Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Har jag blivit snål?

Nej, inte riktigt .

Jag tycker det är svårt att hinna med att göra av med så mycket pengar.
    Vi jobbar och sen tränar vi, simmar, styrketränar, åker skidor och går promenader med hunden. Umgås med vänner hemma. Umgås med våra barn. 

Sen hinner vi inte så mycket mer.  Utgifterna är inte så stora och vi sparar mycket varje månad, utan att ens tänka på det. Tjänstepensionen betalar ju arbetsgivaren så pensionen lär inte vara något problem. 

• TvillingmammaVästgöte

När vi bjuder gäster hemma så blir det inte så mycket dyrare än vad vi ändå skulle äta på en lördag kväll. Men mycket roligare.

Gästerna har ju dessutom oftast med sig en flaska vin eller bubbel. och så bjuder de sen på middag , det är trevligare att umgås hemma än på restaurang tycker jag. 

Vi gillar också att spela sällskapsspel med vänner, det är kul. Vi fick ett nytt av våra vänner när de var här på middag i mellandagarna. 

Om man inte vill umgås på grund av pengar, det låter lite snålt, särskilt som ni inte verkar vara fattiga.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Evy) skrev 2024-01-08 09:55:45 följande:
    Så resonerar jag med. Man kan ju tycka att 500kr på en pizzamiddag är mycket och prioritera ner det, Även fast man har det gott ställt.

Ja, det är ju så riksbanken vill få oss att handla mindre, för att få ner inflationen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-01-08 09:40:47 följande:
    Har jag blivit snål?

Kvinna 42 år. Har 1,2 miljoner sparade på börsen. Äger 50% av fastigheter värda 11,7 miljoner med 7,4 miljoner belåning.
    Trodde jag skulle ha sparat mer vid denna ålder. Är orolig för pensionen, även generellt splittrad i om jag borde kämpa hårdare för att spara eller borde jag leva mer. 

Jag älskar att bjuda in till middagar och hitta på saker, resa iväg. Men nu när allt gått upp i pris tycker jag mest det känns jobbigt. Förr brydde jag mig inte men nu plötsligt så tycker jag ett besök på pizza restaurangen med ungarna för 500 kr plötligt känns jobbigt. Har jag blivit snål? Middag för vänner med vin går på någon tusen, så är det ju, men det känns heller inte kul. 

större investeringar i hus och hem är däremot inga problem, kanske för att det ?investering? och inte förbrukning. 

Någon som känner igen sig? 

Jag tycker det är lite konstigt att så många är så oroliga för pensionen. Om man jobbar heltid får man både statlig pension och tjänstepension, det blir oftast en hel del. Har man en arbetsgivare som inte betalar tjänstepension är det förstås inte så bra, då kan man kanske oroa sig. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (G) skrev 2024-01-08 10:08:31 följande:
    Det har blivit mer fokus på pension och att vissa behöver spara privat.

Men att gå omkring och oroa sig i onödan är verkligen dumt. Tjänsten "min pension" och alla dess möjligheter till simuleringar finns tillgänglig för alla. 
    Ja, när jag simulerar blir det väldigt bra. Men det beror ju på vad man har för lön, vilket tjänstepensionsavtal man har och även hur man placerat tjänstepensionen och premiepensionen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (A) skrev 2024-01-08 10:41:51 följande:
    Hur många miljoner bör man ha i TS ålder för att få en bra pension? 
    Det bästa är väl att simulera på Min pension?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-01-08 15:18:53 följande:
    Jag tror att jag är rädd att känna mig snål om jag bjuder hem på billigare. Och vad är billigare?
    Vin kostar om man vill det eller ej. Bara läsk och glass till 6 barn, samt godis och chips kostar mer än vad man tror. Sen ska man ju ha snacks, middag och efterätt till de vuxna också. Tycker personligen det springer iväg snabbt. Dessa känslor får mig helt klart att känna mig snål :(
    Det låter lite snålt tycker jag. Ni vill väl ändå äta lite godare på helgen? Och ta en flaska vin? 
    Och gästerna bjuder ju tillbaka antar jag. Så tänker jag att det blir ingen extra kostnad alls. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-01-08 21:10:14 följande:

Ja men så är det ju, att man blir tillbakabjuden. Sen tror jag ifs att vi bjuder lite mer än vi blir bjudna. Tycker om att vara social så egentligen ingenting som stört mig. Tills nu. Antar att det är att matpriserna blivit högre och boende kostnaderna med råge och därför tänker man mer på utgifterna. Och en flaska vin blir det aldrig, snarare 4 om man ska ha gäster. Alltid gillat att laga mat så är väl också lite känd för att ?alltid bjuda på nåt gott? så det tar emot att ställa fram en lasagne, känner ingen stolthet i form av kulinarisk prestation i det. 

hoppas på att detta är en fas bara och att det går över? 

Vi bjuder bara dem som bjuder tillbaka. Inte främst av ekonomiska orsaker utan snarare att vi tänker att de inte är så intresserade av att umgås. 
    Så det blir oftast varannan gång.
    Men våra riktigt nära vänner, där kan det variera efter vad som man känner för. 

Svar på tråden Har jag blivit snål?