• Orkidé8181

Vi som till slut blev gravida med IVF

Zaro skrev 2024-02-08 20:41:30 följande:

En till nyfiken fråga, när kan man möjligtvis känna utanpå att det är en specifik kroppsdel där i magen? Tex känna bebisens fot eller så?

Vi kände aldrig ( tror jag ) att tex här är en fot eller hand, där emot kände vi att det var en fot eller hand i rörelsen att den liksom drogs in ( aldrig känt eller sätt fot eller hand med mina 2 andra heller ).
    på slutet visste vi ju att han var fixerad/ låg med huvudet neråt så då visste vi att det runda som buktade ut var rumpan och inte huvudet eftersom det var neråt 😊
  • Orkidé8181
    Melsson skrev 2024-02-10 13:32:13 följande:

@orkide det lät ju väldigt bra! Det ska jag be om 🥰 Måste börja läsa in mig lite på förlossning känner jag, har noll koll så kan vara bra ha lite koll på olika alternativ iallafall! Men den där massagen lät kanske lite svår att lära sambon haha. vi alla andra får hoppas att vi också får en student som kan massera! 

vad skönt att det inte var en alldeles för liten en som kom! hur går allt? Nätter osv? ❤️ 

@Noelani åh vad spännande, hur är känslan, beviljat dom ofta? tycker det är lite dumt att man inte får välja själv hur man ska föda?. Jag är också lite förlossningsrädd, framförallt inför eftervård eftersom min mamma hade tuffa förlossningar. Men jag har inte ens orkat ge mig in i kampen om snitt?. Jag är beräknad i slutet av maj, 27/5🥰 Visst är du precis i början av maj eller kommer jag ihåg fel? 

@zaro min barnmorska sa igår på besöket bara ?där är rumpan, där är huvudet?. Men jag har då aldrig ens lyckats känna att det är ett barn hahaha. Man vill ju inte klämma för hårt heller hehe

Ja men gör det 😊

jac har aldrig gått någon kurs osv utan har skrivit önskemål i förlossningskrev.

jag vill ju inte må illa eller blir alltför påverkad av något ( om jag inte måste )?

Så vid mina nu 3 förlossningar har jag endast haft lustgas och TENS, den massage de ger är helt otrolig? låter kanske flummigt men de trycker och typ avlastar genom värkarna? det är ingen annan liknande massage jag fått tidigare typ som när man går till en massör? utan de typ trycker på något sätt genom hela värken, och däremellan klappar på något sätt så man verkligen kan slappna av mellan värkarna?

Jag kan hantera smärta bättre än typ mående ( yrsel/ illamående osv ) och så har det varit genom alla mina graviditeter så denna smärtlindring har funkat jätte bra för mig?

lustgasen hinner gå ur kroppen innan nästa värk så mellan värkarna har jag varit helt klar samma sak direkt efter förlossning så har jag inte varit påverkad av någonting.
    För egen del har det bara varit positivt för mig, däremot har jag skrivit i mina förlossningsbrwv att jag är öppen för alternativa förslag om de ser att jag inte orkar, har mer ont än jag behöver ha osv? 

Men aldrig behövt något annat? kanske pga att jag haft snabba förlossningar?

Min mamma konstaterade härom dagen att jag fött 3 barn på totalt 5 timmar och 15 min 😂
    Hon la ihop den totala tiden för alla 3 😂
  • Orkidé8181
    Vickan31 skrev 2024-02-13 14:23:19 följande:

Åååh men tack fina ni för alla era gulliga ord om min mage! Hjärta Blir så glad för all pepp och att ni säger att ni tycker att den är fin när jag som sagt fått så många kommentarer som att den skulle vara ovanligt stor för vecka 22 eller något. Är bara så glada att magen och vår efterlängtade lilla dotter däri verkar växa och att jag börjar känna lite mer av vad jag tror är lilltjejens rörelser. Njuter mycket mer av graviditeten nu än någonsin tidigare, mycket tror jag på grund av de positiva beskeden på RUL och som sagt att det känns och syns mer att jag är gravid nu. Så fint att få följas åt, spännande tider nu framöver här i gruppen!

Humlaaan: Tack för att du delar med dig om kommentarer du fått om din mage, folk kan vara så okänsliga och deras ord kan verkligen såra mer än de tror. Men nu är du snart inte gravid längre, för snart får ni träffa eran efterlängtade bebis!! Hjärta Så otroligt häftigt, hoppas att allt ska gå bra och jag ser fram emot att få önska den lilla ett varmt välkommen till världen snart. Vilken dag den här veckan är det planerat?

Orkidé8181: Det låter som en helt perfekt liten pojke ni har fått, och din mage var ju så otroligt fin! Hjärta Hoppas att ni mår fortsatt bra nu när ni får lära känna efterlängtade lillebror och vänja er vid en ny vardag med tre barn. Intressant att läsa om vilken smärtlindring du hade, och väldigt fascinerande det din mamma räknade ut att du nu har fött 3 barn på totalt 5 timmar och 15 min, wow! Skrattande

Noelani: Nej men gud vad underbar du är, tack för dina fina ord om mig och magen! Hjärta Och så himla roligt skrivet om att du tycker att du själv har mage som en ölgubbe, haha! Ja det är verkligen en djungel att välja barnvagn och alla andra inköp man ska göra till bebisen, men jag är övertygad om att ni kommer att hitta något bra, tror inte att det säljs dåliga barnvagnar idag Glad Så ledsen att höra att du haft det tungt nu med depressionen, hoppas att du får bra hjälp för det och att det ska kännas bättre när alla hormoner har lugnat ner sig lite. Blir så glad att höra att er lilla skatt mådde bra på senaste UL och att de har beviljat kejsarsnittet nu! Hjärta Fantastiskt när man känner att man möter personal som verkligen är empatiska och lyssnar. Tänk att i april är det dags, som vi alla längtar! 👏

Melsson: Ja det har varit kul att få läsa på lite mer om olika vagnar, även om min sambo gjort den mesta av researchen och till och med drömt mardrömmar om vagnar och babyskydd som sagt, haha 😂 Vi testade några olika vagnar, t.ex. som min syster och några kompisar har köpt, och fastnade för Emmaljunga NXT 310 som vi tror ska passa oss och vårt norrländska klimat Glad Så du hade ju helt rätt i att den serien skulle passa mig Flört Nämen tack, vad gulligt sagt om min mage! Hjärta Hur var det hos barnmorskan nu senast, var det mätning och hjärtljud på schemat?

Zaro: Så skönt att du känner så mycket och tydliga sparkar! Den lilla verkar ju må bra trots att fostervattnet inte har ökat, så jag tänker också att du ska vara positiv som du säger och att det här kommer att gå bra Hjärta

/Vickan, vecka 21+5

Tack detsamma Hickan, det är så fascinerande hur olika magar kan se ut fast vi alla bär på samma 😊

För mig har det varit viktigt att vara närvarande vid förlossningen samt betydelsefullt att liksom hänga med i vad som hände.

i mina samtliga önskemål ang förlossningar så har jag alltid varit öppen för smärtlindring osv men har litat på att BM ser vad jag klarar av, och jag har alltid känt mig trygg med det? att de tex ser att jag svarat bra på massagen osv? 

men vi alla är olika? jag kände lite nermonterat inför förlossningen denna gång, men jag tror det mer var pga hur fort det skulle gå, samt om det skulle bli några komplikationer pga min ålder ( 43 )?
  • Orkidé8181
    Melsson skrev 2024-02-14 22:59:31 följande:

@Orkide det låter jättebra ju, ska försöka skriva det i mitt förlossningsbrev om massage och tens. Eller behöver man skriva förlossningsbrev eller räcker det att man säger det? känns som att när man är förstagångsföderska har man ju ingen koll på vad som väntas och vad man vill riktigt hehe. Jag tar nog också hellre smärta över illamående, men man har ju ingen aning om hur stark smärtan kommer vara - men inbillar mig att jag är rätt smärttålig hehe. Hur känns det i kroppen nu efteråt?🥰 

@Noelani grattis till snittet❤️ Och herregud april det är ju jättesnart!! Så fint att du äntligen känner att du kan njuta av graviditeten, det är du värd! Så blev det en liten aprilbebis för er istället för maj! Så sjukt att ha ett datum med!! En annan har ju ingen aning om när bebis bestämmer sig för att titta ut, men jag tippar på för sent här haha! 

@Vickan Åh vad kul med vagnklo, grattis! Och vad kul att din kille varit så intresserad och involverad i vagn och babyskydd, man blir ju lite extra varm i hjärtat när dom ?går igång? på bäbissaker! Ja exakt, nu var det första besöket hos barnmorskan på väääldigt länge. Vi mätte magen (eller ja livmodern, trodde det var magen men mätte typ omfång men det hade jag helt missuppfattat haha) och sen lyssnade på hjärtat. Hon sa att jag bar barnet långt nere, men att magen nog skulle krypa uppåt snart. när har du nästa besök hos BM? 

@zaro skönt med noggrann uppföljning så att ni känner er trygga. Vad är anledningen till att dom ev vill kejsarsnitt om inte du vill? spelar fostervätska roll vid förlossningen? 

@Clemmentina wow redan v 32, snart är du i mål❤️Jag börjar också känna mig klar med graviditeten men är bara i v 26 haha. Men har börjat känna lite tyngd nedåt som är lite obehaglig när man rör sig mycket osv, sen är jag så väldans trött så känner inte riktigt igen mig själv för tillfället?

//Melsson v 25+1

Jag fick en lapp av min BM på MVC i v 35-36 att fylla i, sedan när jag var på senaste besöket ( visste såklart inte då att det skulle bli det sista innan förlossningen ), så skrev hon in det ja någonstans, har inte kollat om det står I journalen, men någonstans iaf så när vi kom visste de att jag önskade lustgas/ TENS och var öppen för andra förslag om de ansåg att jag behövde mer smärtlindring 😊

nu har ju jag haft 3 ganska snabba förlossningar så kanske därför jag klarat mig på endast lustgas och TENS, allt ju så individuellt där? men för mig har det varit viktigt att kunna vara närvarande men såklart inte till vilket pris som helst 😊

jag kanske hade behövt betydligt mer smärtlindring om förlossningarna blivit mer långdragna?

men i situationen är man ju ganska hjälplös och jag har varit trygg med att faktiskt inte behöva fatta besluten och göra val utan har litat helt och hållet på personal som varit i rummet? i mina fall alltid en BM och en student 😊
  • Orkidé8181
    Melsson skrev 2024-02-22 08:38:10 följande:
    Åh då får man nog göra det längre fram då - ska lägga det på minnet iaf och be om det :D 

Ja man får försöka lita på personalen helt enkelt - men man börjar ju känna lite mer stress ju närmare man kommer här varje vecka. Hur mår ni alla hemma? <3 
    grimaserar skrev 2024-02-21 08:35:32 följande:

@Vickan Tack för att du delat med dig av din fina mage! Jag har känt mig väldigt stor, är i vecka 24+4 och fick igår höra "nu kan det inte vara långt kvar" av en manlig kollega. Är dessutom lätt överviktig från början och det här med magen har triggat mig rätt mycket....  Jag har känt att jag inte riktigt pallar vara i den här tråden för att det ett tag var en hel del kommentarer om att magen om vad som var normalt, när den skulle börja synas och om en ätit för mycket osv... Det var bara vänliga kommentarer riktade mot folk som var nervösa över att deras magar inte syntes, men det blev lite tufft. Jag gick upp mycket i början, under illamåendet var det enda som funkade att äta för mig samtidigt som graviditeten av olika anledningar gjort att jag gått från att träna 5 dagar i veckan till en eller två... Men sedan vecka 18-20 har jag typ inte gått upp något alls, men magen växer ändå, och har haft lite svårt att känna mig fin typ för att jag bara blir stressad över att jag skulle gå upp för mycket och att jag är enorm. Har fallit tillbaka i beteenden och tankar som jag trodde att jag kommit över och har tyckte att det varit en svår balans att äta så att mitt barn mår bra när jag typ inte vill bli större och samtidigt älskar jag ju magen något hysteriskt och är så glad över den, att den växer och över han som sparkar där inne.

Men det är väldigt fint att se någon annan som också har haft en känsla av att ha en stor mage och som fått kommentarer på det, jag tycker det är lite lättare att se att din mage är jättefin, för det är den verkligen! Det hjälper mig lite att ta in att ala magar/kroppar är olika och att det är helt okej, vilket jag så klart vet men ändå lyckas förtränga. Så tack för att du delar med dig Vickan! 

Hoppas du kan börja njuta av din mage! Man är ju inte van att folk har åsikter om ens kropp, man känner hur folk granskar en när dom pratar med en. Tycker också det är jobbigt men man får försöka tänka på sin lilla bäbis och försöka koppla bort det andra. Hur mår du annars i graviditeten? Nu är det inte många v kvar till sista trimestern :D Är det en livfull bäbis där inne?Åh snart BM-besök för dig vad skönt, tycker det känns tryggt när man får lite uppföljning <3 Det funkar bra att jobba, sitter ju bara på min kontorsstol hehe. Men har börjat planera lite för hemgång, vi kommer att flytta (!!!) typ prick en månad innan BF, så är lite stress inför det, så tänker ev gå hem en månad innan för att hinna med flytten, lite renovering osv! 

Åhh jag förstår dig helt - jag har försökt skjuta undan alla tankar på förlossningen för jag vill INTE riktigt tänka på den. Jag tänker lite samma som dig att man har ju inte direkt haft tur innan med kroppen + att min mamma hade tuffa förlossningar och det har skrämt upp mig som tusan....Men å andra sidan när jag läser dina tankar så tänker jag att DU såklart kommer klara det hur bra som helst, jag menar hur stark är inte du efter IVF x2 och allt jobbigt som kommer därtill <3 Har du pratat med din mamma om hennes förlossningar? 

Har du funderat över kejsarsnitt? Jag tänkte nästan be om det men så kände jag att åhh vill ändå kanske försöka föda vaginalt men är så rädd att jag kommer få massa komplikationer efteråt. Jag har fått massa tips om boken "föda utan rädsla" - jag har inte läst den än men det står på min att göra lista, tipsar om den till dig med <3 Vi hade även tänkt anmäla oss till en kurs här i Örebro som heter "Andas mamma". 
    Ja vi fick hem en lapp med frågor att fylla i, svara på de man ville, lägga till om det var något man saknade så själva frågorna på lappen var nog mer lite som hjälp, men man kan ju ha i princip vilka önskemål som helst :)

de frågade mig när värkarna började om jag ville bada, å massa andra grejer?
    jag sa bara sen kanske inte just nu? å det är liksom inget tvång till något ?

sen hade jag fick aldrig hunnit varken bada eller något annat, men de frågar väldigt försiktigt och kommer med förslag och alla svar är ok ( så upplevde jag det iallafall ).

när jag i v 35-36 lämnade brevet till BM fick vi även en goodiebag med blöjor, oljor mm till bebis, så skrattade jag och sa till min sambo: tror hon jag ska föda imorgon eller 😂
    men det blev ju nästan så för det blev inga fler besök 😅

ska tillbaka om ett par veckor för återbesök, vet inte riktigt vad vi ska prata om då, men det är
    väl mer avslutande, ett sista besök, upplever att BVC sköterskan ställer frågor om mitt mående och hur min kropp mår så det känns som de liksom tar över lite 😊
  • Orkidé8181
    Zaro skrev 2024-02-26 12:52:53 följande:

Jag har också tolkat det som att ju längre gången man blir och ju större fostret blir, desto större chans att det går bra. Eller inte så pass men att det ändå är en  skyddsfaktor som foster att vara lite äldre och större liksom. Och det otroliga är ju att med min ena grundsjukdom var risken att han skulle vara liten men han har helt normal storlek och har ibland tom varit lite större. Det jag menar med att det är konstigt hur saker kan bli, eller hur?

Åh vad jag tänker på er Zaro och hoppas verkligen att allt går bra ❤️

nu kommer jag med en idiotfråga ang lungorna? ser de inte på UL hur lungorna utvecklas? Svar på min egen fråga då: antagligen inte eftersom då hade ni ju antagligen fått veta? 

jag tänkte mer att de verkar ju verkligen se allt på UL så tänkte om de kunde se något vad gäller lungornas utveckling ? 
  • Orkidé8181
    Zaro skrev 2024-02-26 16:45:56 följande:

Orkidé: Nej, de kan ju se att de är där men inte hur livsdugliga de är så att säga, särskilt inte med tanke på tidig och långvarig vattenbrist. Tack för att du tänker på oss Hjärta

Vickan: Tack också för dina fina ord! Ja, man trodde ju inte att det skulle bli tidig igångsättning eller kejsarsnitt, jag har ju följts åt med Noelani som ligger två veckor före mig och blir tidigare än så pga önskar kejsarsnitt, men nu föder jag ju troligen före Noelani också, det trodde jag inte! Men på något sätt känns det positivt att få träffa honom så snart. Tack snälla för dina ord, även om lugnmognaden inte är något att göra något åt tycker jag all personal hittills varit fantastiska. Inte bara kompetenta men verkligen varma, lyhörda och medlidsamma. Prioriterar en verkligen också. Så är glad för det {#emotions_dlg.flower}

Aha, vad frustrerande!
    man blir så imponerad och förstår inte hur de kan se allt, sen när de inte ser något så tycker man det är konstigt typ? 

tack för att du delar med dig av allt ❤️
  • Orkidé8181

Hej allihop,

ang amning? mina bröst ömmade och började växa då mjölken rann till? den Första mjölken är som ni skriver råmjölk, men det är r den ? riktiga ? mjölken rann till som mina bröst växte och ömmade.
    jag kunde knappt ta ner armarna pga att jag hade så ont i armhålorna och var helt knölig? tack och lov gick det över efter ett par dagar?

• Orkidé8181

Melsson:

Det blev så när jag hade helammat i ca 1 dygn.
    jag har aldrig handmjölkat med någon av mina 3 barn, men eftersom amningen var lite seg att komma igång med denna då han inte riktigt hittade sugtekniken först så sa de att jag kunde handmjölka för att få fram någon droppe och locka han med.
    som tur var kom amningen igång och jag behövde aldrig handmjölka/ lära mig handmjölka.

• Orkidé8181

Melsson: ja tack allt funkar nu 😊

var varande första 2-3 dagarna det strulade, men var samma sak med min första 😊

ser att ni skrivit om vikt, vi fick ju ett tillväxtultraljud i v 32-25 där någonstans pga att han låg nära övre kurva, Kommer inte ihåg vad han vägde då, men han föddes ju i v 37+3 och hade en helt normal födelsevikt. 

jag får för mig att han liksom var ? färdigbakad ?
    😊

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF