Inlägg från: Anonym (Frågande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frågande)

Hur hade ni svarat hans nya?

Jag och mitt ex separerade för sex år sedan. Vi har barn ihop, vilket gör att vi har mycket kontakt fortfarande.
    Häromdagen träffade jag hans nya tjej och på henne lät det som att exet sagt att vi skiljts som bästa vänner och att separationen var helt smärtfri, vilket jag inte upplevde det.

Tvärtom, exet kallade mig och min familj fula saker, hotade med att göra mitt liv till ett helvete och ta livet av sig, skrämde barnen, hans föräldrar försökte få mina föräldrar att övertala mig att stanna m.m Innan och under separationen.

När vi flyttat isär fick vi dock ett bra samarbete kring barnen och kan umgås hela familjen ibland. 
    Men jag har ingen lust att låtsas som att allt varit en dans på rosor, samtidigt som jag inte vill att det ska bli nya konflikter. Så, hur ärliga skulle ni vara till hans nya tjej om  hon säger eller frågar något relationen eller separationen?

• Svar på tråden Hur hade ni svarat hans nya?
  • Anonym (Frågande)

Det tar emot för mig att bara smila och hålla med exet om att det inte fanns några problem, men ni kanske har rätt i att det är det bästa nu för barnens skull. Samtidigt pratar jag och barnen om problemen som var ibland hemma fortfarande, Dels vill jag inte att det sopas under mattan för deras del och dels hoppas jag att öppenheten gör att de vågar vända sig till mig om det uppstår nya problem.

• Anonym (Frågande)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 08:26:35 följande:

Har ditt ex alltså inför dig och hans nya sagt att allt var frid och fröjd? Man skulle ju kunna, försiktigt, ta upp det med exet vid något tillfälle. Om ni nu kan ha en sån dialog utan att det blir konflikter.

Han har i princip sagt det innan till mig ja, och då har jag sagt att nu är det ju bra iallafall, vilket är huvudsaken. När han nya nu sa att er separationen verkar ju varit jätteenkel, så visste jag inte vad jag skulle svara så låtsades inte höra utan gick till ett av barnen istället.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Gå vidare) skrev 2024-01-07 08:32:08 följande:
    Det känns ju som dags att gå vidare. Hur gamla var barnen när ni separerade? Du valde att skaffa barn med denna mannen, flera barn. Antagligen för att han har sidor som fick dig att tycka att han var den bästa mannen i världen. Nu har han träffat någon som får dom sidorna och det är hennes relation med honom och det har inget med och göra hur han var mot dig i en separation. Att separera när man har barn är svårt och skitjobbigt och han agerade fel. Det gjorde säkert du också ibland. Hans nya vet nog om att det inte var smärtfritt egentligen men vill vara respektfull och positiv inför barnen. En del tyder på att du gärna vill straffa honom för separationen. Det känns inte helt sunt som mamma att hålla separationens sår hos barnen vid liv och fortfarande 6 år senare
    Jag anser att vi har gått vidare till stor del, men jag har svårt att förneka vad som skett om jag får direkta frågor om det.

Du har rätt i att jag inte är felfri heller, men jag har aldrig kallat exet för könsord, hotat med saker och jag steg ur sängen och gjorde varje dag det som krävs som förälder, oavsett hur dåligt jag mådde.

Jag vill absolut inte hålla något sår öppet hos barnen, men det händer att de själva tar upp att han var dum mot mig och då förnekar inte jag det utan säger att så är inte okej att göra, men han mådde dåligt då.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (O) skrev 2024-01-07 08:45:12 följande:

Om ni kommer in på det igen, och den nya framställer det som endast jättepositivt kan du ju bara säga att det inte var så enkelt och smärtfritt då, men att du är glad att ni har ett gott samarbete nu. På så vis markerar du ändå att det inte var en dans på rosor, samtidigt som du inte framstår som bitter eller konfliktsökande utan är positiv och fokuserar framåt.

Ja, något svar i den stilen får det nog bli, tack för tips!
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (M) skrev 2024-01-07 08:44:57 följande:

Bara släpp det. Vad tjänar det till? Och hur ska det gå till, ska du ringa upp henne och berätta sanningen, vem gynmas av det? 

Nej, det var hon som tog upp det sist och jag funderar på hur jag ska göra om hon frågar igen. Skulle absolut inte höra av mig om det på eget bevåg.
  • Anonym (Frågande)

Tror kanske inte det var menat så nyfiket från hennes sida, utan mer som ett konstaterande då hon redan trodde sig veta hur det låg till efter att ha pratat med mitt ex. 

Tack för tipsen och tankarna om vad jag kan svara om samtalsämnet kommer upp igen!

Svar på tråden Hur hade ni svarat hans nya?