• Annika1992

Skaffa barn eller inte?

Hej!

Som många andra trodde jag att jag skulle ha barn när jag blev vuxen, är nu 33 år och barnfri. Jag trodde att jag och min partner som jag har varit tillsammans med sedan 11 år tillbaka att vi någon gång skulle skapa en egen familj, men för ca 5 år sedan berättade min partner att han inte vill ha barn..

När han sa det blev jag inte riktigt chockad då jag vet att han är väldigt orolig över samhällsutvecklingen samt är i stort behov av egen tid m.m. han är inte heller direkt barnkär utan tycker att barn är mest jobbiga..  När han berättade detta för mig var vi mitt i en backpack resa och jag kände där och då att jag inte ville lägga så mycket betänketid på vad jag ville i framtiden, i den stunden kände jag också nej till barn. 

Varför det lutar sig åt mer nej hållet är för att jag tror jag romantiserar mycket hur jag tror det ska bli att ha barn vs verkligheten. Jag har äldre syskon som har barn och jag har sett baksidan och glädjen till barn. Ingen av syskon är tillsammans med pappan till deras barn och det är en av mina största rädslor, att förhållandet inte ska hålla och jag blir fast i min hemkommun i 20 år +..  Haha! 

Jag är själv lika rädd för samhällsutvecklingen som min partner. Vågar man verkligen skaffa barn idag? 

Det jag undrar i allt detta är om någon har haft eller har liknande oro och svårt att besluta sig för barn eller inte? Skulle vara skönt att prata med någon som går i liknande tankar eller någon som har varit i dessa tankar och har faktiskt tagit ett beslut. Dela gärna. <3 

• Svar på tråden Skaffa barn eller inte?
  • Annika1992

Haha! "foliehatsargument", den var bra! 

Tack för att du tog din tid till att svara. Men för 5 år sedan kände jag som han ett nej till barn. Sen har han säkert påverkat mitt beslut men känslan " jag vill ha barn" har inte riktigt funnits där utan det har känts mer som en norm man ska följa. Men nu när jag har blivit äldre och klockan tickar iväg så vet jag inte längre vad JAG vill..

Om jag får fråga, har du egna barn? Om ja, har du alltid känt att du vill bli förälder? 

• Annika1992

Jag uppskattar ditt ärliga svar Anna. Det du nämner angående nedskärningar i skolan, sociala medier m.m. är min rädslor. Man känner sig maktlös.

• Annika1992

Okej. Jag har tänkt liknande att 1 barn skulle vara tillräckligt för då skulle man öka chansen till att få "egen tid".. hehe! samt som du skrev om ekonomin, energin, tid m.m. 

• Annika1992
    Anonym (Ärlighet) skrev 2024-01-06 19:17:11 följande:

Jag tänker också på en annan sak... Om du hade varit med en kille som glädjestrålande hade sagt för fem år sedan att det är klart ni ska skaffa barn, då hade ni antagligen redan suttit med en familj och du hade som alla andra normala haft en liten oro för alla möjliga saker men jag garanterar att du till 99 % hade varit positivt inställd till att skaffa barn ändå.

Säkerligen. 

Det jag har byggt upp med min partner nu är svårt att säga hej då till, det känns inte rätt att lämna förhållandet. 
  • Annika1992
    Anonym (Tänk) skrev 2024-01-06 20:09:20 följande:

Vad vill du? Om du ser ditt liv nu, om 5, 10 och 20 år. Som pensionär. Vad vill du?

Jag hade ingen relation men har alltid tänkt att jag vill ha barn. Åren gick dock och det såg ut som jag skulle bli utan, då jag inte ville skaffa själv. För stunden kändes det ok, jag som 33-åring med föräldrar i livet  kände allt som ok. När jag dock tänkte framåt fick jag lite panik - den dag de försvinner skulke jag bara ha mina syskon och ingen att ta vid efter mig. Ingen som följer liksom. Den känslan gav nig magont.

Nu träffade  jag min man nåt år senare och vi har idag två barn. Det har helt förändrat livet just nu, tiden för mig och oss har minskat men kärleken till barnen har förändrat mig också att se mer av de små sakerna i vardagen som stora. Den stora skillnaden är dock att jag blivit mycket mindre ångestfylld för framtiden vilket känns underbart.

Så kanske att tänka lite bredare än bara precis nuet kanske är något?..Det kanske hjälper att ge en tanke om du vill eller inte vill ha barn.

Vad härligt att du fann din partner och fick två barn. Har en vän som tyvärr ville ha barn men fick inga pga han hittade ingen partner och han är nu 50 år. Han är glad över livet ändå men det är som sagt synd om dem som önskar att skapa en familj men hittar inte rätt partner.  

Om ca 15 år har jag chans till att bli ekonomisk fri om jag fortsätter att spara som jag gör nu och kan då resa mer och göra vad jag vill med min fritid och den tanken lockar mig ibland mer än till att skaffa barn. För om jag väljer barn minimerar den chansen ganska rejält, såklart jag kanske blir rik på nått och annat och kan göra både och, men tror inte jag har den turen. Hehe.. så då får jag vänta tills jag blir 67.. såklart kan man resa med barn.. men ja .. allt är väldigt dyrt nu. 

Men om jag väljer att skaffa barn så ser jag att livet skulle bli mer meningsfullt och innehållsrikt. 
  • Annika1992
    Anonym (Ärlighet) skrev 2024-01-06 21:38:47 följande:
    Då är det lika bra att du mentalt säger hej då till barn istället. Är du verkligen redo att ge upp en så stor sak?
    🤷?♀️
Svar på tråden Skaffa barn eller inte?