Hur hade ni svarat hans nya?
Det tar emot för mig att bara smila och hålla med exet om att det inte fanns några problem, men ni kanske har rätt i att det är det bästa nu för barnens skull. Samtidigt pratar jag och barnen om problemen som var ibland hemma fortfarande, Dels vill jag inte att det sopas under mattan för deras del och dels hoppas jag att öppenheten gör att de vågar vända sig till mig om det uppstår nya problem.
Är det barnen som tar upp med sig de problem som var vid separationen? Eller är det du?
Det känns varken sunt eller konstruktivt att prata om dåliga saker som hände i en svår situation för sex år sedan. Det finns en risk att du utmålar pappan som dålig inför dina barn, och det bör du akta dig för. Om det är barnen som fortfarande vill prata om det så bör du fokusera på hur ni löste situationen och hur ni kom vidare, och på hur de, inte du, mår.
Med hans nya ska du så klart inte nämna ett ord om vad som hände. Du behöver inte hålla med, men helt enkelt inte prata om saken med henne.
Tänk om du skaffat en ny, och ditt ex pratar med honom om dåliga saker du gjorde i ert förhållande. Om om pappan satt och pratade med barnen om hur du sårat honom. Skulle du inte själv uppleva det som ett övertramp?
Det har gått sex år. Du ska ha en relation med pappan i många år till, så släpp det gamla och fokusera på nuet och framtiden.