• Orkidé8181

Vi som till slut blev gravida med IVF

Noelani: håller med dig, och trots att detta är min 3: e grav så känns det även som den längsta!
    när man väl blev gravid så kändes det på något konstigt sätt som man redan varit det 1 år, eller att man på något sätt redan varit i bubblan sedan ivf startade? men jag ska ändå inte gnälla då jag vet att det finns de som behövt göra betydligt fler omgångar och år än oss 😊

Jag är inte så bra på att ha koll på datum såhär, men kommer ihåg just första gången vi skulle räkna ägg och att det var så passande runt påsk? vi fick vårat påskägg tillslut 🥰

Melsson: håller med dig, känslan av att inte ens veta om det kommer att gå? 😕

• Orkidé8181
    Zaro skrev 2024-04-17 01:10:05 följande:

Hej alla fantastiska kämpar, vad fint att läsa om er resa och vad kul att det närmar sig för så många av er. Det kommer gå så bra för er alla. Hjärta

Ledsen att jag försvann och tack för alla tankar. Jag har varit inlagd ett tag. Som ni vet var det precis före rul en hög vattenavgång de trodde skulle leda till abort sista dagen med tillstånd av socialstyrelsen. Men vi kunde fortsätta graviditeten genom besök till en överläkare vv. I v 28-30 började jag blöda och blev inlagd. Tappen var lite kort, vattnet gick helt denna gång och de misstänkte till slut att även moderkakan höll på att lossna. Så vi fick en prematur men ändå stor pojke genom vaginal förlossning som jag velat. Förlossningen gick jättebra även om jag blev förvånad över att kräkas hela krystfasen och att det hela inte ens gjorde så ont som jag trott. Personalen där och på bb är helt fantastiska. Även på neo då han ligger på neontal intensivvårdsavdelningrn. Han sover tyvärr själv där för att han är medtagen och behöver hjälp med värme, mat, andning med mera men jag pumpar brösten för att spara till honom. Imorgon ska vi prata med dem om provsvar efter blodprov och röntgen. Är fortfarande i chock men såklart väldigt tacksam och förhoppningsfull.

Vad fint att höra från dig Zaro ❤️

stort grattis till er lilla pojke❤️❤️❤️
    hoppas ni mår bra allihop trots allt ❤️

kram
  • Orkidé8181
    Clemmentina skrev 2024-04-25 05:06:22 följande:
    Hej allihopa! Kikar in från den berömda bebisbubblsn. Nu är vår efterlängtade bebis här?han föddes dagen innan bf så det blev aldrig någon igångsättning. Förlossningen var nog att betrakta som smidig och snabb. 7 h på förlossningen är vad jag förstått snabbt för en förstföderska. Alla var så förvånade att jag öppnat mig så mycket hemma (8 cm)  och utan smärtlindring. Nu fick jag bara lustgas. Bebis är det finaste någonsin men jag ska inte sticka under stolen med att det också är väldigt tufft såhär i början. Så mycket hormoner i omlopp. Vi kämpar med amningen som inte riktigt funkar ännu. Dessutom blir det väldigt lite sömn då bebis hellre ammar än sover på natten. Med det sagt är det ändå underbart att han äntligen är här! 
    Hur går det för alla er andra? Kram 
    Åh stort grattis till er!❤️

vad härligt att allt gått bra🥰

njut nu, tiden går alldeles för fort!
    våran lilla kille blir 3 månader nu i månadsskiftet 😱
    galet! 
  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-04-25 13:42:51 följande:

Åh stort grattis Clemmentina, så roligt att höra! 😍

Vill också hälsa stort grattis till Zaro att det gått bra för er trots en kämpig start, har verkligen berörts av er resa ❤️

Jätteroligt att följa er alla i denna tråd, jag är bara så dålig på att skriva själv! 😅 Ville verkligen svara och tacka alla för det fina välkomnandet till tråden efter att jag skrev i januari men fick aldrig tummen ur (förrän nu då!). Oj vad månaderna gått både långsamt och fort! Nu är jag i v. 35 och längtar efter att få träffa vår lille kille snart 🥰 Jag har dock en lågt sittande moderkaka (tydligen vanligare vid IVF eftersom embryot förs in underifrån istället för att det kommer ovanifrån som vanligt) och behöver gå på ett extra UL om två veckor för att få besked om jag kommer kunna föda som vanligt eller om det blir kejsarsnitt. Hoppas på att kunna göra en vanlig förlossning! Har liksom laddat och känner mig peppad och skulle kännas som lite av ett antiklimax med kejsarsnitt, även om det förstås också har sina fördelar :) Vi får se helt enkelt, huvudsaken bebisen kommer ut med både sin och min hälsa i behåll!

Annars har jag mått väldigt bra under graviditeten ändå och inte känt av alltför mycket besvär. Hade ca en vecka med rejäla smärtor från foglossning för en månad sedan så jag har stor respekt för er som lider av det under flera månader!! Mirakulöst nog gick det över lika fort som det kom för min del. Jag kände av främst i fogarna på baksidan av bäckenet och möjligen att det kan ha hjälpt att jag började massera musklerna i ländryggen med en massageboll, liggandes på golvet, en stund varje morgon. Men nu börjar man ju känna sig stor och otymplig och blir lätt stel i bäcken och ländrygg, bökigt att vända sig i sängen (vilket jag gör typ 10 ggr/natt) samt alla mängder av toabesök 😂 men hanterbart ändå.

Hoppas ni mår bra alla!

Vad spännande!

vad skönt att du mår bra/ hyfsat 😊
    tror att om man inte hade några småkrämpor hade man väl gnällt över det, att inte känna sig gravid osv 😂😂
  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-04-25 21:02:27 följande:

Haha ja, nämen det känns absolut som att jag haft en bra graviditet hittills 😄 

Hur har det känts för dig att börja jobba igen? Kommer ihåg att du skrev att du var lite fundersam på hur det skulle funka med amningen och så? :) 

Jaha gjorde jag? Amningskoma kanske😂
    kommer inte ihåg😅

men det har funkat jätte bra, har jobbat 1 mån nu, vet inte om han är för liten för att förstå att jag är hemma, han verkar inte sakna mig förutom när han är hungrig och då ammar jag ju?
    de dagar det är inplanerade möten tajmar vi amningen.
    har bara behövt gå ifrån 1 möte för att amma men det var ett långt möte, annars har jag både kunnat jobba och varit med i möten som vanligt.

lite planering med tid innan och efter bara 😃
  • Orkidé8181
    Clemmentina skrev 2024-04-26 19:26:09 följande:
    Åh tack fina du! Oj, redan tre månader!? Tiden går så galet snabbt. :) Hur mår ni?
    Tack vi mår bra 😊

Jag har jobbat 1 månad nu och det har funkat bra, bästa fika/ lunch sällskapet 🥰

tror vi sover ganska bra på natten också, är inte tröttare än vanligt, eller så är det åldern 😂
    man behöver inte sova så mycket 😂
  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-04-27 13:23:06 följande:
    Hehe, nä jag tror bara du nämnde nåt om det men kanske inte var att du funderade så mycket kring det egentligen 😄 Men det låter ju super, vad härligt att det funkar så bra! Och det låter ju fantastiskt att ni sover helt ok på natten också, hoppas man får så tur 😁
    Jag- vi fuskar? samsover
    men det har jag gjort med alla?

vi hade inte behövt någon säng till han, den använder jag mer som förvaring 😂😂😂

Vi hoppas verkligen det håller k sig, han vaknar ca 2 ggr/ natt å äter, annars sover han faktiskt, tack å lov 🙏🏻
  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-04-27 21:48:00 följande:

Hihi jo vi tänkte nog också typ samsova men prova använda ett babynest i sängen till att börja med och vi har även en bedside crib så möjlighet till extra space för honom finns, så får vi se hur det kommer att funka 😊 Men det låter ju fantastiskt att han sover på nätterna utöver matning två ggr, hoppas på nåt liknande här 😀😀

Vi hade Babynest i början, men sen när jag ammade å somnade om så jade vi det där babynstet i sängen tomt å låg på varsin sida av det 😂
    jag å bebis på ena sidan å min sambo på andra 😂

har också en sån nedsmord Crib, men där ligger mest blöjor😂
    har försökt få han å sova där, men inte funkat än? 
  • Orkidé8181
    Noelani skrev 2024-04-29 18:31:37 följande:

Nu är min lilla kille här 😍🥰
    Allt har gått kanon - även fast han låg på -15% i tillväxt vid sista UL så kom det ut en 3kgs bebis.

Kejsarsnittet gick hur bra som helst också - jag kunde åka hem redan dagen efter och visst har det gjort ont men inte i närheten av vad jag trodde det skulle göra. Man fick också rejält med smärtlindrig så man kunde vara med bebis hur mycket som helst utan att tänka på smärtan. Det var mest lite märkligt att komma på fötter igen efter spinalbedövningen haha de släppte dock på bara några timmar. 

Om det är någon som funderar på snitt men är rädda - var inte det, en sån häftig upplevelse och inte alls jobbigt/ svårt. 

Jag tänkte absolut inte samsova innan men vi har landat där och sängen den står tom även här haha 

Jag har inte läst igenom alla inlägg - är det någon mer som fått eller som det börjar närma sig för? Hur har det gått för Zaro - någon som vet ?

Många kramar till er alla! ❤️

Stort stort grattis till dig/ er❤️

vad skönt att allt gått bra, och det verkar som ni mår bra 🥰

här står bebissängen fortfarande t.o.m. efter 3 månader 😂
    däremot har han börjat somna bättre i vagnen så tänkte försöka slussa ut han från sängen via vagnen 🤣

njut nu, tiden går så galet fort ❤️

stor stor kram ❤️
  • Orkidé8181
    Sandralinnea123 skrev 2024-05-10 14:53:17 följande:

Hej! 
    Jag har nu varit på ultraljudet, & vi har fått den största chocken & lyckan, det var inte 1 hjärta utan 2 hjärtan som slog, vi ska få tvillingar vilket jag trodde var omöjligt men tydligen kan en fryst blastocyst dela sig till 2, vi har en otrolig chock samtidigt som vi är så lyckliga 👶🏼👶🏼❤️

Men wow!!!
    stort grattis till er!❤️
    vad spännande!

hoppas illamåendet ger med sig, min räddning var kalla vindruvor och tuggummin 😅
  • Orkidé8181

Tittar in och säger hej 😊

vad kul att läsa om hur det går för er alla❤️
    önskar er alla lycka till nu alla junibebisar som är på G 😊

våran lilla guldklimp blev 4 mån nu i början av juni och väger ca 9 kg!!! en välmående liten kille 😊
    sover nästan hela nätterna, ammar i sömnen ca 2 ggr/ natt och sover sedan till 7.30-8 tiden.

kram  🌸

• Orkidé8181
    Vickan31 skrev 2024-06-10 20:02:41 följande:
    ivf90: Vad roligt att höra ifrån dig! Hjärta Så glad att du fått må så bra i graviditeten, men låter jobbigt såklart med en stressig jobbvår. Förutom kisseriet och tröttheten så mår du ändå rätt bra då? Vi har ju samma BF du och jag så det känns verkligen sjukt spännande att det närmar sig nu! Jag kommer på mig själv med att tänka på nedräkningen till BF som någon slags sanning, så jag får påminna mig själv om att det ju är större chans att gå över tiden än att bebisen skulle komma precis på den dagen. Men vi får se! Ska bli så spännande att få någon mer uppdatering här framöver, och hoppas att du som sagt hinner varva ner lite innan det är dags för den lilla att komma till världen Hjärta
    Melsson skrev 2024-06-05 09:53:02 följande:

Även jag har lyst med min frånvaro här- jobbar ju inte längre så sitter aldrig vid datorn, så då blir det att man inte är inne här så ofta tyvärr. Men så kul att få läsa lite uppdateringar om hur det går för alla. Är ju många med BF här i juni.

För oss blir det också ett junibarn och inte ett majbarn, är 8 dagar över tiden idag och ska in på kontroll i eftermiddag. Jag hoppas verkligen att det drar igång av sig självt så att man slipper bli igångsatt. Just nu är det lite jobbigt psykiskt, jag är så otroligt rädd för plötslig spädbarnsdöd i magen som man läser överallt att det ökar när man går över tiden, men jag försöker att tänka positivt och känner ju henne ofta. Men ska bli skönt att komma på en kontroll - hoppas det inte kommer ut en bjässe hehe. 

Ni som har BF här i juni, har ni haft förkänningar eller så? 

Blir 5 juni-bebisar ju, kul <3

Melsson: Vad roligt med så många juni-bebisar, men förstår om det känns tungt att gå över tiden såklart. Nu har det gått fem dagar sedan du skrev (även jag loggar tyvärr in mer sällan sedan jag slutade jobba eftersom FL inte är lika smidigt på telefon tycker jag) och jag är ju sååå nyfiken om bebisen har kommit nu? Hjärta Jag har 9 dagar kvar till BF men inga förkänningar direkt, tycker att många jag pratat med inte haft det men det är såklart individuellt som med det mesta som rör graviditet och förlossning. Eventuellt släppte en liten del av slemproppen ikväll, men jag är inte säker. Bara att vänta och se, börjar kännas mer verkligt i alla fall nu, helt klart! Hoppas att du mår bra och att allt gått fint om det är så att du har blivit mamma nu! 🥰 Tänker på dig!Awesomeginger: Haha vilken liten buse du verkar ha där i magen, men skam den som ger sig och skönt att höra att de till slut kunde se allt de ville se och att det såg så bra ut! 🥰 Hoppas att de här goda beskeden kanske kan få dig att våga tro och hoppas lite mer, jag tyckte i alla fall att den värsta nojan och oron mattades av efter RUL Hjärta
    Quincey skrev 2024-06-08 14:19:31 följande:

Vickan31 och Sandralinnea123, tack så mycket ☺️❤️

Awesomeginger, grattis till en liten pojke! Har faktiskt läst att det föds något fler pojkar än flickor efter IVF, minns inte varför dock. Lustigt allt du fick göra för att de skulle se ordentligt, och så skönt att det såg bra ut!

Jag har VUL 13/6, känner mig livrädd och ser inte fram emot det. Har insett att jag tänker att det är större chans att det blir ett tredje missfall än inte så försöker lugna mig med att det faktiskt är större chans att det ska gå bra än inte... Försöker känna efter om jag har symptom varje dag.. har varit bortrest vilket jag tror är bra för då har jag tänkt på annat. Vi får se.

Quincey: Vad bra att det är så nära till VUL nu, men det är klart att det är blandade känslor och mycket oro och nervositet inblandat också. Ska tänka på dig extra mycket på torsdag, och även om det är svårt att tänka positivt efter det du varit med om så har du ju rätt i att chanserna att det ska gå bra är mycket större!  Hjärta Tror också att det kan vara bra med lite miljöombyte ibland och tänka på annat, så hoppas jag att tiden går snabbt fram till VUL nu och att du får bra besked då  HjärtaOrkidé8181: Vad roligt med en uppdatering från dig, det låter ju som att ni har det jättebra 🥰 Både att han växer och har det bra, och att ni får sova nästan hela nätterna, wow! Här är det 9 dagar kvar till BF, så vi får se om jag får någon förvarning eller om jag helt plötsligt skriver en dag att jag blivit mamma. Har mycket tankar och drömmar nu på nätterna om förlossningen och om hur allt ska gå, men det är bara att hålla tummarna att allt ska gå bra och jag försöker att tänka att nervositet är normalt och något som jag får leva med. När bebisen väl är här blir det ju andra saker att oroa sig för istället, haha. 

/Vickan, vecka 38+4

Vad spännande Vickan!
    ingen bebis än?

vår kom i v 37+3 så du har varit gravid längre än mig 😅

ja jag drömde jätte konstigt i natt, upptäckte igår att lillen fått en tand, alltså att den precis kommit upp så vi kände den.
    och i natt drömde jag att han helt plötsligt kunde krypa så han försvann hela tiden, och han kröp jätte snabbt!!

jag var jätte stressad när jag vaknade för jag var helt säker på att han kunde krypa 🤣
    men han kan ju knappt sitta själv än 😂😂😂

stort lycka till till dig när det väl är dags ❤️
  • Orkidé8181
    Vickan31 skrev 2024-06-23 21:55:50 följande:

Välkommen till gruppen Grunkemoj och stort grattis till två fina små liv som växer inom dig, vilken resa! Hjärta Så glad för positivt besked för dig på ditt VUL också Quincey, förstår att du var nervös men nu med dina symtom kan du verkligen lita på att det här är på riktigt 🥰 Lider verkligen med dig Sandralinnea123, låter hemskt med ditt illamående som gör att du nästan svimmade till och med! Och Melsson: GRATTIS till er efterlängtade lilla tjej, så stort att hon äntligen är här och att du är mamma nu! Hjärta Blir alldeles rörd och sååå glad för din skull, plus att jag kan skriva under på precis det du skriver om hur fantastiska kvinnokropparna är och vilken enorm kärlek och beskyddarinstinkt man känner från första sekund! 

Och vet ni, förra veckan blev jag mamma! Efter alla dessa år, all väntan och längtan och tårar, och nu är hon äntligen här, vår älskade dotter! Det finns så mycket jag skulle vilja skriva men då skulle jag få sitta hela natten haha. Det är svårt att sammanfatta allt i ord med så många tankar och känslor, men kortfattat så gick förlossningen bra även om den var lite långdragen. Min sambo var verkligen ett helt fantastiskt stöd och precis vad jag behövde för att känna mig trygg och orädd, och det kändes som ett teamwork som gjorde allt till en positiv upplevelse trots att några småsaker inte gick som planerat (t.ex. epiduralen). Målbilden att få lämna sjukhuset och ta med bebisen till vårt hus och få säga välkommen hem till vår alldeles egna dotter, det kändes som en dröm! Vi har varit hemma ett tag nu och vi mår bara bra även om min kropp fortfarande är lite mörbultad men det hör väl till tänker jag. Lever 100% bebis och bebisbubblan nu och jag njuter verkligen av varenda sekund. Jag kan inte se mig mätt på vår lilla tjej och det känns verkligen som en dröm att vi nu får vara med om den här obeskrivliga lyckan och kärleken! Hjärta 

Hoppas att ni alla mår bra, många kramar från mig! 

Stort stort grattis till er❤️❤️❤️

njut nu och landa, ta tillvara på alla små stunder, tiden går så fort!!

ikväll borstade jag 2 små tänder för första ggn på våran lilla kille ? tänder som ploppat upp de senaste dagarna bara 😱

stor kram till er ❤️
  • Orkidé8181

Våran lilla kille är 5 mån nu.

har senaste veckan börjat visa vad han vill, så en hel del gnäll, sträcka sig när man ska sätta han i knät/ babysitter osv, vevar som bara den med händerna konstant.

samtidigt så är han lättsitrahe och det blir många sidospår ibland för att få han dit man vill 😅

vad gäller mage å sömn så är allt oförändrat, sover hela nätterna och Magne fungerar tack å lov!!

så egentligen fortfarande ganska enkel bebis trots att tydliga och starka viljor börjat visas 😅

• Orkidé8181

Nu kan jag inte citera? 

Zaro: förstår dig med stressen att vara iväg å fixa det man behöver göra!
    våran äter ju rätt mycket burkmat nu sedan ca 2 veckor ( vi började strax innan 4 mån, men nu senaste veckorna så är han jätte glad i burkmat/ mat så vi kör på, man inser dock hur bekvämt det är att amma 😂
    så nu när vi ska iväg har jag förberett en matlåda med både mat och fruktmellanmål ( klämmisar ) lägger i skedat och servetter.
    blir han hungrig har jag tryckt ut lite mat i själva matlådan å gett han? men ja, det blir geggigt 😅🙈

Noelani: har tänkt på dig mycket, hoppas allt går bra 🥰 förstår din känsla av att allt går för fort, jag försöker verkligen njuta och ta in varje sek med lillen och alla små detaljer.
    förstår även det här med syskon, nu har ju jag 2 sedan innan, men min denna är ju min sambos enda barn?

• Orkidé8181

Här kommer en liten uppdatering från oss ( första bebisen i tråden tror jag 2/2-24 )

vår lilla kille är nu 6 månader, sedan ca 2-3 veckor så ammar jag endast på kvällarna och ett par ggr tidig morgon ca 3-5 tiden.
    Sesan han fick börja äta smakportioner så blev han ganska ointresserad av att amma så vi matar för fullt här, förstår inte hur det får plats så mycket i den lilla kroppen 😂

han har redan fått 4 tänder och sitter stabilt själv sedan ca 2 veckor, ganska tidig med allt om jag förstått det rätt.
    på BVC sa hon att det är en kille som verksr ha lite bråttom 😂
    vilket stämmer redan från start då han valde att komma ut bara några timmar efter att jag stängt ner  från jobbet?

hoppas ni alla i tråden mår bra, både ni som fått och ni som väntar ❤️

kram

• Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-08-19 21:27:11 följande:

Kul att höra hur det går för er Orkidé! Låter ju som att allt rullar på toppenbra ❤️ Jamen precis, han hade ju bråttom ut också 😄 det blev ju lite liknande för oss eftersom jag inte heller hann vara föräldraledig nåt innan vår kille kom på söndagen efter jag jobbat min sista dag 😅

Vi var på tremånadersuppföljning på BVC idag och fick vaccin. Det gick bra men var såklart jobbigt med sprutorna och han har varit så trött och ledsen idag efteråt med lite feber nu, hoppas det känns bättre imorgon ❤️ Viktkurvan har gått brant uppåt från att han var en liten smalfis nere på knappt 2,9 kg i slutet av hans första vecka till knappt 6,9 kg nu idag! 😄 den borde väl börja plana ut nu snart. Nätterna har förresten blivit bättre och han sover som en stock från ca 21-07 varje natt med typ tre korta matningar däremellan. Har kört alltmer med samsovning och amma i sängen sovandes många ggr (på ett sätt som ska vara säkert) och det har ju gjort underverk för nattsömnen, har faktiskt inte alls särskilt mycket sömnbrist nu för tiden! Himla skönt. Nu ska jag bara försöka lyckas få nån lucka nån gång ibland för lite egentid såsom att ta mig till gymmet igen också, ska försöka med bröstpump för att nå detta mål! 😊

Hoppas också allt är bra med er andra! ❤️

Vad kul å höra uppdatering från er också 😊

så jobbigt med vaccin, nödvändigt ont!
    försts dosen gick bra, det var påfyllningen som tog lite, han var först lite gnällig, sen kaskadspydde vid matbordet 🙈
    men sen var allt bra igen ? man tycker så synd om dem när man inte kan förklara 😕

gud vad skönt att ni får sova lite, vi samsover också, gjorde några försök i egen säng men funkar inte alls?

börjar jobba på måndag igen efter att ha varit helt föräldraledig i 2 månader nu, så är tillbaka på 50% igen, ska faktiskt bli skönt att kunna gå på toa ifred och dricka lite kaffe i lugn och ro😂
  • Orkidé8181
    Awesomeginger skrev 2024-08-27 18:07:17 följande:
    Illamåendet är kvar, så lever mitt liv i soffan just nu. 
    Försöker göra lite träning och rörelser hemma men de är allt som händer. Men bara att hålla ut sista två månaderna nu. 
    Men stackare! Har du mått sådär illa hela graviditeten?( har inte riktigt kunna följa tråden )

snart är du i mål ❤️
  • Orkidé8181
    Awesomeginger skrev 2024-10-17 19:21:45 följande:

BF om 6 dagar nu, vill bara att han ska komma nu, ser personer i grupper som fått sina bebisar trotts att dom har mycket senare BF, blir så avundsjuk. Kan han bara komma nu 😅😅😍

Stort lycka till när det är dags ❤️
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF