsligt skaver det när pengar går åt och jag funderar mycket på om det är värt det, vilket jag inte känt innan. Dock tänker jag inte så mycket på pension (är ändå lite äldre än dig), tänker nog att det löser sig med tjänstepension, löneväxling och att man har ett hus med relativt låg belåning.

Egentligen är det ju inte så konstigt att man tänker mer på ekonomi nu. Höjda räntor, inflationen i allmänhet och mat- och drivmedelskostnader i synnerhet har ju ökat kraftigt och det blir kännbart mindre pengar kvar i plånboken.

Jag tycker ändå man ska leva här och nu, man vet ju inte ens om man blir pensionär (men löneväxlar för pension och sparar lite till framtida större utgifter och buffert). Men jag försöker tänka "frugalt", dvs att det man lägger pengar på ska vara värt de pengarna. Kan tycka som du skriver TS att pizzamiddagen för en halv tusenlapp inte egentligen är värt pengarna i smak och upplevelse. Men kanske ibland pga ork och tidsbrist. Men man kan dra ner på tillfällena.

Att bjuda hem kompisar är  värt det, men man kan som andra skriver dra ner på nivån. Typ lasange, gryta eller dylikt blir inte så mycket dyrare till ytterligare en familj och förhoppningsvis blir man tillbakabjuden! 

• Familjesus
    Anonym (Alice) skrev 2024-01-08 10:02:50 följande:

Självklart ska man ju spara och vara ekonomisk, men det måste ju finnas en balans. Man måste ju också se till att kunna njuta av livet, och göra sånt man vill kunna göra. Dina barn kanske inte tycker att det är kul att hänga med mamma och pappa och äta pizza om fem år liksom. Då kanske den där 500-lappen inte känns så dyr längre.

Ler lite när jag läser detta. Så har vi nämligen tänkt nu i flera år när det gäller både resor och aktiviteter. Bästa att passa på medan barnen vill hänga på....

Nu är de straxt vuxna och verkar fortfarande vilja hänga med (på vår bekostnad...) när det gäller resor, skidåkning, restaurangbesök. Ja, tom vandringar och sånt som man tänkte ungdomar förkastar tycker de är kul att haka på. Ja, ja, det är angenäma problem, men dyrt blir det...
Svar på tråden Har jag blivit snål?