Melsson skrev 2024-02-22 08:38:10 följande:
Åh då får man nog göra det längre fram då - ska lägga det på minnet iaf och be om det :D
Ja man får försöka lita på personalen helt enkelt - men man börjar ju känna lite mer stress ju närmare man kommer här varje vecka. Hur mår ni alla hemma? <3
grimaserar skrev 2024-02-21 08:35:32 följande:
@Vickan Tack för att du delat med dig av din fina mage! Jag har känt mig väldigt stor, är i vecka 24+4 och fick igår höra "nu kan det inte vara långt kvar" av en manlig kollega. Är dessutom lätt överviktig från början och det här med magen har triggat mig rätt mycket.... Jag har känt att jag inte riktigt pallar vara i den här tråden för att det ett tag var en hel del kommentarer om att magen om vad som var normalt, när den skulle börja synas och om en ätit för mycket osv... Det var bara vänliga kommentarer riktade mot folk som var nervösa över att deras magar inte syntes, men det blev lite tufft. Jag gick upp mycket i början, under illamåendet var det enda som funkade att äta för mig samtidigt som graviditeten av olika anledningar gjort att jag gått från att träna 5 dagar i veckan till en eller två... Men sedan vecka 18-20 har jag typ inte gått upp något alls, men magen växer ändå, och har haft lite svårt att känna mig fin typ för att jag bara blir stressad över att jag skulle gå upp för mycket och att jag är enorm. Har fallit tillbaka i beteenden och tankar som jag trodde att jag kommit över och har tyckte att det varit en svår balans att äta så att mitt barn mår bra när jag typ inte vill bli större och samtidigt älskar jag ju magen något hysteriskt och är så glad över den, att den växer och över han som sparkar där inne.
Men det är väldigt fint att se någon annan som också har haft en känsla av att ha en stor mage och som fått kommentarer på det, jag tycker det är lite lättare att se att din mage är jättefin, för det är den verkligen! Det hjälper mig lite att ta in att ala magar/kroppar är olika och att det är helt okej, vilket jag så klart vet men ändå lyckas förtränga. Så tack för att du delar med dig Vickan!
Hoppas du kan börja njuta av din mage! Man är ju inte van att folk har åsikter om ens kropp, man känner hur folk granskar en när dom pratar med en. Tycker också det är jobbigt men man får försöka tänka på sin lilla bäbis och försöka koppla bort det andra. Hur mår du annars i graviditeten? Nu är det inte många v kvar till sista trimestern :D Är det en livfull bäbis där inne?Åh snart BM-besök för dig vad skönt, tycker det känns tryggt när man får lite uppföljning <3 Det funkar bra att jobba, sitter ju bara på min kontorsstol hehe. Men har börjat planera lite för hemgång, vi kommer att flytta (!!!) typ prick en månad innan BF, så är lite stress inför det, så tänker ev gå hem en månad innan för att hinna med flytten, lite renovering osv!
Åhh jag förstår dig helt - jag har försökt skjuta undan alla tankar på förlossningen för jag vill INTE riktigt tänka på den. Jag tänker lite samma som dig att man har ju inte direkt haft tur innan med kroppen + att min mamma hade tuffa förlossningar och det har skrämt upp mig som tusan....Men å andra sidan när jag läser dina tankar så tänker jag att DU såklart kommer klara det hur bra som helst, jag menar hur stark är inte du efter IVF x2 och allt jobbigt som kommer därtill <3 Har du pratat med din mamma om hennes förlossningar?
Har du funderat över kejsarsnitt? Jag tänkte nästan be om det men så kände jag att åhh vill ändå kanske försöka föda vaginalt men är så rädd att jag kommer få massa komplikationer efteråt. Jag har fått massa tips om boken "föda utan rädsla" - jag har inte läst den än men det står på min att göra lista, tipsar om den till dig med <3 Vi hade även tänkt anmäla oss till en kurs här i Örebro som heter "Andas mamma".
Ja vi fick hem en lapp med frågor att fylla i, svara på de man ville, lägga till om det var något man saknade så själva frågorna på lappen var nog mer lite som hjälp, men man kan ju ha i princip vilka önskemål som helst :)
de frågade mig när värkarna började om jag ville bada, å massa andra grejer?
jag sa bara sen kanske inte just nu? å det är liksom inget tvång till något ?
sen hade jag fick aldrig hunnit varken bada eller något annat, men de frågar väldigt försiktigt och kommer med förslag och alla svar är ok ( så upplevde jag det iallafall ).
när jag i v 35-36 lämnade brevet till BM fick vi även en goodiebag med blöjor, oljor mm till bebis, så skrattade jag och sa till min sambo: tror hon jag ska föda imorgon eller 😂
men det blev ju nästan så för det blev inga fler besök 😅
ska tillbaka om ett par veckor för återbesök, vet inte riktigt vad vi ska prata om då, men det är
väl mer avslutande, ett sista besök, upplever att BVC sköterskan ställer frågor om mitt mående och hur min kropp mår så det känns som de liksom tar över lite 😊