Inlägg från: Anonym (Kanske det går) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kanske det går)

Hur klarar ni er ekonomiskt ?

Jag kanske kommer separera inom 2-3 år  men undrar hur ni därute, med liknande förutsättningar, klarar er ekonomiskt.

Jag får ut ca 25-26000 kr efter skatt. Har nu två högstadiebarn som som sedan börjar gymnasiet.

Finns det trygga områden med hyresbostäder i Stockholm - vilka ? Vad är det för hyra där för en 3-4:a ?

Funkar det ekonomiskt - har ni råd med något kul förutom hyra, mat och kläder? Hur har ni det ?

• Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt ?
    Anonym (Signe) skrev 2023-12-28 16:36:50 följande:

Du får ut mer än mig men jag har bara ett barn i högstadiet. Så det blir väll någon kvitt där angående inkomstskillnaden vi har.
    Det går runt men behöver verkligen hushålla med ekonomin nu då vi alla drabbats av inflationen på olika vis.
    För mig har boendekostnader ökat MARKANT då både lån och avgift ökat mycket mer än lönen, sedan allt annat på det.
    En tre-fyra i Stockholm kostar väldigt olika ( se ovan) och har lång väntetid.
    Vet folk som betalar allt mellan 9-15 K i månaden för en 3-4:a. I Stockholm. De dyrare oftast mindre i kvm och nyproduktion och de billigare är äldre bostäder från 60-talet. Båda utanför centrala Stockholm.

//

Ja, det är himla svårt och dyrt allting. Man behöver helst ha varsitt rum till barnen/tonåringarna. Sen att området känns tryggt. Det rimliga vote ju att betala högst 10 i månaden för boendet, så att man har råd helt enkelt.

Men vilka lägenhetsområden runt Stockholm är trivsamma då ? Eller  vilka områden är big no no ?

Känns nästan som att alla områden är deprimerande förutom de som är för dyra för mig.

Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-28 16:59:26 följande:

Otäck med folk som planerar en familjesplittring så utstuderat och så långt i förväg 

Det är väl ändå bättre än att vara plötslig och impulsivt bars göra slut.

Har man barn behöver man planera och 
    fixa saker och ting så att det blir bra även för dem.. Man behöver vara realistisk och praktisk.

Anonym (Kanske det går) skrev 2023-12-28 17:07:56 följande:
    Förlåt - första stycket ovan skrev "Hin Håle". Sen är det mitt svar ...
    Anonym (Signe) skrev 2023-12-28 17:14:10 följande:

Vi bor söder om söder där vi alltid har bott.
    I Huddinge Komun men mellan Haninge och Farsta.
    Är inte så bekant med norr om Stockholm.
    Nu är det ju oroligt överallt men jag skulle inte hålla mig kring Jordbro,flemmingsberg C,Alkalla Hjulsta,Fittja eller Rinkeby,Vårby. Dessa områden känner jag till och åkt igenom vissa men jag känner mig inte trygg där.
    Är även väldigt slitna områden.
    Med tanke på vad du kan lägga på en hyra så är det 20 minuter från Stockholm som det kan finnas boenden inom dina önskemål men en trea då. Det funkar att låta barnen få egna rum och du bor i vardagsrummet. 
    Jag har en trea men facit på hand hade jag lugnt kunnat sova i vardagsrummet?.

Tack för återkoppling gällande områden. Ledsamt att det ska vara så dålig miljö "överallt" så fort det handlar om lägenhetsområden / hyreslägheter.

Jo - jag tänker att jag skulle kunna ha en bäddsoffa i vardagsrummet att sova i.
    Det tror jag funkar bra, bara barnen får egna rum.
    Anonym (Signe) skrev 2023-12-28 18:22:07 följande:
    Ja det är tråkigt hur det har blivit i samhället.
    Där vi bor är det väldigt blandade boendeformer dvs hyresrätter, bostadsrätter, radhus och villor.
    Tror att sådana områden är tryggare än andra förorter med mestadels hyresrätter?mer balans och jag tror att den miljön är bra i långa loppet för alla. 
    Jag håller med. Jag tycker och det verkar bli trivsammare i blandade områden med olika slags boendeformer. I alla fall blir det tryggare för de i flerfamiljshus.
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-28 19:05:42 följande:

Jag tänker tvärtom mot de flesta, jag tycker det är bra att planera sin framtid. Särskilt om barn är inblandade. Alla har inte ekonomin där man bara kan dra och ordna boende för sig själv och 2 barn utan vidare. 

Med din lön kommer det bli mycket tufft. Står du inte i hyreskö nu så är det bostad i andra hand som gäller. 

Har en vän som hyr en trea i andra hand för 15000/månad. Det är nog en ganska normal summa. 

