• Anonym (Kanske det går)

Hur klarar ni er ekonomiskt ?

Jag kanske kommer separera inom 2-3 år  men undrar hur ni därute, med liknande förutsättningar, klarar er ekonomiskt.

Jag får ut ca 25-26000 kr efter skatt. Har nu två högstadiebarn som som sedan börjar gymnasiet.

Finns det trygga områden med hyresbostäder i Stockholm - vilka ? Vad är det för hyra där för en 3-4:a ?

Funkar det ekonomiskt - har ni råd med något kul förutom hyra, mat och kläder? Hur har ni det ?

• Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt ?
  • Anonym (Kanske?)

Kanske separerar om 2-3 år? Du ska alltså gå runt och fundera i ett par år först, eller är den krassa sanningen att du först ska utnyttja partnern du ska lämna ekonomiskt?
    Står du i bostadskö? Att hitta en lägenhet i Stockholmsområdet är inte jättelätt om man inte har 10+ år i bostadskö. Och då snackar vi ytterområdena. Trygga områden kan du tyvärr glömma, det existerar inga trygga områden i Sverige i dag. 

• Aliona
    Anonym (Kanske?) skrev 2023-12-28 15:08:43 följande:

Kanske separerar om 2-3 år? Du ska alltså gå runt och fundera i ett par år först, eller är den krassa sanningen att du först ska utnyttja partnern du ska lämna ekonomiskt?
    Står du i bostadskö? Att hitta en lägenhet i Stockholmsområdet är inte jättelätt om man inte har 10+ år i bostadskö. Och då snackar vi ytterområdena. Trygga områden kan du tyvärr glömma, det existerar inga trygga områden i Sverige i dag. 

Hen eller de kanske vill vänta tills barnen har gått ut grundskolan så att de blir mer mobila? 
  • fribygg
    Anonym (Kanske det går) skrev 2023-12-28 14:35:00 följande:
     Vad är det för hyra där för en 3-4:a ?

Eftersom vi har hyresreglering är hyrorna i befintligt bestånd relativt lika oberoende av adress om standarden är jämförbar. De attraktiva lägena i Sthlm kommer aldrig bli tillgängliga för dig då de som bor där inte flyttar innan de dör om hyran är vettig läget på bostaden är bra och området känns tryggt.
  • Anonym (Signe)

Du får ut mer än mig men jag har bara ett barn i högstadiet. Så det blir väll någon kvitt där angående inkomstskillnaden vi har.
    Det går runt men behöver verkligen hushålla med ekonomin nu då vi alla drabbats av inflationen på olika vis.
    För mig har boendekostnader ökat MARKANT då både lån och avgift ökat mycket mer än lönen, sedan allt annat på det.
    En tre-fyra i Stockholm kostar väldigt olika ( se ovan) och har lång väntetid.
    Vet folk som betalar allt mellan 9-15 K i månaden för en 3-4:a. I Stockholm. De dyrare oftast mindre i kvm och nyproduktion och de billigare är äldre bostäder från 60-talet. Båda utanför centrala Stockholm.

Anonym (Signe) skrev 2023-12-28 16:36:50 följande:

Du får ut mer än mig men jag har bara ett barn i högstadiet. Så det blir väll någon kvitt där angående inkomstskillnaden vi har.
    Det går runt men behöver verkligen hushålla med ekonomin nu då vi alla drabbats av inflationen på olika vis.
    För mig har boendekostnader ökat MARKANT då både lån och avgift ökat mycket mer än lönen, sedan allt annat på det.
    En tre-fyra i Stockholm kostar väldigt olika ( se ovan) och har lång väntetid.
    Vet folk som betalar allt mellan 9-15 K i månaden för en 3-4:a. I Stockholm. De dyrare oftast mindre i kvm och nyproduktion och de billigare är äldre bostäder från 60-talet. Båda utanför centrala Stockholm.

//

Ja, det är himla svårt och dyrt allting. Man behöver helst ha varsitt rum till barnen/tonåringarna. Sen att området känns tryggt. Det rimliga vote ju att betala högst 10 i månaden för boendet, så att man har råd helt enkelt.

Men vilka lägenhetsområden runt Stockholm är trivsamma då ? Eller  vilka områden är big no no ?

Känns nästan som att alla områden är deprimerande förutom de som är för dyra för mig.

• Anonym (Hin håle)

Otäck med folk som planerar en familjesplittring så utstuderat och så långt i förväg 

• Tow2Mater

Börjar man gymnasiet kan man pendla (helt normalt t ex lite längre norrut), så du kanske kan vidga vyerna i bostadsletandet. Titta på områden utanför direkta storstan, men ändå i samma riktning som skolorna?

Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-28 16:59:26 följande:

Otäck med folk som planerar en familjesplittring så utstuderat och så långt i förväg 

Det är väl ändå bättre än att vara plötslig och impulsivt bars göra slut.

Har man barn behöver man planera och 
    fixa saker och ting så att det blir bra även för dem.. Man behöver vara realistisk och praktisk.

Anonym (Kanske det går) skrev 2023-12-28 17:07:56 följande:
    Förlåt - första stycket ovan skrev "Hin Håle". Sen är det mitt svar ...
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Kanske det går) skrev 2023-12-28 16:56:48 följande:

Vi bor söder om söder där vi alltid har bott.
    I Huddinge Komun men mellan Haninge och Farsta.
    Är inte så bekant med norr om Stockholm.
    Nu är det ju oroligt överallt men jag skulle inte hålla mig kring Jordbro,flemmingsberg C,Alkalla Hjulsta,Fittja eller Rinkeby,Vårby. Dessa områden känner jag till och åkt igenom vissa men jag känner mig inte trygg där.
    Är även väldigt slitna områden.
    Med tanke på vad du kan lägga på en hyra så är det 20 minuter från Stockholm som det kan finnas boenden inom dina önskemål men en trea då. Det funkar att låta barnen få egna rum och du bor i vardagsrummet. 
    Jag har en trea men facit på hand hade jag lugnt kunnat sova i vardagsrummet?.

Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt ?