• Anonym (Kanske det går)

Hur klarar ni er ekonomiskt ?

Jag kanske kommer separera inom 2-3 år  men undrar hur ni därute, med liknande förutsättningar, klarar er ekonomiskt.

Jag får ut ca 25-26000 kr efter skatt. Har nu två högstadiebarn som som sedan börjar gymnasiet.

Finns det trygga områden med hyresbostäder i Stockholm - vilka ? Vad är det för hyra där för en 3-4:a ?

Funkar det ekonomiskt - har ni råd med något kul förutom hyra, mat och kläder? Hur har ni det ?

• Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt ?
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-29 23:45:48 följande:
    Förlåt? 
    Kallar du dig realist och dessutom drar till med ett känsloargument likt en domedagsprofetia? 
    En realist ser till att ordna de praktiska sakerna, och räknar igenom allting tills hon är säker på att det fungerar, innan hon separerar. Kvinnor har alltid varit tvungna att vara om sig och kring sig, eftersom männen sitter på den ekonomiska makten. 
  • Anonym (Realist)
    henhonhen skrev 2023-12-29 23:55:21 följande:
    Fan ska man göra då?
    Flytta ut på gatan?

Om man inte har råd idag men hinner spara ihop lite på 2-3 år och den man ska skilja sig ifrån inte gör ett skit för att jobba på relationen...

Kom med ett bättre (HÅLLBART) förslag!
    Ja, och dessutom måste det inte vara så att det är skrivet i sten att man ska skilja sig, bara för att man påbörjat förberedelserna. Man kan mycket väl ha en beredskap för att mannen ska ändra sig under tiden... och i så fall behöver han aldrig få veta om att man börjat lösgöra sig.
  • Anonym (Hin håle)
    henhonhen skrev 2023-12-29 23:55:21 följande:
    Fan ska man göra då?
    Flytta ut på gatan?

Om man inte har råd idag men hinner spara ihop lite på 2-3 år och den man ska skilja sig ifrån inte gör ett skit för att jobba på relationen...

Kom med ett bättre (HÅLLBART) förslag!
    Man pratar med sin partner och sedan söker man eller köper ett boende? 
    Hur kan det vara svårt att greppa? 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Realist) skrev 2023-12-30 08:22:50 följande:
    Kvinnor har alltid varit tvungna att vara om sig och kring sig, eftersom männen sitter på den ekonomiska makten. 
    Aaah de låga förväntningarnas sexism, kvinnor är svaga, har inga pengar och är allmänt korkade? 
    Tycker du omedelbart ska sluta förminska kvinnor, du sprider osanningar och det är inte klädsamt för debatten. 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-28 18:33:34 följande:
    Hur klarar ni er ekonomiskt ?

Man kan snarare förstöra för barnen på det viset. Visar en falsk fasad hemma vilket barnen ändå märker. det lägger grunden för hur de ser på kärlek. De kan även känna sig lurade på de åren. 

Så kände jag iallafall, när pappa sa att han försökte hålla ihop familejn för barnens skull. 

nu fattar jag ju varför. Mamma beter sig märkligt. Ljuger , missbrukar etc. Men ändå. 

Jag själv har haft Sveriges sämsta självförtroende. Osäker blyg och varit en rädd liten flicka. 

Bättre att dra så fort som möjligt istället. jag fattar att det kanske inte går. Men på nåt vänster borde det gå. man sviker barnen om man låtsas. Man märker väldigt väl på föräldrarna när de inte älskar varann längre 

Din far gjorde kanske bedömningen att ni barn skulle få det ännu sämre boendes halvtid mer er mor?
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-30 09:30:22 följande:
    Man märker att du inte vet hur verkligheten ser ut för många kvinnor. De har ofta låga löner, och har arbetat deltid eller inte alls under äktenskapet - och det är inte alltid så lätt att trappa upp direkt. De tjänar ofta för lite för att få ett eget hyreskontrakt (hyresvärdarna kollar upp detta), eller så går det inte för att de inte har en fast anställning. Det är t.ex. jättesvårt för en frilansare att få ett hyreskontrakt. Inte ens en stor summa på banken räcker i Sverige (jämfört med i andra länder), då vi är fixerade vid just den fasta månatliga inkomsten i Sverige. 

...och att få lån till en bostad, och bli accepterad i en bostadsrättsförening, är naturligtvis ännu svårare under dessa omständigheter. 

Därför är det jättedumt att ens andas något om separation, innan man har ett bostadskontrakt påskrivet. För då kanske mannen plötsligt bestämmer sig för att "ska det vara så, så får det väl vara så", och sedan sätter han en på gatan vare sig man har en bostad eller inte. 

Det är även väldigt bra att ha en buffert, så att man åtminstone inte börjar livet som ensam mamma på minus.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Realist) skrev 2023-12-30 09:39:30 följande:
    Man märker att du inte vet hur verkligheten ser ut för många kvinnor. De har ofta låga löner, och har arbetat deltid eller inte alls under äktenskapet - och det är inte alltid så lätt att trappa upp direkt. De tjänar ofta för lite för att få ett eget hyreskontrakt (hyresvärdarna kollar upp detta), eller så går det inte för att de inte har en fast anställning. Det är t.ex. jättesvårt för en frilansare att få ett hyreskontrakt. Inte ens en stor summa på banken räcker i Sverige (jämfört med i andra länder), då vi är fixerade vid just den fasta månatliga inkomsten i Sverige. 

...och att få lån till en bostad, och bli accepterad i en bostadsrättsförening, är naturligtvis ännu svårare under dessa omständigheter. 

Därför är det jättedumt att ens andas något om separation, innan man har ett bostadskontrakt påskrivet. För då kanske mannen plötsligt bestämmer sig för att "ska det vara så, så får det väl vara så", och sedan sätter han en på gatan vare sig man har en bostad eller inte. 

Det är även väldigt bra att ha en buffert, så att man åtminstone inte börjar livet som ensam mamma på minus.
    Aaah de låga förväntningarnas sexism, kvinnor är svaga, har inga pengar och är allmänt korkade? 
    Tycker du omedelbart ska sluta förminska kvinnor, du sprider osanningar och det är inte klädsamt för debatten. 

Hade du yttrat dig som du gör inför min kvinna, hennes bekantskapskrets eller någon kvinna jag känner över huvudtaget hade du blivit utskälld. 

Ty det är inte kvinnor du pratar om, bunta inte ihop svaga individer eller folk som gjort felaktiga val i en och samma grupp och kalla dem kvinnor. 

Oerhört lågt av dig. Kvinnor är ibte lågavlönade mähän som måste gå bakom ryggen på sin familj. Du kanske är det, dina vänner kanske är det men kvinnor är det inte. Tycker din sexistiska och unkna syn på kvinnor är slående för vad många kvinnor, inklusive min egen kämpat emot med näbbar och klor. 
  • Dethärärmittnamn

De kanske inte bråkar utan befinner sig i ett platoniskt förhållande just nu. 

Kanske kan saker förändras under dessa år?
    Och gör de inte det så är antagligen beslutet välplanerat?

Min man skulle inte acceptera att jag drog (han skulle inte stoppa mig), och att hans barn skulle bo varsomhelst. Han skulle inte heller bo kvar i vårt hus och låta mig bo i ett ruckel. Såpass mycket har man delat i livet och önskar varandra väl oavsett. 

Det finns många bra och lugna skilsmässor också. Mina egna föräldrar hade en sådan när jag var fjorton år och det är nog därför jag själv heller inte skulle bråka om det slutade så. Inget bra kommer ur det. Sedan är det ju skillnad på varför man skiljer sig. En våldsam och svartsjuk make ska man inte hänga upp i julgranen.

• Anonym (Realist)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-30 09:47:39 följande:

Hade du yttrat dig som du gör inför min kvinna, hennes bekantskapskrets eller någon kvinna jag känner över huvudtaget hade du blivit utskälld. 

Ty det är inte kvinnor du pratar om, bunta inte ihop svaga individer eller folk som gjort felaktiga val i en och samma grupp och kalla dem kvinnor. 

Oerhört lågt av dig. Kvinnor är ibte lågavlönade mähän som måste gå bakom ryggen på sin familj. Du kanske är det, dina vänner kanske är det men kvinnor är det inte. Tycker din sexistiska och unkna syn på kvinnor är slående för vad många kvinnor, inklusive min egen kämpat emot med näbbar och klor. 
    Det är ju du som är förminskande, och detta handlar mer om klass än om kön dessutom. "din kvinna" (vad är det för uttryck?) kanske kommer från en övre medelklassfamilj, där hon fick stöd och uppmuntran och självförtroende, så att hon kunde utbilda sig och göra karriär i ett välbetalt yrke. Så ser inte verkligheten för de flesta ut.

Skillnaden mellan män och kvinnor är, att arbetarklassmän ofta kan få ett hyfsat jobb ändå inom industri eller transport, medan arbetarklasskvinnornas möjligheter är lågbetalda jobb inom vård, omsorg, handel, restaurang, städ, tvätt... och dessutom fysiskt tunga, vilket gör att heltidsarbete ofta inte går att förena med graviditeter, barnafödande, småbarnsår och hushållsarbete. 

Och i de "högre klasserna", kan det vara så att mannen vill ha en hemmafru som ska ta hand om barnen och sköta representationsmiddar och liknande. Samtidigt som han insisterar på äktenskapsförord, för att det alltid varit så i hans släkt och detta sköts närmast automatiskt av familjens advokat.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Realist) skrev 2023-12-30 10:16:38 följande:
    Det är ju du som är förminskande, och detta handlar mer om klass än om kön dessutom. "din kvinna" (vad är det för uttryck?) kanske kommer från en övre medelklassfamilj, där hon fick stöd och uppmuntran och självförtroende, så att hon kunde utbilda sig och göra karriär i ett välbetalt yrke. Så ser inte verkligheten för de flesta ut.

Skillnaden mellan män och kvinnor är, att arbetarklassmän ofta kan få ett hyfsat jobb ändå inom industri eller transport, medan arbetarklasskvinnornas möjligheter är lågbetalda jobb inom vård, omsorg, handel, restaurang, städ, tvätt... och dessutom fysiskt tunga, vilket gör att heltidsarbete ofta inte går att förena med graviditeter, barnafödande, småbarnsår och hushållsarbete. 

Och i de "högre klasserna", kan det vara så att mannen vill ha en hemmafru som ska ta hand om barnen och sköta representationsmiddar och liknande. Samtidigt som han insisterar på äktenskapsförord, för att det alltid varit så i hans släkt och detta sköts närmast automatiskt av familjens advokat.
    Vad det är för uttryck? Hon är ju min kvinna och jag hennes man, jag tillhör inte de männen som använder uttryck som ''hen''. 
    Både män och kvinnor kan välja yrken själv det är självvalt om man som man eller kvinna väljer att jobba inom vården. Både jag och min sambo fick städ och uppmuntran så ibte ens där kan du dra könskortet. 

Och fällebenet du slår på dig själv blir fullbordat i ditt svamlande om representationsmiddagar och famileadvokater. 
  • henhonhen
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-30 09:30:22 följande:
    Gör man slut så fort tanken har börjat födas så heter det "Du har inte tänkt igenom det här ordentligt. Hur fan kan du bara slänga ur dig att du vill göra slut helt plötsligt??!"

Tänker man igenom det hela ordentligt så får man fan för att man "har gått och planerat det bakom ryggen på partnern".

Det är inte lätt att göra rätt bland er gnällrövar.
    Kom med något konstruktivt istället!

Att vänta 2-3 år kan lika gärna ha att göra med att den andra ska ha tid att styra upp sin ekonomi och på så sätt ha lättare att hitta något eget när det är dags.
    Det kan handla om att man själv behöver spara pengar, men samtidigt uppmanar den andra att göra detsamma inför... "oväntade situationer".
    Allt är inte svart eller vitt.
  • Anonym (Hin håle)
    henhonhen skrev 2023-12-30 19:22:46 följande:
    Gör man slut så fort tanken har börjat födas så heter det "Du har inte tänkt igenom det här ordentligt. Hur fan kan du bara slänga ur dig att du vill göra slut helt plötsligt??!"

Tänker man igenom det hela ordentligt så får man fan för att man "har gått och planerat det bakom ryggen på partnern".

Det är inte lätt att göra rätt bland er gnällrövar.
    Kom med något konstruktivt istället!

Att vänta 2-3 år kan lika gärna ha att göra med att den andra ska ha tid att styra upp sin ekonomi och på så sätt ha lättare att hitta något eget när det är dags.
    Det kan handla om att man själv behöver spara pengar, men samtidigt uppmanar den andra att göra detsamma inför... "oväntade situationer".
    Allt är inte svart eller vitt.
    Precis,.så att man har ett försprång i förhållande till sin parter som blir helt överrumplad. Nej, falska människor ger jag inget för, ni får ert till sist. 

Att man väljer att inte vara falsk betyder inte att man ska agera impulsivt och förhastat. De är inte varandras motsatser, jag förstår att flera här (kvinnor?) verkar tro det men så är icke fallet. Man kan vara öppen och rak utan att under 2-3 års tid gå bakom ryggen på sin egen familj. 
Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt ?