• Orkidé8181

Vi som till slut blev gravida med IVF

Melsson:

ja verkligen, så skönt att allt funkar 😊

han blir 6 veckor nu på fredag, tiden går så fort! ja men precis, gud vilken koll du har! Jag börjar jobba 50% from 1: a april 😊
    det ska nog gå bra, kommer jobba hemifrån och fortsätta helamma så blir kanske någon timme hit och dit på kväll/ helg, men det känns helt ok att göra så 😊

hur mår du?
    och min Amningshjärna har såklart ingen koll alls på när du är beräknad 😅🤯

• Orkidé8181

Zaro:

stackare, tänker på dig/ er ❤️🌷

Melsson: åh men de sista 10 v går fort ( tyckte jag iallafall ), var så mycket jag ville hinna med, men inte orkade med och helt plötsligt var bebis här!
    jag jobbade ju samma dag han föddes och hade inte ens påbörjat att ? avsluta ? utan satt mitt i massa saker! 

idag fyller min äldsta 18 år, lite kontraster här hemma 😂

• Orkidé8181
    Noelani skrev 2024-03-13 18:24:44 följande:

Orkidé8181, 
    Wow vad häftigt med sån kontrast! 

Och ja som du skriver så känns de som sista tiden verkar springa ifrån en.. Jag är ju i v.33 nu men känns som jag precis passerade 30 😅

Har iaf äntligen fått tummen ur och köpt barnvagn och babyskydd. Men måste nog skynda på lite o köpa säng utifall han kommer tidigare haha... 

Vet du föresten från vilken vecka bebis beräknas som klar även om den kommer för tidigt? Allt där man vet att det är typ helt lungt att de sker...

ja det är med skräckblandad förtjusning att veta att man firar en 18 åring igen om 18 år 😂
    men samtidigt få förunnat att få denna möjlighet? så försöker bara njuta och se fram emot alla utvecklingsstadier både för 18 åringen och bebis? har ju en däremellan också som fyller 15 snart så är väl moppekort eller något också 😂

Vi var ju också lite sena med att köpa allt, hade ju tänkt handla på mellandagsrean men blev inte så? så vi hade precis hunnit få hem allt å få ihop allt?

däremot kom IKEA beställningen måndagen efter att bebis kom på helgen så det vart lite rörigt här 😅
    tänkte att den skulle hinna komma eftersom det var 2 veckor kvar 😂

jag vet inte när det beräknas som fullgången grav, men har löst att de flesta barn föds mellan v 38-42, våran kom ju k v 37+3 och det var aldrig prat om att det ev var för tidigt?
    kan tänka mig runt 36-37 borde det vara fine 😊
    men nu soekulerar jag bara? 

• Orkidé8181
    Melsson skrev 2024-03-14 09:34:24 följande:
    Jag hade också missat att du mått så dåligt Noelani.. Bra att du uppmärksammar att det kan vända och att en graviditet inte alltid är en walk in the park....Har vården fångat upp ditt mående eller har du behövt kriga för att få hjälp? 

Visst föder du i början på maj? Så nära slutet nu ju <3 
    Orkidé8181 skrev 2024-03-13 17:10:30 följande:

Melsson: åh men de sista 10 v går fort ( tyckte jag iallafall ), var så mycket jag ville hinna med, men inte orkade med och helt plötsligt var bebis här!
    jag jobbade ju samma dag han föddes och hade inte ens påbörjat att ? avsluta ? utan satt mitt i massa saker! 

idag fyller min äldsta 18 år, lite kontraster här hemma 😂

Vad skönt att du säger så - känns ju faktiskt som man har nedförsbacke nu! Även om jag är beredd på att det är nu det jobbiga börjar komma med, när man tänker på hur mycket bebisen ska tjocka på sig och att magen typ kommer dubbla sig säkert, borde träna ryggen lite mer kanske men det hinns inte med. Har ju hållit igång med ridningen men hästen är väldigt busig så nu funderar jag faktiskt på att lägga ridskorna på hyllan, vill inte riskera något... 

Oj en 18-åring och en spädis! Verkligen kontraster, men så kul med så långt spann emellan med!!
    Ja krampen är lite seg, men brukar ofta få så på sommaren med när jag är lite uttorkad, så borde egentligen börja dricka vätskeersättning och äta magnesium...Ja jag tror det med att kroppen förbereder en för vakna nätter haha. Ja kändes som en sån milstolpe att gå in i v 30!!!

Tack för att du lugnar mig lite, tror också som du säger att vi har ju det mesta så vi får försöka slappna av kring allt sånt! Nej men exakt, affärerna fortsätter ju att vara öppna! Men kul med föräldrakurs iaf, vi har inte fått någon föräldrakurs så det känns lite tråkigt...Hoppas ni träffar lite gulliga mammor/pappor som ni kan bonda lite med :D 

Åh då har ni det roliga kvar med målning och inredning osv! Hur har ni tänkt med säng? Kör ni bedside crib eller spjälsäng? 

Nej namn är såååå svårt?! Jag får sån beslutsångest, barnet ska ju heta sitt namn hela livet så hur ska man kunna välja....Jag laddade faktiskt hem en app där man får namnförslag så sitter och "swajpar" i den haha.  

Men från v 30 är det jämna plågor ( har varit så för mig iaf ) eller att de avlöst varann, det blir varken bättre eller sämre, och även om magen vuxit så har man liksom vant sig vid den 😂
  • Orkidé8181
    Zaro skrev 2024-03-14 06:52:44 följande:
    Haft fullständig vattenavgång och därför fått antibiotika för att det är öppen kanal till honom och han inte ska smittas. Också fått kortison för hans lugnmognad. Imorgon får jag mer kortison. Känns som att jag blir kvar tills jag fött. De vill ha kvar honom men han kan också födas närsomhelst. Lite chockad av alla nattens undersökningar, har knappt sovit, blöder och är trött och faktiskt rädd nu Gråter
    Åh tänker på dig Zaro ❤️

jag som tyckte EN undersökning var jobbig för de ville kolla, man är inte jätte pigg på att bli undersökt när man är höggravid 😕

håller tummarna för dig/ er att allt går bra nu🌷

stor kram ❤️
  • Orkidé8181

Vickan: de stora barnen älskar lillebror 🥰 de när han, luktar och pussar på han, inte alls någon avundsjuka utan bara mys emellan dem 🥰
    jag hoppas verkligen det håller i sig 😊

Tycker det kan bli en lite negativ klang när vissa säger: oj ska du börja om igen?
    jag ser det mer som att jag får verkligen vara med om det här en gång tillsammans med min sambo som inte har några egna barn sedan tidigare.

Noelani: vi packade BB skan utifrån packlista vi hittade på internet tex libero ( har dock inget minne av att jag hade någon BB väska för de andra, men hade ju helt fel kläder på mig när vi skulle hem 🤣 ).

Vi hade ju allt nerpackat, vi åkte inte riktigt hem samma dag? eller han föddes ju strax innan midnatt 
    på fredagen och var hemma strax efter lunch på lördagen.
    men ingen av oss duschade ju, det gjorde vi när vi kom hem, jag som skulle komma film i ipaden och lyssna på Spotify gjorde inget av det 😂

ärligt talat låg jag mest och tittade på bebis, min sambo höll kontakt med barnen där hemma och typ hade koll på nyheterna 😅
    vi låg typ apatiska tills vi skulle hem? om jag inte minns fel så var det samma med de 2 andra 😅

det jag saknar såhär i efterhand var dricka, fanns ju såklart, men ibland ville jag ha bubbelvatten, ibland bara något med smak osv? var lite dåligt utbud där vi var, eller var långt att gå?

jag hade klarat mig med en mobilladdare i BB väskan 😂
    vi hade köpt parfymfritt schampo å duschkrämer osv, hade sovit med filt å gosedjur som bebis skulle ha, inget användes 😂

fick en filt till bebis direkt när han kom ut å den låg han i tills vi skulle hem typ?var mycket kroppskontakt och liksom bara ligga ner, man är ju rätt öm själv?

• Orkidé8181
    Noelani skrev 2024-03-14 20:54:57 följande:
    Ja känns som det är lätt att överpacka. Jag tänker att man kanske ska fokusera på något bekvämt att ha på sig och saker att äta/ dricka plus lite bebiskläder. Behövs mer får väl mannen åka hem o hämta helt enkelt 😅 De mesta av de viktigaste måste väl ändå finnas där ? 
    Ja precis, jag kände mig ganska lugn så, men min sambo som var med om detta första ggn ville att allt skulle med, samtidigt vet man ju varken hur allt startar eller slutar så var ändå skönt å ha med allt. 😃

igår var jag på ivf kliniken med en tack tårta, så många känslor!
    inte så jag grät, men var en känslostorm inombords, har ju inte varit där sedan vul och vi såg ett tickande hjärta, och då träffade vi bara läkaren.

igår träffade jag alla som varit involverade, sköterskor, barnmorsk, labb och läkaren, de är så gulliga 🥰
    saknar dem och vet ju tyvärr tog vi aldrig kommer ha något ärende där igen 😕
    men det kändes bra att få ett avslut och säga hej då ordentligt och att de fick se resultatet 🥰🙏🏻
  • Orkidé8181

Melsson: alltså jag vet inte ang magen, men något händer ju vid en förlossnin! de säger ju att det utsöndras något i kroppsform gör att man typ glömmer bort hur ont det gör, annars skulle man ju inte skaffa fler barn.
    jag tror dock att det där som utsöndras även tar bort annat, såsom hur det var å vara gravid 😂 för när jag hade magen var det som att jag glömt bort hur det var att inte ha magen, och nu kommer jag typ inte ihåg hur det kändes? har tittat på magbilder från de sista veckorna men får ingen känsla? helt sjukt! 😂

Vickan31: ja men precis, jag förstår hur de tänker, och jag har ju verkligen börjat om nu? men vi har ju själva valt och kämpat för det? och som jag misstänker att fler som gjort ivf känner så har man ju verkligen kämpat och processen är ju många gånger ganska lång så vi känner enbart lycka och tacksamhet ❤️

ja men det var verkligen speciellt att åka till kliniken, samma väg, samma garage, men att gå dit med en tårta, att framföra våran tacksamhet och få framföra detta direkt till dem 🥰
    att prata lite mer lättsamt med dem och inte bara prata om hur många ägg eller ? nu håller vi tummarna ? osv? bara småprata med dem ? och de själva kunde glädjas med oss och sa till varandra : titta vad vi gjort tillsammans!❤️
    underbart faktiskt ❤️❤️❤️

• Orkidé8181

Melsson: vet faktiskt inte om jag har några baby blues, läst om det men kan inte riktigt känna igen mig i det? har inte gjort det tidigare heller.

däremot galet trött emellanåt, det enda jag kan känna nu ibland är att jag gärna skulle vilja vara lite mer med de stora på kvällarna, även om de helst sitter vid sina datorer, men nu har jag sagt som förslag att vi kan väl försöka ha någon typ av kvällsfika vid 21 och bara prata å äta något innan vi lägger oss ( de är alltid uppe och letar mat när vi gått och lagt oss ) får se om vi kan få till det?

jag är bara föräldraledig 1 vecka till sen börjar jag jobba så har mer fokus på det just nu 😅
    hur många min/ dag jag kommer behöva amma under arbetstid 🙈

• Orkidé8181

Glad Påsk allihop 🐣

idag är det exakt 2 år sedan vi startade våran första sprutomgång.

på påskafton 2022 var vi inne och räknade ägg för första gången, och nu sitter vi här med vår lilla bebis 8 veckor 😍

fortfarande overkligt ❤️

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF