• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 19:09:32 följande:

@Gurksoppa
    Det där är bara ytterligare en dålig ursäkt för att satsa pengar på kvinnor.

Att män tjänar mer än kvinnor är ett väldigt dåligt argument för att ösa pengar över kvinnor.

Lön är lön. Det är inget man får utan motinsats. Ska det vara så svårt att förstå.

Hur öser sossarna pengar över kvinnor? Och HUR drabbas männen av det?
  • Anonym (Rio)

Det är inte bara S. Så gott som alla partier. Exempel.

Satsningar på kvinnors hälsa

Regeringen bedömer att målet om jämställd hälsa inte är uppnått. Den psykiska ohälsan fortsätter att öka, särskilt bland yngre kvinnor, men även i andra grupper. Psykisk ohälsa leder till stora konsekvenser för den enskilde men också för anhöriga, närstående och för samhället. Det finns ett behov av att öka kunskapen om bakgrunderna till den psykiska ohälsan, inte minst den arbetsrelaterade ohälsan, för att kunna vidta åtgärder för att minska den. Detta har blivit ännu tydligare i och med ökningen av såväl sjukfall som arbetssjukdomar under pandemin.

Inom ramen för satsningen på kvinnors hälsa och förlossningsvården ser regeringen behov av satsningar på sjukdomar och symtom som drabbar kvinnor. Vården behöver bli mer tillgänglig och anpassas till kvinnors olika förutsättningar och behov. Kunskap om orsaken bakom sjukdomarna och därmed förutsättningarna för att diagnostisera och erbjuda god vård och behandling behöver utvecklas. Även hälso- och sjukvården för barn och vuxna som utsatts för sexuellt våld bör stärkas för att uppnå en tillgänglig och jämlik vård i hela landet.

Under 2023 har regeringen redan fattat beslut om en rad insatser för att förbättra kvinnors hälsa. Det handlar till exempel om ett uppdrag till Socialstyrelsen att ta fram förslag till en nationell plan för förlossningsvården (S2023/00406) och en överenskommelse med SKR inom området förlossningsvård och kvinnors hälsa.

• Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-12 19:06:05 följande:
    Vilken kopling är det du pratar om..

Amalia Rud Pedersen säger bara ENKELT att sossarna har haft för mycket fokus på feminismen.

Skall bli intressant och se vilken fultolkning det kommer att bli nu.. 😁
    Du håller med. Analysen pekar inte på det. Amalia och du gör ett antagande. Då kanske du kan svara på vad det är du håller med om? Vad har hänt för unga män som har en direkt eller indirekt orsak av feminismen?

Varför fortsätter du svara mig om du inte ens kan svara på den enkla frågan? 
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 19:14:03 följande:

Det är inte bara S. Så gott som alla partier. Exempel.

Satsningar på kvinnors hälsa

Regeringen bedömer att målet om jämställd hälsa inte är uppnått. Den psykiska ohälsan fortsätter att öka, särskilt bland yngre kvinnor, men även i andra grupper. Psykisk ohälsa leder till stora konsekvenser för den enskilde men också för anhöriga, närstående och för samhället. Det finns ett behov av att öka kunskapen om bakgrunderna till den psykiska ohälsan, inte minst den arbetsrelaterade ohälsan, för att kunna vidta åtgärder för att minska den. Detta har blivit ännu tydligare i och med ökningen av såväl sjukfall som arbetssjukdomar under pandemin.

Inom ramen för satsningen på kvinnors hälsa och förlossningsvården ser regeringen behov av satsningar på sjukdomar och symtom som drabbar kvinnor. Vården behöver bli mer tillgänglig och anpassas till kvinnors olika förutsättningar och behov. Kunskap om orsaken bakom sjukdomarna och därmed förutsättningarna för att diagnostisera och erbjuda god vård och behandling behöver utvecklas. Även hälso- och sjukvården för barn och vuxna som utsatts för sexuellt våld bör stärkas för att uppnå en tillgänglig och jämlik vård i hela landet.

Under 2023 har regeringen redan fattat beslut om en rad insatser för att förbättra kvinnors hälsa. Det handlar till exempel om ett uppdrag till Socialstyrelsen att ta fram förslag till en nationell plan för förlossningsvården (S2023/00406) och en överenskommelse med SKR inom området förlossningsvård och kvinnors hälsa.

Hur drabbar detta unga män? Blir unga män negativt påverkade av detta?
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-12 19:17:36 följande:
    Och hur ser kopplingen till feminismen ut?
  • Gurksoppa
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 19:09:32 följande:

@Gurksoppa
    Det där är bara ytterligare en dålig ursäkt för att satsa pengar på kvinnor.

Att män tjänar mer än kvinnor är ett väldigt dåligt argument för att ösa pengar över kvinnor.

Lön är lön. Det är inget man får utan motinsats. Ska det vara så svårt att förstå.

Du kunde alltså inte svara på frågan. tack, min poäng exakt :) så att investera i så att kvinnor kan utbilda sig, att fortsätta stärka kvinnors likvärdiga plats på arbetsmarknaden (finns fortfarande branscher med förbättringspotential exempelvis bygg). så hur är det att inte kräva en motinsats som du påstår? Skrev jag att kvinnor ska kvoteras? Eller kunna utbildas och få ett jobb utan diskriminering eller negativ särbehandling, och inte utsättas för trakasserier och dylikt.

det är kanske där skon klämmer? att staten vill investera i att minimera diskriminering och trakasserier? så förklara gärna hur det är fel av staten. Och hur män missgynnas negativt. Som fortfarande är obesvarat
  • Anonym (Rio)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-12 19:17:36 följande:
    Självklart. Eftersom fokus ligger på kvinnors behov. Det här är bara ett exempel. Men det ligger i hela systemet.

Googla på "satsningar på kvinnor" och "satsningar på män" så borde du se ett mönster.
  • Anonym (Rio)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 19:22:37 följande:

@Gurksoppa
    Ärd

Är det diskriminering som gör att du tjänar mer än en social bidragstagare.

Hela ditt tankesätt bär befängt.
  • Anonym (Otydligt)
    Postman skrev 2024-01-12 18:36:28 följande:
    Jag hittar inte på lögner, det är inte min stil att hålla på så. Du har fått tydliga förklaringar tidigare i tråden av många skribenter. Vi får vara överens om att vi inte är överens.

Förklaringar som har motbevisats. Du postman och Enanomous påstår att skolan är anpassad för flickor, att katederundervisning är borta och på så vis missgynnar pojkarna. Forskningen jag hänvisade till, säger nåt helt annat varför det går sämre för pojkarna men det skiter ni två i ;) för ni minsann tycker vad ni tycker, dvs har era egna påhittade teorier om varför saker är som de är.

Man kan tycka olika men när ens tyckande är så långt ifrån verkligheten där forskning säger annat så blir det verklighetsfrånvänt.

https://www.ettjamstalltkalmarlan.nu/varfor-presterar-pojkar-generellt-samre-i-skolan-och-vad-kan-vi-gora-at-det/

jag kan informera dig om att katederundervisning fortfarande är aktuell inom många ämnen i skolan, exempelvis historia och religion för att nämna några. Alla mina föreläsningar på universitetet var katederundervisningar men jag gissar på att varken du eller Enanonmous satt en fot på ett universitet.

Svar på tråden Feminismen har missat unga killar