ivf90 skrev 2024-01-10 18:41:55 följande:
Melsson: verkligen snålt att man måste ta ut 7 dagar i veckan för att få tillgång till tillägget! Vad man gör på sina helger borde ju inte arbetsgivaren ha med att göra. Men dom vill väl att dagarna ska ta slut fort..
Vickan31: verkligen, det är lite av en djungel! Men jag är precis som du otroligt tacksam över hur bra föräldraförsäkringen är i Sverige. Det är överlägset jämfört med nästan alla länder. Hoppas att ni hittar ett upplägg som ni kan bli nöjda med!
Orkidé8181: tycker att ert upplägg låter lysande! Tror personligen mycket på att pappan tar mycket tid hyfsat tidigt också.
Jag är egenföretagare så jag får inga extra pengar men min man får 10% extra under 6 månader! Och det blir väldigt mycket pengar eftersom han dessutom slår i taket i maxbeloppet i föräldraförsäkringen, så att få 10% extra av hans faktiska lön gör stor skillnad.
Alla dagar vi sparar kommer förresten sannolikt att tas ut av min man eftersom han måste söka ledigt för semester och sånt. Jag behöver ju aldrig be någon om lov när jag vill ha semester. Att vara egenföretagare kommer med en helt annan otrygghet men jag är tacksam över att jag kommer kunna ha ett väldigt flexibelt arbetsliv under småbarnsåren, utan att behöva kompromissa allt för mycket med hur jag tjänar.
Så många bra tips kring föräldraledighet! Tar med mig en hel del av det du skrev och ska också försöka göra någon uträkning inom kort. Vi vill också vara hemma till augusti 2025, spara dagar till längre fram men men måste samtidigt ta ut såpass mycket att vi klarar vardagen med räntor och så. :)
Det är spännande att bebisen reagerar på vad man äter. Socker, koffein och kalla drycker har jag hört kan ge stora reaktioner.