Anonym (Jessica) skrev 2023-12-28 18:33:34 följande:
Man kan snarare förstöra för barnen på det viset. Visar en falsk fasad hemma vilket barnen ändå märker. det lägger grunden för hur de ser på kärlek. De kan även känna sig lurade på de åren.
Så kände jag iallafall, när pappa sa att han försökte hålla ihop familejn för barnens skull.
nu fattar jag ju varför. Mamma beter sig märkligt. Ljuger , missbrukar etc. Men ändå.
Jag själv har haft Sveriges sämsta självförtroende. Osäker blyg och varit en rädd liten flicka.
Bättre att dra så fort som möjligt istället. jag fattar att det kanske inte går. Men på nåt vänster borde det gå. man sviker barnen om man låtsas. Man märker väldigt väl på föräldrarna när de inte älskar varann längre
Alla familjer är olika och omständigheterna runt omkring ser också olika ut. Man önskar att det vore en naturlag att alla träffar den rätta i unga år och lever tryggt och lyckliga i alla sina dar. Det är väl tur och skicklighet om det blir så.
Annars kan man hoppas på att en skilsmässa görs i precis rätt tid, att föräldrana får bra bostäder och en nya jättebra partners som visar vad äkta kärlek är. Men så blir det ju inte alltid. Det finns inga garantier för kärlek och partners tyvärr.
Jag hoppas att du får bearbeta din barndom med någon klok person. Kanske kan ni prata med varandra i familjen också om det som varit. Oftast blir självkänslan bättre ju äldre man blir och ju fler saker man provar på och gör.
Sen får du hålla.ögonen uppe för en bra kärlek som är pålitlig och vill dig väl. Någon som vill göra dig lycklig och du den personen tillbaka. För det är du väl värd. Kram