• Anonym (korvspad)

Varför ska jag göra separationen lätt för henne?

Låt mig gissa:

Hon ville gifta sig och skaffa barn, du är en velpotta som inte vågar committa till ens samma sorts frukostflingor i en vecka. Nu har hon insett att du bara slösat bort hennes tid så hon vill försöka rädda sig och bilda familj innan det är för sent.

Det enda du åstadkommer med att "göra detta besvärligt" är att bekräfta hennes bild av dig som en omogen idiot, vilket gör det lättare för henne att inte känna någon som helst skuld över att lämna. Som bonus kanske hon dessutom berättar vilket as du är för alla i omgivningen, vilket kan bita dig i arslet socialt långt senare.

Om du däremot agerar svalt men snyggt kommer hon troligen att ägna både en och två nätter åt att fundera på om hon möjligen valde fel.

• Anonym (korvspad)
    Agda90 skrev 2024-01-05 09:24:20 följande:
    Det kan självklart vara så. Eller så har hon tröttnat på att försöka och vill bara ut. 

Det finns gott om kvinnor som har kämpat utan att partnern vill förstå att man måste engagera sig i förhållandet och när sedan kvinnan ger upp blir de helt chockade att hon inte vill "ge det en chans till" när hon i självaverket har gett det 100 chanser utan att fått något tillbaka.

Det kan också vara så att båda två har struntat i att värna om förhållandet och nu står de här och fattar inte varför känslorna är väck.
    Ja, det första scenariot är vanligt. När mannen fattar att det är fara å färde har kvinnan vanligen tänkt på separation i 1-2 år redan, och då har han ingen tid att förlora om han vill göra något åt saken.

Den genomsnittliga processen för att lämna tar ca 4 år.
Svar på tråden Varför ska jag göra separationen lätt för henne?