Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-30 09:47:39 följande:
Aaah de låga förväntningarnas sexism, kvinnor är svaga, har inga pengar och är allmänt korkade?
Tycker du omedelbart ska sluta förminska kvinnor, du sprider osanningar och det är inte klädsamt för debatten.
Hade du yttrat dig som du gör inför min kvinna, hennes bekantskapskrets eller någon kvinna jag känner över huvudtaget hade du blivit utskälld.
Ty det är inte kvinnor du pratar om, bunta inte ihop svaga individer eller folk som gjort felaktiga val i en och samma grupp och kalla dem kvinnor.
Oerhört lågt av dig. Kvinnor är ibte lågavlönade mähän som måste gå bakom ryggen på sin familj. Du kanske är det, dina vänner kanske är det men kvinnor är det inte. Tycker din sexistiska och unkna syn på kvinnor är slående för vad många kvinnor, inklusive min egen kämpat emot med näbbar och klor.
Det är ju du som är förminskande, och detta handlar mer om klass än om kön dessutom. "din kvinna" (vad är det för uttryck?) kanske kommer från en övre medelklassfamilj, där hon fick stöd och uppmuntran och självförtroende, så att hon kunde utbilda sig och göra karriär i ett välbetalt yrke. Så ser inte verkligheten för de flesta ut.
Skillnaden mellan män och kvinnor är, att arbetarklassmän ofta kan få ett hyfsat jobb ändå inom industri eller transport, medan arbetarklasskvinnornas möjligheter är lågbetalda jobb inom vård, omsorg, handel, restaurang, städ, tvätt... och dessutom fysiskt tunga, vilket gör att heltidsarbete ofta inte går att förena med graviditeter, barnafödande, småbarnsår och hushållsarbete.
Och i de "högre klasserna", kan det vara så att mannen vill ha en hemmafru som ska ta hand om barnen och sköta representationsmiddar och liknande. Samtidigt som han insisterar på äktenskapsförord, för att det alltid varit så i hans släkt och detta sköts närmast automatiskt av familjens advokat.