• Anonym (Frågande)

Hur hade ni svarat hans nya?

Jag och mitt ex separerade för sex år sedan. Vi har barn ihop, vilket gör att vi har mycket kontakt fortfarande.
    Häromdagen träffade jag hans nya tjej och på henne lät det som att exet sagt att vi skiljts som bästa vänner och att separationen var helt smärtfri, vilket jag inte upplevde det.

Tvärtom, exet kallade mig och min familj fula saker, hotade med att göra mitt liv till ett helvete och ta livet av sig, skrämde barnen, hans föräldrar försökte få mina föräldrar att övertala mig att stanna m.m Innan och under separationen.

När vi flyttat isär fick vi dock ett bra samarbete kring barnen och kan umgås hela familjen ibland. 
    Men jag har ingen lust att låtsas som att allt varit en dans på rosor, samtidigt som jag inte vill att det ska bli nya konflikter. Så, hur ärliga skulle ni vara till hans nya tjej om  hon säger eller frågar något relationen eller separationen?

• Svar på tråden Hur hade ni svarat hans nya?
  • Aliona
    Anonym (Frågande) skrev 2024-01-07 07:46:14 följande:

Det tar emot för mig att bara smila och hålla med exet om att det inte fanns några problem, men ni kanske har rätt i att det är det bästa nu för barnens skull. Samtidigt pratar jag och barnen om problemen som var ibland hemma fortfarande, Dels vill jag inte att det sopas under mattan för deras del och dels hoppas jag att öppenheten gör att de vågar vända sig till mig om det uppstår nya problem.

Är det barnen som tar upp med sig de problem som var vid separationen? Eller är det du? 

Det känns varken sunt eller konstruktivt att prata om dåliga saker som hände i en svår situation för sex år sedan. Det finns en risk att du utmålar pappan som dålig inför dina barn, och det bör du akta dig för. Om det är barnen som fortfarande vill prata om det så bör du fokusera på hur ni löste situationen och hur ni kom vidare, och på hur de, inte du, mår. 

Med hans nya ska du så klart inte nämna ett ord om vad som hände. Du behöver inte hålla med, men helt enkelt inte prata om saken med henne. 

Tänk om du skaffat en ny, och ditt ex pratar med honom om dåliga saker du gjorde i ert förhållande. Om om pappan satt och pratade med barnen om hur du sårat honom. Skulle du inte själv uppleva det som ett övertramp? 

Det har gått sex år. Du ska ha en relation med pappan i många år till, så släpp det gamla och fokusera på nuet och framtiden. 

• Aliona
    Anonym (Silly) skrev 2024-01-07 08:53:38 följande:

Du behöver ju varken ljuga eller gå ner på detaljnivå. Säg något i stil med:

En separation är ju aldrig rolig för någon, men vi har gjort vårt bästa för ett gott samarbete med barnen efter separationen och jag tycker att vi lyckats landa i det bra nu. Jag förstår att du kanske har frågor men jag vill helst inte dra upp det förflutna, så det är nog bäst du pratar med ex istället.

Exakt så. 
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 08:26:35 följande:

Har ditt ex alltså inför dig och hans nya sagt att allt var frid och fröjd? Man skulle ju kunna, försiktigt, ta upp det med exet vid något tillfälle. Om ni nu kan ha en sån dialog utan att det blir konflikter.

Han har i princip sagt det innan till mig ja, och då har jag sagt att nu är det ju bra iallafall, vilket är huvudsaken. När han nya nu sa att er separationen verkar ju varit jätteenkel, så visste jag inte vad jag skulle svara så låtsades inte höra utan gick till ett av barnen istället.
  • Anonym (S)

Jag skulle ha varit ärlig och sagt som det var. Kanske inte alla hemska detaljer men så pass att hon får den rätta bilden.

• Anonym (äh!)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-01-07 00:10:26 följande:
    Hur hade ni svarat hans nya?

Jag och mitt ex separerade för sex år sedan. Vi har barn ihop, vilket gör att vi har mycket kontakt fortfarande.
    Häromdagen träffade jag hans nya tjej och på henne lät det som att exet sagt att vi skiljts som bästa vänner och att separationen var helt smärtfri, vilket jag inte upplevde det.

Tvärtom, exet kallade mig och min familj fula saker, hotade med att göra mitt liv till ett helvete och ta livet av sig, skrämde barnen, hans föräldrar försökte få mina föräldrar att övertala mig att stanna m.m Innan och under separationen.

När vi flyttat isär fick vi dock ett bra samarbete kring barnen och kan umgås hela familjen ibland. 
    Men jag har ingen lust att låtsas som att allt varit en dans på rosor, samtidigt som jag inte vill att det ska bli nya konflikter. Så, hur ärliga skulle ni vara till hans nya tjej om  hon säger eller frågar något relationen eller separationen?

Skit i hans livslögn. Viktigaste är väl ändå att samarbetet håller med tanke på barnen.

"Don't sacrifice your peace trying to point out someone's true colours. Lack of character always reveals itself in the end."
  • Anonym (Linda)

Varför är det viktigt att upplysa om hur er separation gick till? Vad har du för syfte med det?   

Alla människor vet att det inte finns lyckliga skilsmässor och hon kommer givetvis att förstå själv att det också gäller er ju mer hon lär känna barnen och också honom. 

• Anonym (äh!)
    Anonym (O) skrev 2024-01-07 08:45:12 följande:

Om ni kommer in på det igen, och den nya framställer det som endast jättepositivt kan du ju bara säga att det inte var så enkelt och smärtfritt då, men att du är glad att ni har ett gott samarbete nu. På så vis markerar du ändå att det inte var en dans på rosor, samtidigt som du inte framstår som bitter eller konfliktsökande utan är positiv och fokuserar framåt. Sen kan du fräsa och fnysa i din ensamhet, men för barnens, och din egen frids, skull är det nog bäst att hålla en god ton utåt. 

Ett bra svar. 
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Gå vidare) skrev 2024-01-07 08:32:08 följande:
    Det känns ju som dags att gå vidare. Hur gamla var barnen när ni separerade? Du valde att skaffa barn med denna mannen, flera barn. Antagligen för att han har sidor som fick dig att tycka att han var den bästa mannen i världen. Nu har han träffat någon som får dom sidorna och det är hennes relation med honom och det har inget med och göra hur han var mot dig i en separation. Att separera när man har barn är svårt och skitjobbigt och han agerade fel. Det gjorde säkert du också ibland. Hans nya vet nog om att det inte var smärtfritt egentligen men vill vara respektfull och positiv inför barnen. En del tyder på att du gärna vill straffa honom för separationen. Det känns inte helt sunt som mamma att hålla separationens sår hos barnen vid liv och fortfarande 6 år senare
    Jag anser att vi har gått vidare till stor del, men jag har svårt att förneka vad som skett om jag får direkta frågor om det.

Du har rätt i att jag inte är felfri heller, men jag har aldrig kallat exet för könsord, hotat med saker och jag steg ur sängen och gjorde varje dag det som krävs som förälder, oavsett hur dåligt jag mådde.

Jag vill absolut inte hålla något sår öppet hos barnen, men det händer att de själva tar upp att han var dum mot mig och då förnekar inte jag det utan säger att så är inte okej att göra, men han mådde dåligt då.
  • Anonym (äh!)

Händer det igen kan du ju alltid uttrycka dig i jag-budskap.

"Jag tycker inte separationer är något enkelt, men är glad att vi har en bra relation nu".

Men jag tänker att du inte behöver umgås så mycket mer med honom och hans ex. Bygg ett eget liv, skit i dem.

• Anonym (Frågande)
    Anonym (O) skrev 2024-01-07 08:45:12 följande:

Om ni kommer in på det igen, och den nya framställer det som endast jättepositivt kan du ju bara säga att det inte var så enkelt och smärtfritt då, men att du är glad att ni har ett gott samarbete nu. På så vis markerar du ändå att det inte var en dans på rosor, samtidigt som du inte framstår som bitter eller konfliktsökande utan är positiv och fokuserar framåt.

Ja, något svar i den stilen får det nog bli, tack för tips!
Svar på tråden Hur hade ni svarat hans nya?