• Orkidé8181

Vi som till slut blev gravida med IVF

Zaro skrev 2024-01-20 06:41:25 följande:

Vad roligt att våra barn rör sig på ett likt sätt! Man blir ju lite nyfiken. Jag har ingen aning hur min kaka sitter mer än att den hela tiden varit väldigt nära slidan och förhoppningsvis flyttar sig så jag slipper operation. Däremot vet jag att vårt barn sen veckor tillbaka också legat med huvudet nedåt, vid slidan, alltså fixerad antar jag men tydligen betyder det inte att han är redo ännu. Han verkar ha ett favoritställe också, ligger väldigt lågt nere, och rör sig ofta under naveln på höger sida. Ibland på vänster sida. Typ aldrig över naveln. Hur gör era? Vet inte om något beror på ens kropp eller vikt heller. Jag är 167 och vägde ca 52 innan ivf. Väger nog 56 nu och börjar få en liten kula.

Jag har hela tiden känt mest sparkar på höger sida, mer buffande på vänster.

nu är jag ganska långt gången så känner ju bebis högt upp, precis strax under brösten, det knäpper i revbenen och jag brukar putta på han lite när han trycker uppåt, du flyttar han sig lite 😅

Jag är 154 och vägde 51 vid inskrivnin, väger 61 nu.

har gått upp 9 redo 11 kg tidigare grav. 

Båda barnen normalvikt och normalstora vid födsel. 

• Orkidé8181
    Clemmentina skrev 2024-01-20 16:43:33 följande:
    Det är samma för mig! Mvc räknar hela veckor medan apparna påbörjad vecka. Men om du ska äta Trombyl till vecka 36+0 så är det väl det som gäller och inte något annat. Glad Jag tror ocker jag ska sluta 36+0. 

Häftigt att det bara är en månad kvar för dig. Tre månader kvar här. Tiden går snabbt!
    Ja precis, jag ska äta tom nästa v 😊

de ? glömde ? ju skriva ut trombyl så har bara ätit sedan v 20 tror jag, skulle ju äta from v 12 om jag förstått det rätt? 

ja helt sjukt, 30 dgr kvar står det i min app? 
    försöker njuta även om det börjar bli tungt 😅

när var det du var beräknad?
  • Orkidé8181
    Clemmentina skrev 2024-01-21 19:52:49 följande:
    Åh vad bra! Så dumt att de glömde skriva ut. Jag började i vecka 12 ungefär. 

Förstår att det börjar bli tungt. Häftigt att det är 30 dagar kvar. Vi har bf 19/4 så tre månader för oss.
    Wow😍
    tiden kommer springa iväg även för er på slutet, jag har ju valt att fortsätta jobba eftersom det ändå funkar och jag mår hyfsat bra, vet inte hur jag skulle få dagarna att gå annars?

samtidigt som jag vill träffa bebis så är jag nästan säker på att detta är sista gång jag är gravid och försöker njuta av det och önskar att man fick några månader till? även om min kropp är rätt trött nu 😂
  • Orkidé8181
    Zaro skrev 2024-01-22 10:00:33 följande:
    Vad lustigt att det låter så likt!

Dum fråga som kvinna men både livmodern och barnet klättrar alltså högre upp med tiden? Moderkakan då? Och när händer det? Känns som att vår son ligger närmare slidan och naveln är i närheten av brösten, haha...

Jag vet inte vad jag kan ha tänkt om graviditeter förut, och jag förstår ju att alla är olika, men jag trodde att man skulle gå upp typ 30 kilo! Det gjorde min mamma i alla fall och eftersom jag också är tunn trodde jag det ökade sannolikheten... men jag antar att jag är så tidig ännu att det är upp till bevis. Äter som en häst för att jag tänker att han ska ha möjlighet att bli stor men gick ned en del i och med fostervattnet som försvann.

Är det ditt tredje barn och känner du dig lugnare denna gång? Alla graviditeter är väl olika men kan tänka mig att man känner igen vissa saker och så.

Jobbar du också hemma förresten? En väldigt bra möjlighet, även om jag saknar kollegor.
    Jag tror, nu vet ju inte jag heller 😅
    men eftersom bebis växer och bebis ligger i livmodern så antar jag liksom att hela det paketet följer varandra, däremot kanske inte moderkakan bara ? byter plats ? från framväxt till bakvägg typ.

bad gäller viktuppgång tror jag det är högst olika, både beroende på hur mkt vätska man samlar på sig, onyttigt och annat man äter, såklart går det ju åt massa energi att tillgodose bebis med vad den behöver, men jag antar att kroppen suger åt sig det onyttiga precis som om man inte vore gravid? varf skulle kroppen helt plötsligt kunna förbränna tex godsaker i stör utsträckning än tidigare? Till viss del kanske.. 

ja precis detta blir min 3: e, men var ju 15 år sedan jag var gravid 😅
    känner mig ändå lugn, men det var jag inför mina tidigare förlossningar också? 
    man kan liksom inte göra så mycket när det väl sätter igång, och man blir så uppassad så det enda man behöver fokusera på är att andas och andas igenom varje värk?

jag har iallafall inte behövt tänka på något annat 😊
    eller känt att jag behöver det?
  • Orkidé8181
    Zaro skrev 2024-01-22 10:00:33 följande:
    Vad lustigt att det låter så likt!

Dum fråga som kvinna men både livmodern och barnet klättrar alltså högre upp med tiden? Moderkakan då? Och när händer det? Känns som att vår son ligger närmare slidan och naveln är i närheten av brösten, haha...

Jag vet inte vad jag kan ha tänkt om graviditeter förut, och jag förstår ju att alla är olika, men jag trodde att man skulle gå upp typ 30 kilo! Det gjorde min mamma i alla fall och eftersom jag också är tunn trodde jag det ökade sannolikheten... men jag antar att jag är så tidig ännu att det är upp till bevis. Äter som en häst för att jag tänker att han ska ha möjlighet att bli stor men gick ned en del i och med fostervattnet som försvann.

Är det ditt tredje barn och känner du dig lugnare denna gång? Alla graviditeter är väl olika men kan tänka mig att man känner igen vissa saker och så.

Jobbar du också hemma förresten? En väldigt bra möjlighet, även om jag saknar kollegor.
    Och ja jag jobbar hemifrån, men idag var det lite tungt? hade såna sammandragningar eller t.o.m. förvärkar i natt 😕
    inte haft tidigare? å till å från hela dagen? men nu lugnare 😊
  • Orkidé8181
    Zaro skrev 2024-01-22 20:20:50 följande:
    Tack för utvecklingen, tycker det du säger låter vettigt! Tänkte däremot på om du kände dig lugn i själva graviditeten, men ja, 15 år sen var ett tag sen, vad spännande att kunna jämföra! Jag har varit lugn i graviditeten men är ju lite mindre lugn nu i och med de rätt svåra komplikationerna vi fått, samtidigt kan man ju inte göra så mycket, så det är bara att flyta med.
    Vad jobbigt att besväras av sammandragningar, men det är nära då! Hur känns en sammandragning? Har nån gång haft ont långt ned i magen, typ i livmodern då antar jag, men magen har inte blivit hård som det står att den kan bli vid en sammandragning.

Jo jag har nog känt mig lugn genom hela graviditeten, det som jag tyckt/ tycker är
    jobbigast är ju såklart det där illamåendet? men för bebis skull och allt annat har jag känt mig lugn 😊

att du jönt en oro har jag full förståelse för!
    jagvhar ju 2 komplikationsfria graviditeter och förlossningar bakom mig, men hade jag varit med om samma som du/ ni hade jag absolut inte varit speciellt lugn någon gång, vilken pågrestning! 

sammandragningarna tror/ tycker jag går över fortare och liksom blir mer att de spänner, det här som började igår/ inatt är mer att det är ihållande, magen är stenhård en längre period och iallafall jag blir tröttare i kroppen?
    sedan är det ett himla ilande neråt i bäckenet, men han ligger ju långt ner och är fixerad så det är ju inte så konstigt 😊

• Orkidé8181
    Melsson skrev 2024-01-23 11:39:04 följande:

Nu har jag varit lite mayhem från familjeliv några dagar! Men visst var det ett RUL denna v, var du IVF90? Hur har det gått om du har gjort det? Och sen Vickan nästa v? 

Tiden går ju såå fort just nu känns det som, flera här inne som det börjar bli riktigt skarpt för, snart är ju du Orkide i mål med din graviditet, ska bli så spännande att få höra allt om din förlossning sen :D 

Här hos mig har magen äntligen börjat växa, har ju längtat efter det, men nu när den börjat komma känns det jobbigt istället och vill vara "platt" igen, men man vänjer sig nog? Än så länge liten och går att dölja, får se när man börjar vilja framhäva den, om man någon gång kommer vilja göra det.. 

I söndags kände min sambo den lillas rörelser också, plus att det syntes utanpå magen, så häftigt. Kände ju inget fram till för ca 2 v sen men nu känner man den lilla varje dag, inga stora sparkar men väldigt mycket "pickande". 

Idag är jag i v 21+6 :) 

Tack, ja det börjar närma sig, hade en jobbig natt natten till igår
    hade sjukt ont ochvtrpdde på riktigt att något var på gång, hade knappt sovit något och var helt öm i hela kroppen hela dagen igår

men somnade redan 21.39 igår och sov hela natten! 
    och idag typ jätte pigg så var väl någon dip, men hade sådana sammandragningar/ förvärkar så tänkte nu drar det väl igång !

å vad spännande v 22 😃
    det kommer gå fort nu!
    först vill man ha mage, men just nu har jag typ glömt bort hur det är att inte ha mage, känns som jag alltid varit såhär tjock och otymplig 😂
    går in i v 37 idag? 

Lycka till allihop som snart ska på RUL 🥰

• Orkidé8181
    Clemmentina skrev 2024-01-24 11:24:00 följande:

@orkidé8181 ~ Kan tyvärr inte tagga dig på rätt inlägg men jag förstår dig. Jag skulle bli så uttråkad av att bara gå hemma och vänta. April är ju lite bättre, då är det förhoppningsvis mer vår...kommer dock också försöka jobba på. Du får verkligen passa på att njuta nu om detta är sista! 
    Ja just nu hade jag gärna åkt in till jobbet någon dag, men får panik av tanken att ev fastna i bilköer eller något.
    får kissnödig attacker från ingenstans så vågar knappt lämna hemmet!

ja om man kan och orkar så är det nog bra att ha något att göra sista tiden, iallafall jag skulle nog skapa egna skräckscenarier annars plus att det skulle kännas som tiden står still!

der gör det ju ändå just nu, men hade nog varit hundra gånger värre om jag inte sysselsatte mig med jobb, inte så jag orkar städa hela dagarna heller 😅
  • Orkidé8181
    Vickan31 skrev 2024-01-24 13:26:15 följande:
    Ååh men har du också ultraljud imorgon, vad roligt som sagt att vi är flera och jag hoppas av hela mitt hjärta att allt ser bra ut för alla våra bebisar! Hjärta Det blir verkligen en spännande dag imorgon Glad Ser fram emot uppdateringar! 

Orkidé8181: Så spännande att det kändes som att något var på gång, då kanske det inte är länge kvar nu innan ni får träffa er nya lilla familjemedlem! 🥰
    Ja nej, samtidigt var det skönt att det gick över så jag slapp ha sådär ont eftersom han inte kommit ut än 😅

men känns bra ändå att kroppen tränar, är ju i övrigt ganska otränad 😂
  • Orkidé8181
    Vickan31 skrev 2024-01-25 17:01:51 följande:

Åååh men vad fina ni är som tänker på mig idag! 😍 Ultraljudet tog lite tid för bebisen levde rövare där inne och vägrade att vara stilla eller ligga i de positioner som barnmorskan ville, haha. Men allt såg bra ut, både med alla organ och storleksmässigt att den har vuxit som den ska, så jag grät av lättnad och glädje! Hjärta Vi fick även veta könet, så jag tänkte avslöja det för er nu!

.....

.....

.....

Vi ska få en dotter! 🥰

Wow😍
    stort grattis ❤️

vad skönt att allt såg bra ut 🥰
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF