• Anonym (Hej)

Varför ska jag göra separationen lätt för henne?

Jag och min exflickvän har varit i relation i 6.5 år. Senaste året har vi dock, ömsesidigt, glidit ifrån varandra rent romantiskt och sexuellt. Vi har inga barn, men vi har hund och hus och en grund som andra skulle drömma om. Känslorna finns inte kvar, vi har prioriterat annat som gjort oss blinda.

För några veckor släppte hon bomben att hon ville separera. Hon känner sig färdig. Hon vill heller inte ge mig eller vår relation en andra chans. Utan hon vill göra allt för att bli av med mig. Hon vill inte ha mig i sitt liv helt enkelt.

Hon säger att hon bara vill gå igenom detta så smidigt, enkelt och utan diskussioner eller känslor.

Det är vad hon vill. Jag ville ge detta en andra chans. Men hon vill inte ha mig i sitt liv och det är ok. Hon vill därmed indirekt förstöra väldigt mycket av mitt liv, allt från det ekonomiska, känslomässiga, förtroendet, historian med mera.

Och det är väl ok, sånt händer.

Men, varför ska jag göra det här lätt för henne? Varför ska man göra det lätt för någon som inte vill veta av en i sitt liv? 

• Svar på tråden Varför ska jag göra separationen lätt för henne?
  • fornminne

Och ja, hon bör vara tillmötesgående eftersom det är hon som har beslutat om separation, men du bör även se din egen del i att det har blivit så här.

Du hade chansen och du sumpade den. Nu har hon valt att gå vidare. Jag säger inte att du är ensam skyldig, man är två i en relation. Men det är hon som vill separera och du som inte verkar förstå varför hon inte längre vill ha dig i sitt liv.

• SmulanFnulan

Hon verkar iallafall ha fattat rätt beslut.. Go her! Hoppas hon hittar någon som kan ge henne allt som du bevisligen inte kunde ge henne.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-04 20:46:13 följande:

Många som skriver att jag inte tjänar på att göra det svårt för henne. Håller med om det. Jag har bara skrivit att jag inte heller tänker anstränga mig för att göra det lättare för henne.

Jag ska tänka på mig själv och mina egna känslor. Ifall att underlätta för henne i något avseende känns jobbigt för mig så ska jag väl knappast göra det för hennes skull? Varför göra tjänster för folk som inte vill ha en i sitt liv?

Om jag får gissa så känns det som att du är besviken på henne för att hon bara bestämt sig för att dra utan att prata med dig ordentligt. Isåfall kan jag hålla med om det. Ni båda borde kanske pratat lite mer egentligen och inte låtit allt rinna ut i sanden. Men nu verkar hon ju tyvärr ha bestämt sig och då finns det väl inte så mycket att göra.

Frågan är om hon redan funnit någon annan. vill knappt skriva det. Men är alltid skeptisk när folk bara vill dra men absolut inte kan tänka sig att ens prata om det. 

• Anonym (Jessica)
    SmulanFnulan skrev 2024-01-04 22:46:23 följande:

Hon verkar iallafall ha fattat rätt beslut.. Go her! Hoppas hon hittar någon som kan ge henne allt som du bevisligen inte kunde ge henne.

Man är två om saker och ting. Vi vet inte hälften här.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hade ni haft gemensamma barn, hade jag tyckt att hon borde ge det en chans till. Inte dömt henne oavsett vad hon beslutade sig för, men det är vad jag hade tyckt, utifrån det du skriver.

Nu har ni inga barn, så jag förstår henne. Jag förstår dig också. Samtidigt resonerar du märkligt. Du skriver att ni har glidit ifrån varandra och att känslorna inte finns kvar, men är ändå arg och bitter över att hon vill gå vidare? Jag säger som ovanstående. Skulle du inte ha tänkt på det tidigare? 

Men nej, du behöver inte underlätta för henne, bara uppträda civiliserat och vuxet.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-01-04 22:50:50 följande:

Hade ni haft gemensamma barn, hade jag tyckt att hon borde ge det en chans till. Inte dömt henne oavsett vad hon beslutade sig för, men det är vad jag hade tyckt, utifrån det du skriver.

Nu har ni inga barn, så jag förstår henne. Jag förstår dig också. Samtidigt resonerar du märkligt. Du skriver att ni har glidit ifrån varandra och att känslorna inte finns kvar, men är ändå arg och bitter över att hon vill gå vidare? Jag säger som ovanstående. Skulle du inte ha tänkt på det tidigare? 

Men nej, du behöver inte underlätta för henne, bara uppträda civiliserat och vuxet.

Håller med.
  • Fjäril kär

Många som skriver att jag inte tjänar på att göra det svårt för henne. Håller med om det. Jag har bara skrivit att jag inte heller tänker anstränga mig för att göra det lättare för henne.

Jag ska tänka på mig själv och mina egna känslor. Ifall att underlätta för henne i något avseende känns jobbigt för mig så ska jag väl knappast göra det för hennes skull? Varför göra tjänster för folk som inte vill ha en i sitt liv?

Så du tänker sitta i ett ostädat hörn och tjura medan hon ensam förbereder för visning av huset? 
    Ditt skit t och dina prylar är ditt ansvar och det är inget hon kommer anstränga sig det minsta för att fixa åt dig heller. 

Du behöver själv plocka ur dina garderober och själv fixa släp och bärhjälp och bestämma vad om ska kastas eller behålla. 

Exakt vad i detta tycker du känns som att göra en tjänst åt henne? 
  • Teresiat

Du framstår som en bitter och osympatisk person. Inte så konstigt att hon inte vill försöka mer.. Du verkar heller inte ha de rätta känslorna för henne, utan mer förälskad i er vardag och dess bekvämligheter som ni byggt upp tillsammans. Nu rycks allt under fötterna, gissningsvis för att du varit för bekväm och tagit henne för givet den sista tiden. Mitt råd är att sluta med lite stil och medkänsla. Det kommer ni båda vinna på.

• Anonym (SA)

Hur förklarar man att det främst är fruntimmer som hänger på Familjeliv utan att säga att det främst är fruntimmer som hänger på Familjeliv...?

Visa dem den här tråden!!
    Enbart ryggdunk och medhåll till kvinnan! Och mannen är såklart ett svin och "hoppas hon hittar nån som är värd henne"-kommentarer.

Ponera att en kvinna skrivit denna tråden.... Satan i gatan vad det hade uppradats sätt att ställa till ett helvete för mannen i fråga vid en separation!!

• Anonym (Kimchi)
    Anonym (SA) skrev 2024-01-05 00:37:02 följande:

Hur förklarar man att det främst är fruntimmer som hänger på Familjeliv utan att säga att det främst är fruntimmer som hänger på Familjeliv...?

Enbart ryggdunk och medhåll till kvinnan! Och mannen är såklart ett svin och "hoppas hon hittar nån som är värd henne"-kommentarer.

Ponera att en kvinna skrivit denna tråden.... Satan i gatan vad det hade uppradats sätt att ställa till ett helvete för mannen i fråga vid en separation!!

Men lägg av! För min del spelar det ingen roll vilket kön det är. I det här fallet har ju allt kallnat. Han känner sig lite försmådd men ska väl för fan kunna uppträda civiliserat för det. Han vinner inget på att jävlas. Han vinner inget heller på att inte hjälpa till. Ingen skillnad om det är han eller hon i förhållandet som vill trilskas. Tycker att kvinnan är den som har balls att göra något åt situationen. 
    Så kom inte dragande med att det mestadels är fruntimmer. Finns en jäkla massa kärringar här på FL och de är företrädesvis män. 
  • Anonym (Ung?)

Du ger ett ganska omoget intryck, är ni väldigt unga? Alla tjänar på att en separation går så lätt och smidigt som möjligt. Det är jobbigt nog ändå.

• Agda90
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-04 19:09:14 följande:
    Varför ska jag göra separationen lätt för henne?

Jag och min exflickvän har varit i relation i 6.5 år. Senaste året har vi dock, ömsesidigt, glidit ifrån varandra rent romantiskt och sexuellt. Vi har inga barn, men vi har hund och hus och en grund som andra skulle drömma om. Känslorna finns inte kvar, vi har prioriterat annat som gjort oss blinda.

För några veckor släppte hon bomben att hon ville separera. Hon känner sig färdig. Hon vill heller inte ge mig eller vår relation en andra chans. Utan hon vill göra allt för att bli av med mig. Hon vill inte ha mig i sitt liv helt enkelt.

Hon säger att hon bara vill gå igenom detta så smidigt, enkelt och utan diskussioner eller känslor.

Det är vad hon vill. Jag ville ge detta en andra chans. Men hon vill inte ha mig i sitt liv och det är ok. Hon vill därmed indirekt förstöra väldigt mycket av mitt liv, allt från det ekonomiska, känslomässiga, förtroendet, historian med mera.

Och det är väl ok, sånt händer.

Men, varför ska jag göra det här lätt för henne? Varför ska man göra det lätt för någon som inte vill veta av en i sitt liv? 

Ni har levt tillsammans i 6,5 år. Ni har alltså låtit tiden ha sin gång och känslorna har ebbat ut. Har ni gjort NÅGOT för att rädda förhållandet under den tiden som ni har levt tillsammans? Pratat med varandra? Gått i parterapi? 

Varför ska HON kämpa när DU sitter på sofflocket?
    För nu när hon har sagt att hon inte vill mer så vaknar du och känner dig kränkt för att hon inte vill kämpa mer. Vad har du gjort för att det inte ska komma till vägs ände?
    Om man glider ifrån varandra och känslorna inte finns där längre så är ett avslut det naturliga nästa steget. Istället för att förstå det så beter du dig ganska omoget och ska göra saker svårt för henne? 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (SA) skrev 2024-01-05 00:37:02 följande:

Haha men lite så är det ibland.

Fast jag utläste inte i tråden att han skulle ställa till en massa för henne. 

• Anonym (Jessica)

Smidigt utan känslor eller diskussioner. Det låter jäkla märkligt i mina öron. Okej att de har glidit isär. Men jag tror hon har någon annan. Därför ska hon gör det så fort som möjligt och utan prat för hon har redan bestämt sig. 

• Agda90
    Anonym (Jessica) skrev 2024-01-05 08:51:48 följande:

Smidigt utan känslor eller diskussioner. Det låter jäkla märkligt i mina öron. Okej att de har glidit isär. Men jag tror hon har någon annan. Därför ska hon gör det så fort som möjligt och utan prat för hon har redan bestämt sig. 

Det kan självklart vara så. Eller så har hon tröttnat på att försöka och vill bara ut. 

Det finns gott om kvinnor som har kämpat utan att partnern vill förstå att man måste engagera sig i förhållandet och när sedan kvinnan ger upp blir de helt chockade att hon inte vill "ge det en chans till" när hon i självaverket har gett det 100 chanser utan att fått något tillbaka.

Det kan också vara så att båda två har struntat i att värna om förhållandet och nu står de här och fattar inte varför känslorna är väck.
  • Anonym (korvspad)
    Agda90 skrev 2024-01-05 09:24:20 följande:
    Det kan självklart vara så. Eller så har hon tröttnat på att försöka och vill bara ut. 

Det finns gott om kvinnor som har kämpat utan att partnern vill förstå att man måste engagera sig i förhållandet och när sedan kvinnan ger upp blir de helt chockade att hon inte vill "ge det en chans till" när hon i självaverket har gett det 100 chanser utan att fått något tillbaka.

Det kan också vara så att båda två har struntat i att värna om förhållandet och nu står de här och fattar inte varför känslorna är väck.
    Ja, det första scenariot är vanligt. När mannen fattar att det är fara å färde har kvinnan vanligen tänkt på separation i 1-2 år redan, och då har han ingen tid att förlora om han vill göra något åt saken.

Den genomsnittliga processen för att lämna tar ca 4 år.
  • Anonym (Andreas)

Dags att växa upp lite kanske?  Är du en man eller en mes? 
    Tyvärr ser jag denna tendens hos en stor del av mina manliga vänner när det pratas uppbrott och göra slut , plötsligt blir dom en bunt kärringar som ska gnälla och göra livet surt bara för att dom inte själva fått tummen ur arslet och lämnat sina miserabla förhållanden . Nej plötsligt blir det hennes fel .  Men jäklar i min låda om det varit tvärtom .

• Anonym (Miyuimio)

Vad innebär "göra det lätt för henne"? Vad tror du hon förväntar sig av dig?
  • Anonym (Tess)

På vilket sätt skulle du försvåra separationen menar du? Vägra sälja huset? Vägra köpa ut henne? Göra hennes liv till pest den sista tiden? Du kommer bara må sämre av det, hon kommer få igenom separationen oavsett men med lite mer jobb och desto mer du ställer till det desto mer säker blir hon på sin sak och desto mer nöjd blir hon med sitt beslut i slutändan. 

Svar på tråden Varför ska jag göra separationen lätt för henne?