Sambos barn, utmaning
Har läst hela tråden och alla svar. Jag blir, som flera andra, illa berörd av TS ord och bilden av sitt bonusbarn. Jag har varit litegrann i TS sambos situation. När jag o min man blev ett par så hade jag redan två barn. Visserligen var dom bara 3,5 och 6 månader gamla så han har varit med från start i princip. Men grejen är att biopappan inte var frisk o utsatte barnen för trauma (vilket gjorde att jag valde att lämna o kämpa för egen vårdnad) och båda barnen har diagnoser. Men aldrig att min man uttryckt sig om att de skulle ha "pissgener" eller dylikt. Han är mogen o empatisk nog att förstå att barnen är egna individer, trots arvsanlag och de spår mitt ex lämnat. Faktum är att min man tog till sig båda som sina egna o trots att vi fick ett gemensam barn efter några år så har han aldrig gjort skillnad på barnen. Nu är väl min man kanske unik. Men jag tycker ditt sätt TS att hävda om o om igen hur bra du är, hur rätt ditt sätt att bemöta utbrott och framförallt att mena att ditt bonusbarn är ett resultat av " pissgener" o brist på en bra pappa, att resonera kring gemensamma barn på ett exkluderande sätt mot bonusbarnet, och sen kasta skit o vara allmänt omogen o otrevlig mot de flesta i tråden, gör mig väldigt illa till mods.
Snälla, försök att se pojkens bästa sidor, försök att tycka om honom, var den pappa han behöver, utan att köra över honom. Och som många fler varit inne på- var delaktig i barnets mående, gå med till BUP och läs på om barnets npf, hitta bra sätt att bemöta och vara föräldrar TILLSAMMANS.
Det är en jäkla skillnad på att inte acceptera ett oönskat beteende och att skuldbelägga och skälla ut ett barn. Läs på om lågaffektivt bemötande.
Och kom ihåg att vara den vuxna, kunna behålla lugnet i pressade situationer, inse att du också kan göra fel och be om ursäkt om du gör fel.
Jag har inget mål om att han ska se mig som en bonuspappa, men snarare en stabil punkt och någon han kan lita på.
Även om jag lämnar all uppfostran till barnets mor så innebär det trots det tillrättavisande i vissa mer extrema situationer.
Jag tycker synd om honom då hans far är genomkorkad, frånvarande och barnet har 50% av hans, ja, pissgener.