Skaffa barn eller inte?
Hej!
Som många andra trodde jag att jag skulle ha barn när jag blev vuxen, är nu 33 år och barnfri. Jag trodde att jag och min partner som jag har varit tillsammans med sedan 11 år tillbaka att vi någon gång skulle skapa en egen familj, men för ca 5 år sedan berättade min partner att han inte vill ha barn..
När han sa det blev jag inte riktigt chockad då jag vet att han är väldigt orolig över samhällsutvecklingen samt är i stort behov av egen tid m.m. han är inte heller direkt barnkär utan tycker att barn är mest jobbiga.. När han berättade detta för mig var vi mitt i en backpack resa och jag kände där och då att jag inte ville lägga så mycket betänketid på vad jag ville i framtiden, i den stunden kände jag också nej till barn.
Varför det lutar sig åt mer nej hållet är för att jag tror jag romantiserar mycket hur jag tror det ska bli att ha barn vs verkligheten. Jag har äldre syskon som har barn och jag har sett baksidan och glädjen till barn. Ingen av syskon är tillsammans med pappan till deras barn och det är en av mina största rädslor, att förhållandet inte ska hålla och jag blir fast i min hemkommun i 20 år +.. Haha!
Jag är själv lika rädd för samhällsutvecklingen som min partner. Vågar man verkligen skaffa barn idag?
Det jag undrar i allt detta är om någon har haft eller har liknande oro och svårt att besluta sig för barn eller inte? Skulle vara skönt att prata med någon som går i liknande tankar eller någon som har varit i dessa tankar och har faktiskt tagit ett beslut. Dela gärna. <3