Hyresområden som ligger utanför city är generellt inte de bästa, men du kanske kan hyra en bostadsrätt i andra hand för att hamna i ett bättre område? 

Jag vet. Det blir tufft med min lön. Kollade nu att jag får ut drygt 26600 kr per månad från 2024. Det funkar ju inte om lgh kostar 15000 kr per månad. Jag står i bostadskö och har +15 år där, men det räcker inte så långt.

Nä, men det måste ju finnas fler som jag omkring Stockholm som lever själv med två barn och har en halvtrist lön. Får ni ihop det, trivs ni där ni bor. Går det ? Skulle ni gjort något annorlunda än vad ni gjorde ?
    Studentpappa skrev 2023-12-28 20:44:53 följande:
    Om du planerar 2-3 år framåt, finns det ingen möjlighet att söka sig ett arbete med bättre betalt under den tiden?
    Jag får försöka med det - men har en halvklurig karriär. Får se vad jag kan hitta som kan ge mer i lön. Inte helt lätt för just mig.
    Anonym (M) skrev 2023-12-28 19:11:04 följande:

Har låg lön och två barn i skolåldern.Orkade inte leva med idioten (exet ,som först senare visade sina rätta färger ),bor i mindre lägenhet och har förstått att man måste alltid klara sig själv i livet.

Ja, så är det. Det enda man verkligen har är sig själv. Allt annat är en bonus. Det finns inga vita riddare som kommer och räddar en. Man får kliva och ta varje steg själv. Lycka till med allt ditt, kram.
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-28 18:33:34 följande:

Man kan snarare förstöra för barnen på det viset. Visar en falsk fasad hemma vilket barnen ändå märker. det lägger grunden för hur de ser på kärlek. De kan även känna sig lurade på de åren. 

Så kände jag iallafall, när pappa sa att han försökte hålla ihop familejn för barnens skull. 

nu fattar jag ju varför. Mamma beter sig märkligt. Ljuger , missbrukar etc. Men ändå. 

Jag själv har haft Sveriges sämsta självförtroende. Osäker blyg och varit en rädd liten flicka. 

Bättre att dra så fort som möjligt istället. jag fattar att det kanske inte går. Men på nåt vänster borde det gå. man sviker barnen om man låtsas. Man märker väldigt väl på föräldrarna när de inte älskar varann längre 

Alla familjer är olika och omständigheterna runt omkring ser också olika ut. Man önskar att det vore en naturlag att alla träffar den rätta i unga år och lever tryggt och lyckliga i alla sina dar. Det är väl tur och skicklighet om det blir så.

Annars kan man hoppas på att en skilsmässa görs i precis rätt tid, att föräldrana får bra bostäder och en nya jättebra partners som visar vad äkta kärlek är. Men så blir det ju inte alltid. Det finns inga garantier för kärlek och partners tyvärr.

Jag hoppas att du får bearbeta din barndom med någon klok person. Kanske kan ni prata med varandra i familjen också om det som varit. Oftast blir självkänslan bättre ju äldre man blir och ju fler saker man provar på och gör.

Sen får du hålla.ögonen uppe för en bra kärlek som är pålitlig och vill dig väl. Någon som vill göra dig lycklig och du den personen tillbaka. För det är du väl värd. Kram 
    Anonym (JE) skrev 2023-12-28 22:11:19 följande:

Min inkomst är snarlik som din. Hyresrätt i Vasastan, Stockholm. En 3:a på 90 kvm, hyra 14.000kr. Matinköp gör jag via Mathem, de har bra priser och man kan planera bättre än när man går runt i affärer och stresshandlar. Går till och från jobb, har förskolan på gångavstånd. Ingen bil naturligtvis. Så resekostnaderna är minimala. Köper i stort sett alla dyrare klädinköp via Blocket och Marketplace på FB. Handlar generellt mycket second hand, mest för att jag tycker det finns mycket fint, men det är ju toppen för plånboken. Lägger mer pengar på helgaktiviteter med barn och kompisar, bra hudvård och resa en gång på sommaren. Åker då bort flera veckor i streck men hyr lägenhet eller hus via AirBnb. Tycker att vi har det bra och kan njuta av livet! 

Du har verkligen fixat allt jättebra och har snurr på livet!  Så bra att lönen räcker.
    Räkan77 skrev 2023-12-28 22:29:15 följande:

Vet flera ensamstående med lite äldre barn som jobbar extra, tex en helg i månaden inom äldreomsorg eller i affär för att få lite mer i inkomst. 

Sen tänker jag att det beror ju mycket på hur ni lever idag, har tonåringarna dyra fritidsintressen tex. Beroende på hur mycket tid de behöver lägga på skolarbete på fritiden så kanske de kan jobba lite själva för att få guldkant på vardagen. 

Ja, snart kan barnen börja tjäna lite egna pengar :) 
Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt ?