• Anonym (Kanske det går)

Hur klarar ni er ekonomiskt ?

Jag kanske kommer separera inom 2-3 år  men undrar hur ni därute, med liknande förutsättningar, klarar er ekonomiskt.

Jag får ut ca 25-26000 kr efter skatt. Har nu två högstadiebarn som som sedan börjar gymnasiet.

Finns det trygga områden med hyresbostäder i Stockholm - vilka ? Vad är det för hyra där för en 3-4:a ?

Funkar det ekonomiskt - har ni råd med något kul förutom hyra, mat och kläder? Hur har ni det ?

• Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt ?
  • Räkan77

Vet flera ensamstående med lite äldre barn som jobbar extra, tex en helg i månaden inom äldreomsorg eller i affär för att få lite mer i inkomst. 

Sen tänker jag att det beror ju mycket på hur ni lever idag, har tonåringarna dyra fritidsintressen tex. Beroende på hur mycket tid de behöver lägga på skolarbete på fritiden så kanske de kan jobba lite själva för att få guldkant på vardagen. 

• Anonym (Kanske det går)
    Räkan77 skrev 2023-12-28 22:29:15 följande:

Vet flera ensamstående med lite äldre barn som jobbar extra, tex en helg i månaden inom äldreomsorg eller i affär för att få lite mer i inkomst. 

Sen tänker jag att det beror ju mycket på hur ni lever idag, har tonåringarna dyra fritidsintressen tex. Beroende på hur mycket tid de behöver lägga på skolarbete på fritiden så kanske de kan jobba lite själva för att få guldkant på vardagen. 

Ja, snart kan barnen börja tjäna lite egna pengar :) 
  • Studentpappa
    Anonym (Kanske det går) skrev 2023-12-28 21:04:46 följande:
    Jag får försöka med det - men har en halvklurig karriär. Får se vad jag kan hitta som kan ge mer i lön. Inte helt lätt för just mig.
    Annars ger väl ett extrajobb ett bra tillskott, hoppas det löser sig!
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Utan bil)

Spontan tanke att få ut 26000 i månaden är inte dåligt. Det är vad jag har Före skatt. Mitt råd är att göra en budget och skala bort det som inte är livsnödvändigt.

• Anonym (Realist)
    Anonym (Kanske?) skrev 2023-12-28 15:08:43 följande:

Kanske separerar om 2-3 år? Du ska alltså gå runt och fundera i ett par år först, eller är den krassa sanningen att du först ska utnyttja partnern du ska lämna ekonomiskt?
    Står du i bostadskö? Att hitta en lägenhet i Stockholmsområdet är inte jättelätt om man inte har 10+ år i bostadskö. Och då snackar vi ytterområdena. Trygga områden kan du tyvärr glömma, det existerar inga trygga områden i Sverige i dag. 

Det är inte konstigt att vänta tills barnen blivit större, och man själv hunnit förbereda sig genom att samla kötid hos bostadsbolag eller poäng i bospar, helst hunnit lägga undan lite pengar o.s.v.. Se till att man är i gott skick med lagade tänder, håret klippt i en frisyr som går att sköta hemma sedan, nya glasögon om man behöver sådana, nya vinterstövlar och vinterjacka som håller några år, busskort och ICA-kort laddade till max... så att man i alla fall inte BÖRJAR sitt liv som ensamstående mamma på minus. 

Mannen hon lever med är förmodligen pappa till barnen, och då borde han också önska att TS har livet i ordning när hon ska flytta iväg med hans barn (vare sig det blir på heltid, nästan heltid eller halvtid). 
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-28 16:59:26 följande:

Otäck med folk som planerar en familjesplittring så utstuderat och så långt i förväg 

Jo, det är ju mycket bättre att bara skrika en dag "nu lämnar jag dig din skithög!" på impuls, och sedan springa ut och smälla igen dörren efter sig, och få bo på gatan, och exmannen får ensam vårdnad om barnen då de inte kan bo på gatan. Bra tänkt där! Drömmer
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-28 18:33:34 följande:

Man kan snarare förstöra för barnen på det viset. Visar en falsk fasad hemma vilket barnen ändå märker. det lägger grunden för hur de ser på kärlek. De kan även känna sig lurade på de åren. 

Så kände jag iallafall, när pappa sa att han försökte hålla ihop familejn för barnens skull. 

nu fattar jag ju varför. Mamma beter sig märkligt. Ljuger , missbrukar etc. Men ändå. 

Jag själv har haft Sveriges sämsta självförtroende. Osäker blyg och varit en rädd liten flicka. 

Bättre att dra så fort som möjligt istället. jag fattar att det kanske inte går. Men på nåt vänster borde det gå. man sviker barnen om man låtsas. Man märker väldigt väl på föräldrarna när de inte älskar varann längre 

Håller inte med här. De allra, allra flesta barn med skilda föräldrar, önskar inget hellre än att dessa ska flytta ihop igen. Och ju mindre de är vid skilsmässan, desto mindre kan de förstå att vuxna låter sina interna konflikter gå ut över dem. Det är egentligen inte förrän de själva haft en relation som tagit slut, som de kan förstå... och ibland inte ens då. Barns längtan efter att få leva kvar i sin kärnfamilj är så stark.

Hade det för övrigt varit bättre för dig att bli ensam med din mamma tidigt, med tanke på de negativa egenskaper som hon har? En bra förälder under samma tak kan ofta kompensera för en dålig. Skiljer man sig och det blir vårdnadstvist, så kan barnen däremot i värsta fall hamna hos den dåliga föräldern på heltid. Domstolar dömer ofta konstigt - och de kan ju inte heller döma efter något annat än sådant som det finns rejäla bevis för. 
  • Studentpappa
    Anonym (Utan bil) skrev 2023-12-29 08:51:30 följande:

Spontan tanke att få ut 26000 i månaden är inte dåligt. Det är vad jag har Före skatt. Mitt råd är att göra en budget och skala bort det som inte är livsnödvändigt.

Klart det inte är dåligt, men det är ju relativt sin situation också. Tre barn och boende i sthlm så är det ju inte lätt iaf. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Realist) skrev 2023-12-29 14:33:34 följande:
    Jo, det är ju mycket bättre att bara skrika en dag "nu lämnar jag dig din skithög!" på impuls, och sedan springa ut och smälla igen dörren efter sig, och få bo på gatan, och exmannen får ensam vårdnad om barnen då de inte kan bo på gatan. Bra tänkt där!  // Drömmer
    Förlåt? 
    Kallar du dig realist och dessutom drar till med ett känsloargument likt en domedagsprofetia? 
  • henhonhen
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-28 16:59:26 följande:

Otäck med folk som planerar en familjesplittring så utstuderat och så långt i förväg 

Fan ska man göra då?
    Flytta ut på gatan?

Om man inte har råd idag men hinner spara ihop lite på 2-3 år och den man ska skilja sig ifrån inte gör ett skit för att jobba på relationen...

Kom med ett bättre (HÅLLBART) förslag!
Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt ?