• Anonym (Hej)

Varför ska jag göra separationen lätt för henne?

Jag och min exflickvän har varit i relation i 6.5 år. Senaste året har vi dock, ömsesidigt, glidit ifrån varandra rent romantiskt och sexuellt. Vi har inga barn, men vi har hund och hus och en grund som andra skulle drömma om. Känslorna finns inte kvar, vi har prioriterat annat som gjort oss blinda.

För några veckor släppte hon bomben att hon ville separera. Hon känner sig färdig. Hon vill heller inte ge mig eller vår relation en andra chans. Utan hon vill göra allt för att bli av med mig. Hon vill inte ha mig i sitt liv helt enkelt.

Hon säger att hon bara vill gå igenom detta så smidigt, enkelt och utan diskussioner eller känslor.

Det är vad hon vill. Jag ville ge detta en andra chans. Men hon vill inte ha mig i sitt liv och det är ok. Hon vill därmed indirekt förstöra väldigt mycket av mitt liv, allt från det ekonomiska, känslomässiga, förtroendet, historian med mera.

Och det är väl ok, sånt händer.

Men, varför ska jag göra det här lätt för henne? Varför ska man göra det lätt för någon som inte vill veta av en i sitt liv? 

• Svar på tråden Varför ska jag göra separationen lätt för henne?
  • Anonym (Hin håle)

Vilka värderingar lägger du i ''göra det lätt för henne''?

• Anonym (Me)

Gör det bara lätt. Så kanske ni minns varandra väl. Och om du vill ha en chans på henne igen så mkt du nog inte få det om du gör det svårt.

• Anonym (korvspad)

Låt mig gissa:

Hon ville gifta sig och skaffa barn, du är en velpotta som inte vågar committa till ens samma sorts frukostflingor i en vecka. Nu har hon insett att du bara slösat bort hennes tid så hon vill försöka rädda sig och bilda familj innan det är för sent.

Det enda du åstadkommer med att "göra detta besvärligt" är att bekräfta hennes bild av dig som en omogen idiot, vilket gör det lättare för henne att inte känna någon som helst skuld över att lämna. Som bonus kanske hon dessutom berättar vilket as du är för alla i omgivningen, vilket kan bita dig i arslet socialt långt senare.

Om du däremot agerar svalt men snyggt kommer hon troligen att ägna både en och två nätter åt att fundera på om hon möjligen valde fel.

• Anonym (Göran)

Bra separationer är trevligast för alla. Du kommer inte vinna något på att göra det svårt för någon av er. Du skulle bara gräva en grop för dig själv. Tro mig. Har sett det hända flera gånger. Folk beter sig som att de vore små barn. Vill du hamna där?

Allt bygger på sårade känslor. Men det är inget man ska blanda in i en separation. Ta känslorna på annat håll.

Men det ska också vara rättvist.

Att separerar innebär rätt mycket jobb. Oftast byte av bostad för minst den ena parten. Dela upp grejer. Köpa nytt osv. Gör det enkelt och rättvist. Krångla inte till enkla saker i onödan.

Det är inte helt ovanligt att den ekonomiskt svagare parten försöker roffa åt sig mer än vad den har rätt till när bodelningen ska göras.

Ibland kommer väldigt otrevliga sidor fram. Var försiktig. Det går att göra det här bra. Men håll huvudet kallt och lägg de sårade känslorna åt sidan.

• Anonym (Fia)

Vad tänker du att du vinner på genom att göra det svårt för henne? Tror du att du kommer att må bättre av att straffa henne?

• Anonym (Hm)
    Hjelm skrev 2024-01-04 19:16:09 följande:

För att det på sikt kommer att göra det lättare för dig också.

Hur upprörd och sviken och berövad du än känner dig just nu, har hon inte begått något brott. Hon vill bara inte att ni ska vara ett par längre. Det är fruktansvärt tråkigt att ni känner olika, och jag menar inte att förminska den sorg du känner. Men det finns inget alternativ än att gå skilda vägar när den ene inte längre vill, och ingen av er tjänar på att det blir smutsigt.

I längden kommer du att tacka dig själv för att du hanterade det snyggt och värdigt.

Det enda motsatsen kan ge dig är dåligt rykte, dåligt samvete och större bitterhet.

+1
  • Anonym (Hej)

Många som skriver att jag inte tjänar på att göra det svårt för henne. Håller med om det. Jag har bara skrivit att jag inte heller tänker anstränga mig för att göra det lättare för henne.

Jag ska tänka på mig själv och mina egna känslor. Ifall att underlätta för henne i något avseende känns jobbigt för mig så ska jag väl knappast göra det för hennes skull? Varför göra tjänster för folk som inte vill ha en i sitt liv?

• onelifetolive

Du behöver inte hjälpa henne att bära möbler när hon ska flytta. 
    Du behöver inte låna ut din bil. 
    Du behöver inte hjälpa henne ekonomiskt. 
    Du behöver inte hjälpa henne att "borra upp" hyllor i hennes nya boende.

Men ni behöver samarbeta rent praktiskt inför detta. 
    Städa lägenheten tillsammans inför visning. 
    Var hänsynsfulla mot varandra när ni delar upp bohaget osv.

Med det sagt bör hon vara något mer tillmötesgående med tanke på att det var hennes beslut. 
    Hon har gjort livet svårt för dig redan. Hon behöver inte göra det ännu värre. 

Men var den större personen. 

Ens heder är det enda man har. Glöm aldrig det. 

• Anonym (S)
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-04 20:46:13 följande:

Många som skriver att jag inte tjänar på att göra det svårt för henne. Håller med om det. Jag har bara skrivit att jag inte heller tänker anstränga mig för att göra det lättare för henne.

Jag ska tänka på mig själv och mina egna känslor. Ifall att underlätta för henne i något avseende känns jobbigt för mig så ska jag väl knappast göra det för hennes skull? Varför göra tjänster för folk som inte vill ha en i sitt liv?

Det du beskriver i det här inlägget är helt normalt. Du behöver inte göra henne några tjänster om det gör det jobbigt för dig. Det var dock inte så tydligt i trådstarten att du inte tänkte göra det svårt för henne bara för att jävlas.

Hoppas du känner att du kan gå vidare snart och önskar dig väl!
  • fornminne
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-04 20:46:13 följande:

Du behöver inte underlätta för henne. Hon får själv ta ansvar.

Men att motarbeta eller göra det svårt för henne, vore bara omoget och kommer att slå tillbaka på dig själv.

I längden tjänar även du på att detta går så smidigt som möjligt. 

Sen tycker jag att du ska ställa dig frågan: Varför tror du att hon har tröttnat? Varför tror du att hon inte vill ha dig i sitt liv?

Du skriver ju själv att ni har glidit ifrån varandra, tappat bort varandra. Hennes beslut borde därför inte komma som en blixt från en klar himmel?

Det är jobbigt när den ena vill försöka igen och den andra inte, men sånt är livet.
    Du har rätt till dina känslor, men det har även hon. Just nu låter du mest arg och bitter över att hon inte vill samma sak som du, trots att du är medskyldig till att relationen har gått i stöpet. Om du ville ha en framtid med henne, varför har du inte tagit upp detta tidigare? Försökt jobba på problemen för länge sen?
Svar på tråden Varför ska jag göra separationen lätt för henne?