Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Har jag blivit snål?

Känns utgiften obekväm ska man låta bli, alternativ skala ner.
    Gör bjudniningarna med vänner lite billigare.

Har du fog för att oroa dig för pensionen? Varför det?

Livet är en balans mellan att kapitalisera sig och leva. Och leva betyder ibland att det kostar. 

• Anonym (G)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 10:01:15 följande:
    Jag tycker det är lite konstigt att så många är så oroliga för pensionen. Om man jobbar heltid får man både statlig pension och tjänstepension, det blir oftast en hel del. Har man en arbetsgivare som inte betalar tjänstepension är det förstås inte så bra, då kan man kanske oroa sig. 
    Det har blivit mer fokus på pension och att vissa behöver spara privat.

Men att gå omkring och oroa sig i onödan är verkligen dumt. Tjänsten "min pension" och alla dess möjligheter till simuleringar finns tillgänglig för alla. 
  • Anonym (G)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 10:18:52 följande:
    Ja, när jag simulerar blir det väldigt bra. Men det beror ju på vad man har för lön, vilket tjänstepensionsavtal man har och även hur man placerat tjänstepensionen och premiepensionen. 
    Personligen har jag björnkoll på allt vad gäller min pension. 

Det jag menar är att de som oroar sig måste sätta sig in i om de har skäl att oroa sig. Om om det ser dåligt ut, agera utefter det. Att stoppa huvudet i sanden är sällan en bra strategi.
  • Anonym (G)
    Jemp skrev 2024-01-08 10:07:52 följande:
    Fast det blir ju väldigt lågt. 
    Vad blir väldigt lågt? För vem?
  • Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2024-01-08 10:41:51 följande:
    Hur många miljoner bör man ha i TS ålder för att få en bra pension? 
    Miljoner var? Vad är en bra pension?

Jag hade loggat in min pension, kört en uppdatering hos alla pensionsinstitut (görs men knapptryckning) och sedan gått till jämförelsetjänsten. Där kan man välja hur man ligger till jmf med andra personer i olika åldrar och olika sektorer (privat, statlig, kommunal). Är man t ex sämre än 50% är man sämre än medianen i den gruppen i pensionskapital/prognos. Ligger man på 80-90% behöver man nog inte oroa sig överhuvud taget.
    Nu är det inte bara pensionen som gör om man får ett ekonomiskt bra liv som pensionär. Så enkelt är det inte.
Svar på tråden Har jag blivit snål?