• Anonym (Frågande)

Hur hade ni svarat hans nya?

Jag och mitt ex separerade för sex år sedan. Vi har barn ihop, vilket gör att vi har mycket kontakt fortfarande.
    Häromdagen träffade jag hans nya tjej och på henne lät det som att exet sagt att vi skiljts som bästa vänner och att separationen var helt smärtfri, vilket jag inte upplevde det.

Tvärtom, exet kallade mig och min familj fula saker, hotade med att göra mitt liv till ett helvete och ta livet av sig, skrämde barnen, hans föräldrar försökte få mina föräldrar att övertala mig att stanna m.m Innan och under separationen.

När vi flyttat isär fick vi dock ett bra samarbete kring barnen och kan umgås hela familjen ibland. 
    Men jag har ingen lust att låtsas som att allt varit en dans på rosor, samtidigt som jag inte vill att det ska bli nya konflikter. Så, hur ärliga skulle ni vara till hans nya tjej om  hon säger eller frågar något relationen eller separationen?

• Svar på tråden Hur hade ni svarat hans nya?
  • Tukt

Frågan är väl främst: Vem vill du vara i den nya familjekonstellationen? 
    Ditt ansvar till henne är rätt begränsat. Men såklart mer till dina barn.
    Men vem vill du vara? Vilket är bäst för dig, och för dina barn? Tänker du ska utgå från det. Du kan ha rätt, få rätt, men vad gör det med dig och samarbetet?

• Fjäril kär

Du har ingen skyldighet att upplysa henne om saker som faktiskt tillhör ditt privatliv. Vad exet sagt eller inte sagt får stå för honom och är hans ansvar. 

Sen å andra sidan så vad som hände då är för tillfället irrelevant utan det viktigaste nu är att utgå från den relation ni har nu och se till att den förblir så god som den nu är. 

• felicityporter

Det är precis som andra redan skrivit viktigt att du bibehåller en god relation med ditt ex för barnens skull, därför vore det helt sinnesjukt i mitt tycke att lätta ditt hjärta för hans nya och berätta om hur svår separationen egentligen var. För det första är det inte hennes business, för det andra är ditt ex nya tjej inte varken din business eller kompis och då gör du som alla sansade människor bäst i att hålla sådana svar korta, kraftigt censurerade och verkligen aldrig gå in på djupet. Ungefär som när man träffar en ytlig bekant och de frågar hur man mår.

• Anonym (Lars-Peter Storpung)

Du ska såklart hålla med och säga att det var så.

Blir bäst för dig såvida du inte vill bli indragen i nya problem och förstöra den fungerande kontakt du nu har.

• Anonym (Frågande)

Det tar emot för mig att bara smila och hålla med exet om att det inte fanns några problem, men ni kanske har rätt i att det är det bästa nu för barnens skull. Samtidigt pratar jag och barnen om problemen som var ibland hemma fortfarande, Dels vill jag inte att det sopas under mattan för deras del och dels hoppas jag att öppenheten gör att de vågar vända sig till mig om det uppstår nya problem.

• Anonym (Mm)

Jag är själv en väldigt ärlig person och hade nog reagerat liknande som dig. Men jag hade nog i första hand försökt att släppa det. Men visst jag skulle ju knappast heller vilja ljuga för mitt ex skull, och han kan knappast förvänta sig det av mig heller.

Har ditt ex alltså inför dig och hans nya sagt att allt var frid och fröjd? Man skulle ju kunna, försiktigt, ta upp det med exet vid något tillfälle. Om ni nu kan ha en sån dialog utan att det blir konflikter.

• Anonym (Gå vidare)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-01-07 07:46:14 följande:

Det tar emot för mig att bara smila och hålla med exet om att det inte fanns några problem, men ni kanske har rätt i att det är det bästa nu för barnens skull. Samtidigt pratar jag och barnen om problemen som var ibland hemma fortfarande, Dels vill jag inte att det sopas under mattan för deras del och dels hoppas jag att öppenheten gör att de vågar vända sig till mig om det uppstår nya problem.

Det känns ju som dags att gå vidare. Hur gamla var barnen när ni separerade? Du valde att skaffa barn med denna mannen, flera barn. Antagligen för att han har sidor som fick dig att tycka att han var den bästa mannen i världen. Nu har han träffat någon som får dom sidorna och det är hennes relation med honom och det har inget med och göra hur han var mot dig i en separation. Att separera när man har barn är svårt och skitjobbigt och han agerade fel. Det gjorde säkert du också ibland. Hans nya vet nog om att det inte var smärtfritt egentligen men vill vara respektfull och positiv inför barnen. En del tyder på att du gärna vill straffa honom för separationen. Det känns inte helt sunt som mamma att hålla separationens sår hos barnen vid liv och fortfarande 6 år senare ibland pratar om saker som citat: exet kallade mig och min familj fula saker, hotade med att göra mitt liv till ett helvete och ta livet av sig, skrämde barnen, hans föräldrar försökte få mina föräldrar att övertala mig att stanna m.m Innan och under separationen

• Anonym (M)

Bara släpp det. Vad tjänar det till? Och hur ska det gå till, ska du ringa upp henne och berätta sanningen, vem gynmas av det? 

• Anonym (O)

Om ni kommer in på det igen, och den nya framställer det som endast jättepositivt kan du ju bara säga att det inte var så enkelt och smärtfritt då, men att du är glad att ni har ett gott samarbete nu. På så vis markerar du ändå att det inte var en dans på rosor, samtidigt som du inte framstår som bitter eller konfliktsökande utan är positiv och fokuserar framåt. Sen kan du fräsa och fnysa i din ensamhet, men för barnens, och din egen frids, skull är det nog bäst att hålla en god ton utåt. 

• Anonym (Silly)

Du behöver ju varken ljuga eller gå ner på detaljnivå. Säg något i stil med:

En separation är ju aldrig rolig för någon, men vi har gjort vårt bästa för ett gott samarbete med barnen efter separationen och jag tycker att vi lyckats landa i det bra nu. Jag förstår att du kanske har frågor men jag vill helst inte dra upp det förflutna, så det är nog bäst du pratar med ex istället.

Svar på tråden Hur hade ni svarat hans nya?