• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • ClumsySmurf
    Gurksoppa skrev 2024-01-12 19:03:46 följande:

Tankeexperiment:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/

löneutveckling. kvinnor har 90% av mannens lön.
    om regeringen avsätter 10 miljoner för att jämna ut balansen förmån kvinnor. då är det för att kvinnor ska ha 100 % av lönen. Om motsvarande 10 miljoner avsätts även till männen. Tror du att kvinnor uppnår 100 % av lönen då? Eller fortsätter mannens lön vara högre?

så hur är det att missgynna män, när kvinnor är missgynnade från start. det är därför det behövs insatser. Så förklara gärna tankeexperimentet.

Tankeexperiment:

Pojkar har X% av tjejers betyg, om pojkarna ska ha mänsklig rättighet till lika utfall oavsett orsak till skillnaden kan man bli tvungen att göra det sämre för tjejerna.

Hur skulle det vara att missgynna tjejer, när pojkarna är missgynnade från start?
  • Gurksoppa
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 19:20:09 följande:
    Självklart. Eftersom fokus ligger på kvinnors behov. Det här är bara ett exempel. Men det ligger i hela systemet.

Googla på "satsningar på kvinnor" och "satsningar på män" så borde du se ett mönster.

Kan också googla på ?vad kostar män?

https://www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/valdets-kostnader/

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/kriminalvardens-organisation-ekonomi-och-miljoarbete/ekonomi-och-planering/

du får gärna djupdyka i och se vilket kön som är dyrast för samhället :)

• Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 19:20:09 följande:
    Självklart. Eftersom fokus ligger på kvinnors behov. Det här är bara ett exempel. Men det ligger i hela systemet.

Googla på "satsningar på kvinnor" och "satsningar på män" så borde du se ett mönster.
    Det är inte självklart. En regering borde kunna göra fler än en sak. Sossarna sysslar miljö, kultur, ekonomi och jämställdhet samtidigt. Ska de börja skylla på att vårat fokus på feminismen har drabbat miljöpolitiken? eller något annat orelaterat? 

nej, jag tänker inte googla. Vill du bevisa något så får du göra det. Det är inte feminismens fel att sossarna har visat ett oengagemang för unga män. Det är bara enkelt för dom att skylla ifrån sig.
  • Anonym (Skopan)
    ClumsySmurf skrev 2024-01-12 19:24:56 följande:
    Tankeexperiment:

Pojkar har X% av tjejers betyg, om pojkarna ska ha mänsklig rättighet till lika utfall oavsett orsak till skillnaden kan man bli tvungen att göra det sämre för tjejerna.

Hur skulle det vara att missgynna tjejer, när pojkarna är missgynnade från start?
    Vad menar du att pojkarna är missgynnade från start?
  • Anonym (Rio)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-12 19:25:30 följande:
    Det är inte självklart. En regering borde kunna göra fler än en sak. Sossarna sysslar miljö, kultur, ekonomi och jämställdhet samtidigt. Ska de börja skylla på att vårat fokus på feminismen har drabbat miljöpolitiken? eller något annat orelaterat? 

nej, jag tänker inte googla. Vill du bevisa något så får du göra det. Det är inte feminismens fel att sossarna har visat ett oengagemang för unga män. Det är bara enkelt för dom att skylla ifrån sig.
    Motsvarande satsningar finns inte för män. Man behöver inte leta länge för att hitta problem med mäns hälsa om man bara letar. Men som sagt.

Om man nu har feministiska glasögon som Sveriges jämställdhetspolitiknhar så ser man det annorlunda om män eller kvinnor drabbas.
  • Gurksoppa
    ClumsySmurf skrev 2024-01-12 19:24:56 följande:
    Tankeexperiment:

Tankeexperiment: pojkar kanske borde plugga? pojkar kanske borde få mer undervisningstimmar som de behöver? pojkar kanske borde få mer närvarande föräldrar? pojkar kanske borde få tillgång till studiehjälp. Men det är väl feministerna som förvägrat detta antar jag?
  • Gurksoppa
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 19:23:23 följande:
    Är det diskriminering som gör att du tjänar mer än en social bidragstagare.

Hela ditt tankesätt bär befängt.
    Är mitt mer befängt än ditt? Har du veto som man? vidareutveckla gärna. är det diskriminering som gör vissa människor mer eller mindre intelligenta?
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 19:27:35 följande:
    Motsvarande satsningar finns inte för män. Man behöver inte leta länge för att hitta problem med mäns hälsa om man bara letar. Men som sagt.

Om man nu har feministiska glasögon som Sveriges jämställdhetspolitiknhar så ser man det annorlunda om män eller kvinnor drabbas.
    Beror det på feminismen? Nej, såklart inte. Är feminismen en orsak till mäns självmordstal eller vad du nu menar med mäns hälsa. -nej. Det är det inte. Ska feministerna hållas ansvariga för att de borde fixat det? -nej, naturligtvis inte.

Jag har tidigare tagit upp ryssland som ett exempel på ett anti-feministiskt land där mäns självmordstal överstiger Sveriges, med råge. 
  • Anonym (Rio)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-12 19:31:42 följande:
    Beror det på feminismen? Nej, såklart inte. Är feminismen en orsak till mäns självmordstal eller vad du nu menar med mäns hälsa. -nej. Det är det inte. Ska feministerna hållas ansvariga för att de borde fixat det? -nej, naturligtvis inte.

Jag har tidigare tagit upp ryssland som ett exempel på ett anti-feministiskt land där mäns självmordstal överstiger Sveriges, med råge. 
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-12 19:31:42 följande:

Feminismen är absolut en del orsak till varför jämställdhetspolitiken är så enögd. 

Men som jag sagt anser jag att normaliserat av nedvärderande kommentarer som feminister varit med och normaliserat är mycket värre. 
  • Anonym (Skopan)
    Gurksoppa skrev 2024-01-12 19:27:56 följande:
    Tankeexperiment: pojkar kanske borde plugga? pojkar kanske borde få mer undervisningstimmar som de behöver? pojkar kanske borde få mer närvarande föräldrar? pojkar kanske borde få tillgång till studiehjälp. Men det är väl feministerna som förvägrat detta antar jag?
    Läser man inläggen så verkar förväntningarna vara att feministerna ska ha styrt upp pojkars studieresultat. Vet inte vilka bekymmer feministerna förväntas lösa härnäst. Någon har tagit upp mäns dejting i tråden. Fy skam feminister som inte löser det också.
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar