• ivf90

Vi som till slut blev gravida med IVF

Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 

Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:

Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.

När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 

Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 

I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 

När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 

Hur jag blev gravid: 

I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 

Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 

Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 

I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 

Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 

Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

• Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Clemmentina
    Vickan31 skrev 2024-06-23 21:55:50 följande:

Välkommen till gruppen Grunkemoj och stort grattis till två fina små liv som växer inom dig, vilken resa! Hjärta Så glad för positivt besked för dig på ditt VUL också Quincey, förstår att du var nervös men nu med dina symtom kan du verkligen lita på att det här är på riktigt 🥰 Lider verkligen med dig Sandralinnea123, låter hemskt med ditt illamående som gör att du nästan svimmade till och med! Och Melsson: GRATTIS till er efterlängtade lilla tjej, så stort att hon äntligen är här och att du är mamma nu! Hjärta Blir alldeles rörd och sååå glad för din skull, plus att jag kan skriva under på precis det du skriver om hur fantastiska kvinnokropparna är och vilken enorm kärlek och beskyddarinstinkt man känner från första sekund! 

Och vet ni, förra veckan blev jag mamma! Efter alla dessa år, all väntan och längtan och tårar, och nu är hon äntligen här, vår älskade dotter! Det finns så mycket jag skulle vilja skriva men då skulle jag få sitta hela natten haha. Det är svårt att sammanfatta allt i ord med så många tankar och känslor, men kortfattat så gick förlossningen bra även om den var lite långdragen. Min sambo var verkligen ett helt fantastiskt stöd och precis vad jag behövde för att känna mig trygg och orädd, och det kändes som ett teamwork som gjorde allt till en positiv upplevelse trots att några småsaker inte gick som planerat (t.ex. epiduralen). Målbilden att få lämna sjukhuset och ta med bebisen till vårt hus och få säga välkommen hem till vår alldeles egna dotter, det kändes som en dröm! Vi har varit hemma ett tag nu och vi mår bara bra även om min kropp fortfarande är lite mörbultad men det hör väl till tänker jag. Lever 100% bebis och bebisbubblan nu och jag njuter verkligen av varenda sekund. Jag kan inte se mig mätt på vår lilla tjej och det känns verkligen som en dröm att vi nu får vara med om den här obeskrivliga lyckan och kärleken! Hjärta 

Hoppas att ni alla mår bra, många kramar från mig! 

Åh vad fint skrivet och mitt varmaste grattis till dig! Tänk att du blivit mamma nu. Håller med om det du skriver! Skönt att läsa att ni mår bra och att förlossningen gick fint även om den blev långdragen. Njut nu av den första tiden! Vår lille kille är drygt två månader nu?tiden går så snabbt. Kram! 
  • Clemmentina
    Melsson skrev 2024-06-13 09:46:26 följande:

En liten uppdatering från mig

Nu är vår lilla tjej här, 9 dagar efter BF kom hon äntligen och idag fyller hon hela 1 vecka! 
    Förlossningen gick väldigt bra men rätt så fort, hann knappt förbereda mig : Vattnet gick kl 18 hemma (hade haft lite värkar innan det), direkt efter vattnet gick så blev värkarna väldigt intensiva så vi åkte in till förlossningen runt kl 19.30, var då bara öppen 3 cm, men sen gick det undan för öppnades 7 cm på 4 h och sen tog själva krystarbetet 1,5 h innan hon var ute <3

Helt otroligt vad kvinnokropparna är fantastiska. Förlossning var så häftigt att uppleva!! Har haft lite ont i underlivet såklart några dagar, men nu har det börjat släppa så börjar känna mig mer och mer återställd <3 Vilken resa ni har framför er ni som har förlossningen kvar. 

Och vilken beskyddarinstinkt och kärlek man känner över sitt barn, det är helt otroligt! 

Kram på er alla <3

Wow, stort grattis till er med! Håller med om att kvinnokroppen är helt fantastisk. Även om det gör sjukt ont att föda är det ju något bland det häftigaste man kan göra. Hoppas allt är fortsatt bra med er! Njut av den den första tiden och er lilla!
  • Clemmentina
    Grunkemoj skrev 2024-06-12 21:33:29 följande:

Hej på er!

känns helt makalöst att kunna skriva i den här tråden efter tre års längtan och väntan!

ålder: 35
    vecka nu: 12+6
    nästa UL: RUL 29/7

Efter två års försökande med ett mf fick vi ÄNTLIGEN komma till utredning. Ganska snabbt fick vi veta att vi skulle få börja med IVF efter sommaren (kanske november) men vi fick tid tidigare än så. 

Första rundan sprutor var omvälvande men gick bra. vi fick ut massor av ägg, men inget av dem överlevde till blasto. Inget i frysen, inget i magen. Nedslagna fick vi genast sätta igång med en omgång till efter nästa cykel. Då fick vi ut färre ägg och de ville återföra på dag 2/3. Vi genomförde och fick svagt resultat positivt. Inget växte vidare till blasta utanför kroppen = inget till frysen. Fick mf några dagar efter jag slutade med suppar. 

Vi började diskutera, hur länge ska vi orka med det här? Vi kan inte fortsätta sätta in embryon på dag 2 för då har vi sumpat alla våra chanser genom landstinget på ett kick. 

Skam den som ger sig, vi ringde och planerade en ny runda. Tidigt fick vi veta att läkarna i Uppsala ville sätta in två embryon på dag 2. Kändes märkligt, men förklaringen var att vi inte fått något till frysen tidigare och de ville hjälpa till att öka våra chanser. Sagt och gjort, påsken närmade sig med stormsteg och vi planerade att åka till fjälls, men så blev det inte. Vi spenderade påsken i Uppsala, jag lite lätt utslagen på ett hotellrum efter många ?puffar? vid ägguttag. Vi fick ut 9 ägg, så få hade vi aldrig fått. Modet hölls på en skör tråd. Vi väntade två dagar och försökte att hålla oss sysselsatta. På morgonen dag två ringer det. Uppsala har två fantastiskt fina embryon som de vill återföra. 

Sagt och gjort, vi dyker in och får två embryon i magen en eftermiddag och beger oss hemåt. Fyra dagar senare kollar jag min journal och får veta att två embryon har klarat sig till frysen(!!). Helt magisk känsla, men? Uhoh! Kan det då bli fyra i magen?! Panik 😂😂😂

Testade i förväg (klarade inte av att hålla mig) och stickan blev starkt positiv innan kontrollinjen ens blivit blöt. Uhoh igen 😅

Graviditeten var ett faktum. 10/4 åkte vi ner till Gävle för första UL och läkaren hoppade nästan till lite när hon fick se två fina säckar med två små tickande hjärtan 🥰 

Jag hade hunnit bli osäker på om det verkligen var två där inne eftersom jag inte hade några andra symptom än trötthet. MEN jag hade börjat få mage redan i vecka 8 😅 lite lagom giveaway kanske?

Idag 12/6 var vi iväg på vårt andra ultraljud, på närmare ort. Även idag och inför var jag lite orolig att allt inte skulle se bra ut eftersom jag fortfarande inte haft några symptom alls. 

Men där inne i magen dansade det omkring två pigga, helt perfekta små bebisar 🥰🥰🥰

Känns fortfarande helt overkligt! 

Kodnamn: partygänget 🥰????????????

Vilkem resa! Helt otroligt spännande med tvillingar. :) Förstår känslan att det känns overkligt. Visst minskade den något när magen började växa men kände så under hela graviditeten. Lycka till framöver!
  • Awesomeginger

Välkommen till gruppen Grunkemoj och stort grattis till två fina små liv som växer inom dig, vilken resa! Hjärta Så glad för positivt besked för dig på ditt VUL också Quincey, förstår att du var nervös men nu med dina symtom kan du verkligen lita på att det här är på riktigt 🥰 Lider verkligen med dig Sandralinnea123, låter hemskt med ditt illamående som gör att du nästan svimmade till och med! Och Melsson: GRATTIS till er efterlängtade lilla tjej, så stort att hon äntligen är här och att du är mamma nu! Hjärta Blir alldeles rörd och sååå glad för din skull, plus att jag kan skriva under på precis det du skriver om hur fantastiska kvinnokropparna är och vilken enorm kärlek och beskyddarinstinkt man känner från första sekund! 

Och vet ni, förra veckan blev jag mamma! Efter alla dessa år, all väntan och längtan och tårar, och nu är hon äntligen här, vår älskade dotter! Det finns så mycket jag skulle vilja skriva men då skulle jag få sitta hela natten haha. Det är svårt att sammanfatta allt i ord med så många tankar och känslor, men kortfattat så gick förlossningen bra även om den var lite långdragen. Min sambo var verkligen ett helt fantastiskt stöd och precis vad jag behövde för att känna mig trygg och orädd, och det kändes som ett teamwork som gjorde allt till en positiv upplevelse trots att några småsaker inte gick som planerat (t.ex. epiduralen). Målbilden att få lämna sjukhuset och ta med bebisen till vårt hus och få säga välkommen hem till vår alldeles egna dotter, det kändes som en dröm! Vi har varit hemma ett tag nu och vi mår bara bra även om min kropp fortfarande är lite mörbultad men det hör väl till tänker jag. Lever 100% bebis och bebisbubblan nu och jag njuter verkligen av varenda sekund. Jag kan inte se mig mätt på vår lilla tjej och det känns verkligen som en dröm att vi nu får vara med om den här obeskrivliga lyckan och kärleken! Hjärta 

Grattis 😍😍
    Så härligt att höra och bubbla er så mycket ni bara kan nu! Förstå att du äntligen där ❤️❤️
  • Quincey

Wow vad fint, stort grattis! ❤️ Låter fantastiskt att vara i mål!
  • Awesomeginger

När ska man slita må illa, har ätit xonvea nu sen v8, mått riktigt bra så igår testade jag inte ta dom. Var bara hemma och fixa lite och hade massa extra energi och tänkt nu är det över. Så skippade att ta de inför idag med...kände mig lite dålig, men de var ändå okej, sen åkte jag till jobbet...tunnelbanan var fruktansvärd. Var tvungen att gå till vilorummet pxh kämpa säkert i två timmar med att inte spy, lyckades hålla mig till lunch och kunde äta. Mådde lite bättre så började köra på...då vände de igen..bestämde mig för att åka hem..klarade mig hela vägen med tuben till mitt område..men kom väll max 100 meter från stationen innan jag började spy..precis vid en park, en mamma kommer pch frågade hur jag mådde...tur att de verkligen syns att jag är gravid så de inte var någon tveksamheter om va de handlade om.
    Men så galet pinsamt...så jäkla trött på detta illamående! 
    Är i v24 nu...tycker de borde vara borta!

• Clemmentina
    Awesomeginger skrev 2024-07-01 15:23:13 följande:

När ska man slita må illa, har ätit xonvea nu sen v8, mått riktigt bra så igår testade jag inte ta dom. Var bara hemma och fixa lite och hade massa extra energi och tänkt nu är det över. Så skippade att ta de inför idag med...kände mig lite dålig, men de var ändå okej, sen åkte jag till jobbet...tunnelbanan var fruktansvärd. Var tvungen att gå till vilorummet pxh kämpa säkert i två timmar med att inte spy, lyckades hålla mig till lunch och kunde äta. Mådde lite bättre så började köra på...då vände de igen..bestämde mig för att åka hem..klarade mig hela vägen med tuben till mitt område..men kom väll max 100 meter från stationen innan jag började spy..precis vid en park, en mamma kommer pch frågade hur jag mådde...tur att de verkligen syns att jag är gravid så de inte var någon tveksamheter om va de handlade om.
    Men så galet pinsamt...så jäkla trött på detta illamående! 
    Är i v24 nu...tycker de borde vara borta!

Åh din stackare! Lider verkligen med dig. Tror jag spydde sista gången vecka 36 men blev bättre i typ vecka 28. Dock fortsatte jag med vitamin B6 ända tills förlosaningen. Xonvea fick jag inte ta pga astma.
  • Awesomeginger
    Clemmentina skrev 2024-07-01 19:00:11 följande:
    Åh din stackare! Lider verkligen med dig. Tror jag spydde sista gången vecka 36 men blev bättre i typ vecka 28. Dock fortsatte jag med vitamin B6 ända tills förlosaningen. Xonvea fick jag inte ta pga astma.
    Då har jag kanske bara 12 veckor kvar! Haha..Hade verkligen hoppast på att slippa xonvea, blir så seg i huvudet och trött och så får man inte köra bil på dom ock vi ska ut på bil semester nu. Blir långkörare för sambon.
  • Zaro

Hur går det för er alla?
    Vi har snart vår 4 månaderskontroll. Min son är enkel och rätt glad, men jag blir ibland lite stressad när vi är iväg (typ åka kollektivtrafik, byta om nån annanstans osv) och jag längtar efter alla de där framstegen som ska komma det första året, hoppas att inte behöva bära på honom jämt ingår i det Skrattande

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF