• Anonym (Hur)

Sambos barn, utmaning

Anonym (JB) skrev 2024-01-02 14:53:26 följande:

Vad har hon gjort åt det? Bett om hjälp från BUP, exempelvis?

BUP, extra resurs på skolan, diverse utredningar av olika läkare/instanser.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-02 15:16:03 följande:
    ? Att du svarar såhär gör mig rädd. Hade du haft samvete hade du iaf visat förståelse för vår perspektiv och inte haft ego.
    Varför skulle jag ha dåligt samvete för att vid ett fåtall tillfällen avbryta en eskalerande situation, få ner grabben på jorden, lugna ner sig & sedan förstå vad han gjort fel & be om ursäkt till sin mor?
    Om något så är det skrämmande att det finns folk som dig
  • Anonym (Hur)
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-02 19:25:59 följande:
    Du är ju på riktigt helt sjuk i huvudet. Måtte hon inse att du är potentiellt farlig och dumpar dig.
    Förklara gärna 👍
  • Anonym (Hur)
    fornminne skrev 2024-01-02 21:37:53 följande:

Även om hennes son är 10 år, har hon tid och ork för ett till barn? Hon har redan ett barn med särskilda behov, ett barn som verkar sluka det mesta av hennes energi. Som kanske blir en jättejobbig tonåring. Som kanske inte blir självständig än på länge.

Småbarn tar mycket tid och energi i anspråk. Och även om du tar en stor del av ansvaret, skulle erat gemensamma barn fortfarande riskera att bli utsatt för halvbrorsans ADHD-utbrott.

Har ni verkligen tänkt igenom detta ordentligt?

Den tanken har jag tänkt och skulle vi få barn så hade jag aldrig lämnat de ensamma med hennes son.
    Men jag ser som sagt inte det som ett problem.
    Han kommer flytta hemifrån innan de är gamla nog att lämnas ensamma ändå.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 09:05:20 följande:
    Din förnedrande barnsyn och rättfärdigande av aggression och tillrättavisanden.
    Aggression? Vad av det jag förklarade va aggressivt eller rättfärdigar aggression?
    Står fast vid att tillrättavisande är ett måste när barn uppför sig dåligt. Hur ska de annars lära sig gränser eller förstå att handling får konsekvens?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hur)
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-03 09:26:54 följande:
    För att det inte är ett hälsosamt sätt för barnet att bli tillrättavisad på? Orsak och verkan, har du hört talas om det någon gång? Både du och mannen i tråden är verkligen inget föräldramaterial. Att inge skam i någon är typ det sämsta sättet att uppfostra ett barn på, i synnerhet i ett barn som dessutom har en npf.
    Omfg vilka muppar det finns i tråden alltså..
    Har jag sagt att det är ett vanligt förekommande medel i uppfostran?
    Visst beteende ska man känna skam för, oavsett om man är barn eller vuxen.
    Att skrika sin mamma i ansiktet att man önskar att hon va död är ett exempel på när man ska skämmas.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 09:26:57 följande:
    Om han hotar sin mamma** ska det stå. Alltså om barner hotar sin mamma använder han nog det som taktik för att bli sedd
    Barnet är sett och aktiverat i princip hela tiden för att få utlopp för sin energi.
    Ibland kommer riktigt dåligt beteende fram ändå oavsett hur sett barnet är.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 10:34:10 följande:
    Ja genom detta som jag beskrev:

Han beskriver det inte som att har vill lära sig och utvecklas, utan snarare som att barnet ska skämmas. Om han hotar sin mamma(*) så någonstans använder han det som taktik för att han inte känner sig sedd. Ingen människa som mår bra hotar, så om man älskar sin tioåring så försöker man istället förstå Varför barnet hotar så att han lär sig ett annat tillvägagångsätt för att få fram sina känslor. Bestraffning och rädsla gör saker bara ännu värre och en förälders värsta mardröm borde vara att ens barn inte lärt sig och sen inte agerar väl mot andra utanför familjen.

Ett barn som blir älskad rätt gör inte såhär.

Alltså - barnet måste förstå sig själv för att lära sig agera annorlunda. Annars är det pga rädsla för dig bara
    🤦?♂️🤦?♂️🤦?♂️
    Och det är precis därför jag, vid några få extrema situationer, plockat ner honom på jorden, väntat tills han lugnat ner sig och tvingat honom förklara vad han gjort fel och be om ursäkt. För att han ska förstå och för att han ska ta tiden att känna hur dåligt det faktiskt känns att såra någon.
    Det du beskriver/tror är någon form av 1800-tals uppfostran 🤦?♂️
  • Anonym (Hur)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 10:36:49 följande:

Tänk dig själv - hur ska DU lära dig hantera situationer om andra bara är besvikna på dig och tycker du ska skämmas? Speciellt om dessa är de personer som ska vara din trygghet (som dina föräldrar när du var ett barn). Du Måste börja se från ditt eget perspektiv innan du objektifierar ett barn.
    Jämför en situation där du som ensam och hatad 10 åring blir tillrättavisad där båda föräldrarna står på samma sida, alternativt där dina föräldrar istället vill förstå dig. Då kommer du aldrig behöva hota 

1. Det är inga hot.
    2. Du lever i en fantasivärld
Svar på tråden Sambos barn, utmaning