• Orkidé8181

Vi som till slut blev gravida med IVF

Hej,

Hoppar också in här, känner igen några av er 😊

Är 42 år och blev gravid efter ganska exakt 1 års försök med ivf, har 2 barn sedan tidigare med mitt ex.

4 försök, 2 st FET och 4 ET.
    Efter 3 försök blev vi erbjudna att köpa 3 pack istället för att köpa varje försök för sig då kliniken ändrat reglerna och gick efter individuella bedömningar istället för ålder, så köpte 3 och och då tog det sig på första försöket.

Är i v 32 nu, börjar bli lite tungt 😅
    Beräknad till 19/2 😊

Skrev en längre presentation förut men då försvann allt, så blev en kortare version nu 😊

• Orkidé8181
    Humlaaan skrev 2023-12-26 14:45:09 följande:

Hej på er! Hoppas ni haft e fin jul!

Jag undrar om det är någon av er som har börjat få ont i kroppen under graviditeten? jag är i vecka 30+5 och har fått som "feber känningar" i kroppen i tid och otid. Detta har pågått i två veckor nu utan att något har brytit ut så jag misstänker att det har med graviditeten att göra? 

Hej,

Jag går in j v 33 idag, har börjat få lite känningar i bäckenet, men tror det mer är pga att bebis trycker på.
    Men ja det börjar bli tungt, det är tungt att resa sig upp från att ha suttit på huk tex, eller hålla på med storstädning mm, det tar sin lilla tid 😂

Har börjat bli väldigt hungrig emelllanåt, kan typ äta ett mål mat när jag vaknar, jag som aldrig är hungrig på mornarna?

Har även blivit tröttare, kan sova en stund  på dagen om det tillåts 😊

• Orkidé8181

Hej,

Jag är i vecka 34, mår bra.

Börjar bli lite tungt, har ett tryck neråt och har lite längre startsträcka på mornarna, kan inte riktigt stressa med att klä på mig eller gå ner till bilen utan det får ta den tid det tar 😊

Blir lättare andfådd och får en del sammandragningar när jag gör småsaker tex plockar ur diskmaskinen, böjer mig osv?

Har börjat känna av trötthet men jobbar fortfarande heltid så kan vara kombon, även om jag haft sem nu över jul/ nyår, kan vara det också 😂

• Orkidé8181
    Melsson skrev 2024-01-04 23:39:03 följande:

Ivf90 åh så kul att ni berättat nu! har du och din mamma en nära relation? Då kan det ju vara intressant att fråga mycket om hennes graviditet osv- jag har märkt att mycket verkar ärvas för jag verkar må lika bra (förutom dåliga blodvärden som hon med) som min mamma gjorde exempel! 

Clementina, hoppas allt gick bra på besöket? Vilken vecka är du i nu och när började du känna sparkar? Jag är i v 20 nu men har inte känt något än.. dock moderkakan i framvägg. 

Orkidé kämpa på! Heja dig! Och tillåt dig själv att dra ned på tempot lite <3 helt otroligt att det är ju jättenära för dig att föda nu!! 

på RUL såg allt bra ut, man hinner ju alltid oroa sig så mycket innan. I magen låg en liten flicka <3 min sambo hade nog helst önskat en pojke faktiskt, för mig spelade det ingen roll egentligen, hade blivit lika glad över en pojke tror jag, även om det såklart är jättekul med en liten flicka! 

Tack, ja jag försöker vara snäll mot mig själv 😊
    Samridigt behöver jag ha något att göra för att få tiden att gå 😅
  • Orkidé8181
    ivf90 skrev 2024-01-05 08:45:20 följande:

Clemmentina: wow vad häftigt att känna sparkar på utsidan också! Längtar till det! Hoppas att det går bra hos barnmorskan idag och att ni får lyssna på hjärtat som ni önskar. 

orkidé8181: verkligen förståeligt att det börjar bli tyngre och tröttare nu! Har ni planerat för när du ska gå på ledigt? Ska du trappa ner eller går du från heltid till ledigt? 

Melsson: vi har absolut en nära relation! Hon verkar däremot inte minnas överdrivet mycket från sin graviditet haha.

Gud vilken lättnad och glädje att allt såg bra ut på RUL! Och underbart med en liten flicka, grattis! Även om det inte spelar någon roll kan det vara härligt att börja fantisera om namn och sånt. Sa barnmorskan något om när du förväntas börja känna sparkar? Jag har också moderkaka i framvägg och räknar ner tills jag kan börja känna fosterrörelser även om jag vet att det nog inte kommer hända förrän efter vecka 20! 

Jag har inte sagt något direkt datum till min AG, men har lagt in FL from BF som är i mitten av feb, sen ska jag tillbaka ganska fort men kommer då jobba 50% på distans och även min sambo kommer jobba på distans 😊
  • Orkidé8181
    Melsson skrev 2024-01-08 09:27:58 följande:
    Gud, då har du bara en månad kvar på jobbet med andra ord. Hur länge kommer du att vara helt ledig? Jag funderar på att börja jobba 20 % men efter 4 månader :) Får ju i maj så då tänker jag det är skönt med helt ledigt juni, juli augusti och kanske september med :)

tiden har gått jätte fort nu på slutet, samtidigt mår jag bra så det skulle kännas så segt att bara ligga raklång här och vänta på BF 😂

Ja jag går in i v 35 imorgon, tanken är att jobba 50% from april 😊

Men tänkte ta en lite längre sommarledighet än man brukar ha 😅

Finns någon lista här i gruppen hur många vi är och när vi ska ha?
    har lite svårt att hålla koll på alla, även om jag känner igen vissa av er, men blandar ihop?

• Orkidé8181

Såg fler frågor kring vårat upplägg så svarar i samma här 😊

Först och främst inte en ekonomisk fråga tack och lov, utan mer att det är mitt tredje och min sambos första.
    Båda våra arbetsplatser kan ge oss den möjligheten vilket såklart är väldigt tacksamt, hade såklart inte fungerat om det inte hade funkat på den enes arbetsplats.

Vi tänkte lägga upp det så att vi jobbar 2,5 dag var/ vecka, för min del hade jag kunnat ta dessa dagar när som, men jag gillar struktur och kommer ha bestämda dagar jag jobbar, både för min egen skull och mina kollegors 😊

Så när jag jobbar får min sambo ta bebis och jag får amma när det behövs 😊

Vi tänkte köra så till sommaren, sen hade jag kanske tänkt ta lite längre sommar eftersom jag har 2 tonåringar ocks, men är flexibel och vi kommer utgå ifrån hur första tiden är? jag kanske är så slutkörd så jag måste ta ut en lite längre ledighet i sommar 😊

Just nu ser jag/ vi bara fördelar, och att min sambo både vill och får möjlighet att få vara med bebis så mycket i början ser vi bara som positivt ❤️

• Orkidé8181
    ivf90 skrev 2024-01-09 11:40:29 följande:

Om det finns något jag har tänkt mycket på så är det det här med föräldraledighet! Jag började tänka på det långt innan vi ens blev gravida haha. 

När det gäller att spara dagar så har vi tänkt att man sparar dagarna med låg ersättning till sist. Den föräldralediga tiden kommer vara den tiden då vi har som allra minst pengar att röra sig med och det kommer att kännas mindre i plånboken att dryga ut några veckors semester längre fram med lågersättningsdagar. 

Sen mer allmänt angående hur man bör spara dagar beror nog helt på vad man vill maximera under sin föräldraledighet. Vi kommer exempelvis att prioritera att vara hemma mycket tillsammans två somrar på raken (totalt 5-6 mån) och att i övrigt dela helt lika på föräldraledigheten (ca 5 månader vardera där man är ledig själv). Vi räknar med förskolestart när barnet är 14 månader (augusti 2025). För vissa är det viktigare att maxa pengarna man får ut eller att fördröja förskolestarten så långt det går. Så jag tror bara att det är viktigt att först prata igenom vad man prioriterar och därefter börja prata upplägg kring att spara på dagar. 

När vi båda är lediga samtidigt kommer vi att leva på sparpengar + att den ena föräldern tar ut föräldradagar 7 dagar i veckan eftersom det annars inte blir så mycket att leva på. 

Jag har byggt en excelfil där jag har lagt in hur mycket pengar vi behöver varje månad (efter skatt) för att kunna leva ett rimligt bekvämt liv och sen har jag räknat på våra inkomster från lön och föräldraledighetsdagar samt hur mycket vi behöver ta från våra sparpengar eller lägga undan respektive månad. Totalt kommer vi att behöva spara ungefär 100K för att kunna ta ut den ledigheten vi vill ha samtidigt som vi sparar så många dagar som vi önskar. 

Vi vill spara 126 dagar efter den långa ledigheten. Det räcker till 3 veckors extra semester när barnet är 2 år samt 3 år (2*15 arbetsdagar) samt att vi då sparar den maximala nivån som får sparas efter 4 års ålder, vilket är 96 dagar. 

Får ni någon peng igrpn arbetsgivare under FL?
    vi får 10% under ett visst antal dagar ( vet inte exakt hur många ) vilket känns jätte bra!

Jag är så dåligt påläst, men tänkte faktiskt ringa FK och bolla lite då alla upplägg är ju olika och även om det går att lösa sig till så tycker jag det är alldeles för lätt att faktiskt falla i fallgropar om det är något man missat?
  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-01-13 13:32:21 följande:

Hej, vilken bra tråd! Har hängt med sedan den startades men är lite dålig på att skriva men nu tänkte jag gå med här på riktigt! Skrattande Jag är gravid i v. 20 efter vårt andra IVF-försök och andra återföring förra året. Är verkligen glad att det ändå gick såpass fort när vi väl började med IVF! Jag är 39 och vi hade försökt i totalt två år när vi till slut lyckades bli gravida. Utredningen visade att jag har endometrios och lågt AMH så två kvinnliga faktorer. Vi var på RUL i måndags som såg bra ut och fick veta att vi väntar en liten pojke! ❤️ Känns så fint! Var ganska omtumlande först att få reda på kön tyckte jag, fastän jag kände innan att det inte spelade någon roll egentligen och faktiskt redan kände på mig att det nog var en pojke. Men det blev liksom mer verkligt och man börjar föreställa sig framtiden osv! Iaf så är det vårt första barn och BF är 2 juni 😊 Sedan början av v. 19 har jag känt av små buffar inifrån magen som känns så häftigt och fint att känna och att få kontakt med den lille därinne 😍 första dagarna kände jag bara på kvällen och senare fler ggr under dagen. Men bara ganska svaga buffar än så länge, men min sambo har lyckats känna dem utanpå magen några ggr ändå 😊

Intressant att läsa hur ni tänker kring föräldraledighet och så, jag har insett att det börjar bli dags för oss också att fundera och planera! Ska nog också dra fram ett excel-ark snart och börja räkna lite. Tror vi kommer vilja ta så mkt obetalda dagar vi har råd med under de första 18 månaderna så man kan maxa den totala ledigheten och kunna spara dagar för att ha lite mer semester de första åren, hur länge de nu räcker. Det kanske är så de flesta tänker iofs 😄 Men det är lite att fundera och räkna på helt klart!

Välkommen och grattis till graviditeten ❤️

Väntar också en liten kille 😊
    hur har du mått under grav?
    jag mådde satans illa mellan v 8?12, men så har det varit med mina 2 tidigare också, men illamå tar ner mig totalt?

men nu mår jag bra 😃
  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-01-13 15:35:48 följande:

Tack så mycket 😊

Vad kul, grattis till dig också! ❤️ Vad jobbigt med ordentligt illamående! För mig var det också jobbigast ungefär den perioden, mellan ca v 7-10/11 tror jag. Då var jag riktigt trött hela tiden och mådde illa en del men illamåendet blev aldrig så intensivt som tur var utan var på en hanterbar nivå, så jag kom nog ganska lindrigt undan ändå 😄 Sedan v 11 eller 12 mår jag typ helt som vanligt igen, illamåendet försvann och energin kom tillbaka så det känns väldigt skönt! Man blir ju så mycket gladare då man mår bra. Kan ha hjälpt också att jag började ta järntabletter efter första besöket hos barnmorskan då de såg att mitt blodvärde var lite lågt. Vad härligt att du också mår bra nu! Har du haft några problem med foglossning och annat?

Vad skönt att du verkar fått lindrigt illamående, jag kräktes aldrig, men kunde ju knappt röra mig? så påfrestande?

jag had me lite lågt TSH i början som rättade till sig, är väl typ då moderkakan tar över, sedan lite lågt järnvärde Så testat lite olika järntabletter.
    inget jag känt av men pausat med järntabletterna ibland då jag inte alltid mått så bra av dem, men så fort jag pausar går det över 😊

ingen foglossning, men börjar bli lite öm i bäckenet, men mer när jag böjer mig/ vänder mig i sängen osv?

men det har gått fort nu på slutet, det liksom spänner. Över allt och tryck neråt , så nu börjar man på riktigt längta och vill att han ska komma ut 😊
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF