• Clemmentina

Vi som till slut blev gravida med IVF

@Vickan31 Din stackare som har så ont! Fy sjutton vad jobbigt. :( Vill också säga något peppigt?det enda jag vet är att för vissa kan det bli bättre efter hand. Hoppas verkligen att det är så för dig! Men så länge hoppas vi att du kan jobba mer hemifrån och få till mer vila/variation i kroppsställningen. Håller tummarna! 

• Clemmentina

@zaro Jag tänkte testa att handmjölka. Vill himla gärna amma men känner viss oro för om det kommer gå. Så testar att göra det jag kan för att främja amningen. Har inte fått någon information men har en bok om amning där jag tror att det tas upp. Har precis börjat läsa den. 

Skönt att du inte har graviddiabete. Jag känner också att jag är mycket iväg på olika mycket besök hos mvc och vårdcentralen men det är ju inget mot dig?så förstår vad du menar. Hihi, rapportera bisyssla hade ju varit något. 

@melsson Ja det är planen! :) Brösten har absolut inte blivit större men märker skillnad på bröstvårtorna. Har också börjat få ont i brösten då och då (ofta på kvällarna) men det är det. Jag går in i vecka 35 nu så tänker att jag snart kan börja handmjölka. Lovar att rapportera hur det går. När har du tänkt börja? 

@Vickan31 En del märker ingen skillnad förrän bebisen kommer men de flesta kan ju amma ändå. Men jag hade sett fram emot lite större bröst, haha. Skönt att du kan jobba mer hemifrån även om det låter jobbigt med dagliga avstämningar. Man hade ju önskat att de hade lite mer tilltro till en i de lägena. Så var det under pandemin..då hade vi också det. Hoppas de släpper på det framöver! Ta hand om dig! Vi börjar bli mer och mer förberedda. Har köpt/fixat det mesta nu som vi vill innan bebis kommer. Men jag har mycket mer jag vill läsa på om. Har både en bok om amning och Föda utan rädsla liggandes på sängbordet. :) 

• Clemmentina

@Zaro Vilken jobbig situation! Förstår att du är rädd och att det känns tufft nu men du kunde inte vara på en bättre plats. Du/ni får den bästa vårs ni kan få. De håller koll! Håller tår och tummar för dig! 

• Clemmentina

Ojoj så mycket jag missat här! Har garanterat missat att svara flera av er nu. 

@Vickan31 så segt med din foglossning! Det låter väldigt tufft men skönt att du mår bra i övrigt. Fint att du kommer kunna föda i din stad. :) Jag håller på att läsa Föda utan rädsla. Vad bra att du tycker den varit till hjälp! Jag kommer med största sannolikhet bli igångsatt runt bf så nu är det bara en dryg månad kvar här. Mycket som ska hända och komma på plats innan dess?

@neolani Så tufft du verkar ha haft det men bra att du skriver om det och att du har fått bra hjälp. Skönt också med kejsarsnittet inplanerat. Då är det ju mindre än 1,5 månad kvar. Jag blir troligen igångsatt runt bf men hoppas också på att bebis kommer tidigare än så. ;) 

Fint att läsa om hur det går får er alla andra också! :) Häftigt att det är så många bebisar på gång inom några månader. Kram 

• Clemmentina
    Awesomeginger skrev 2024-03-17 12:54:27 följande:

Vill bara skriva av mig lite. Min sambo berättade att hans brors fru är gravid. Han har tydligen vetat om ett tag men inte velat säga något då han vet att de gjort mig upprörd. Men efter att vårt ultraljud gick bra så kände han att han kunde berätta. 
    Hade vi misslyckas vid denna återföring hade jag gått sönder av dom nyheterna.
    Men kan inte säga att ändå att jag tycker de känns kul, på samma tid som vi försök, hsr dom blivit gravid och fått en barn och är gravida igen. Det känns så orättvist och känns som att kunde inte de här får vara våra tid. Vet att man inte kan räkna med att andra väntar med barn, helt orimligt. Men ändå känner jag att jag önskat att dom väntat ett år eller så. Gör väll saker värre av att jag inte tycker om henne och blivit värre sen dom fick barn då hon inte verkar förstå varför de skulle vara jobbigt för oss att umgås massa med deras barn. För det är viktigt för dom att min sambo får en bra relation till sitt syskonbarn. Som att det är viktigare än hur vi mår mentalt. 
    Har räknat ut att dom måste blivit gravid precis när vi fick vårat missfall vilket med känns jobbigt.
    Förstår om ni tycker jag är småaktig...men kan inte hjälp känns att kunde inte vi fått det här. Kunnat få vara våran tiden att och att familjen har fokus på vårat barn som de var för deras första.

Tycker verkligen inte att du är småaktig?det är en livskris att inte kunna få barn som man önskar och att få missfall. Fattar precis hur tufft det är. Vi har både familj och vänner som fått flera barn under tiden vi har försökt. Jag har nått en punkt där jag ändå kan glädjas med dem men visst gör det ont varje gång. Och dessutom känslan av utanförskap som bara ökar. Jag håller verkligen tummarna för att det går hela vägen för er nu! När er bebis är här blir det ju väldigt roligt med en liten kusin i samma ålder. Men med det sagt?ha inga skuldkänslor eller så. Det du känner är helt normalt och fullt förståelig! Kram 
  • Clemmentina

@zaro Tänker på dig! Hjärta

@vickan31 Håller med! Tycker den är bra och ja den stärker en. Känner som du att jag litar både på vården och min make. Jag har lite förhöjd risk för havandeskapsförgiftning så tror det är därför de väljer att sätta igång vid bf. Nedräkning!

@alla Hoppas ni mår bra! Hur mår ni? Jag mår väl helt okej men sover väldigt dåligt på nätterna nu. Det är segt! Gör ont mest överallt och svårt att hitta en bekväm sovställning. Däremot är energinivån helt okej! Skäms

• Clemmentina

@noelani Precis två veckor före dig och blir troligen igångsatt på bf om bebis inte kommer före det. Jag är redo nu?färdig med att vara gravid nu. Men mår ändå helt okej nu förutom sömnen och att jag är hungrigare. Så segt med foglossning men härligt att deppigheten släppt helt. Hoppas du kan njuta av de sista veckorna som gravid! Känns som våra bebisar kanske kommer samtidigt. Det låter som om det är dags för säng! Har ni fixat det mesta annars? 

@melsson Jag är i vecka 36+5 nu. :) Så snart bara tre veckor kvar. Tiden går snabbt! Härligt att läsa att du mår bra och att magen växer. Känner igen känslan av att den växer för varje dag. ;) Känner även igen andfåddheten och sammandragningarna. Livet som höggravid! Haha! Men allt annat vore konstigt. Vi har ett sådant babynest från Najell. Inte testat ännu men verkar så praktiskt både i sängen och vagnen och på andra ställen. :)

• Clemmentina
    Noelani skrev 2024-04-08 10:00:19 följande:
    Åh jag förstår helt hur du har det! Jag har också restless legs och de är så fruktansvärt. Jag hade det även innan förlossningen och det som fungerat bäst är faktiskt akupunktur (gärna med el). Jag fick gå kanske 10-12 gånger innan det gav effekt men det tog bort det HELT och höll de borta genom 3 månaders IVF och 6 månaders graviditet.. Nu är det dock tillbaka och jag har precis börjat gå igen... Jag går dock hos en sjukgymnast som är utbildad akupunktör - skulle nog inte vilja gå till någon utan längre utbildning när jag är gravid. Men väl värt att testa!! Hittar man en sjukgymnast så är det också ofta knutna till regionen och på så sätt kan man ta det på frikort :) 

Samma för foglossningen, akupunktur kan hjälpa där också har jag hört! Jag har dock istället gått till kiropraktor och på massage och foglossningen i ryggen är nästan helt borta.. Foglossningen i bäckenet var dock värre att få bukt med - men min kiropraktor har gjort mkt även där + att jag ser till att inte röra mig för mkt och nu är jag nästan helt okej.

2 veckor och några dagar kvar nu till förlossningen.. Känns både surrealistiskt och väldigt välkommet. Även om jag mår rätt bra nu både fysiskt och psykiskt så är jag less haha.. Redo för nästa steg och komma tillbaka till sig själv på något sätt... iaf med lite mindre mage och mindre ont haha
    Jag kommer ta en paus från familjeliv nu och bara vila, lovar att kika in efter förlossningen och skriva en rad till er alla hur det gott Hjärta  Lycka till, till er alla som också är nära BF! Kram!! 
    Åh vad härligt att det närmar sig! :) Låter klokt att pausa och fokusera på att vila framöver. Jag kommer nog göra samma. 1,5 vecka kvar här nu. Så redo! Lycka till Noelani!
  • Clemmentina

@Vickan31 Det låter tufft och tungt med både foglossningen och restless legs. Vilken kämpe du är! Hur funkar det med jobbet? Jag har haft mycket problem med kramp på nätterna men det har faktiskt lättat nu på slutet. Sömnen blir bara sämre och sämre dock. Tror jag sov 4 h i natt. Tur att jag slutat jobba nu och kan vila på dagarna. Flört Och dagarna går och snart är det dags! Kul att inreda barnrum. Så mysigt! Så långt har vi inte kommit ännu utan det får vi ta tag i längre fram. Vid sidan av Föda utan rädsla kan jag rekommendera att gå en profylaxkurs. Vi gick den digitalt och tyckte det gav mycket. Kram 

@alla Så spännande att läsa om era uppdateringar även om jag själv inte varit så aktiv det senaste. Lycka till allihop! 

• Clemmentina
    Awesomeginger skrev 2024-04-09 11:23:20 följande:

Vickan31: ah men precis, nästa vecka är det KUB. Ska och lämna blodprov för det imorgon. Hoppas bara att allt ser bra ut, jag är livrädd att de inte ska finnas något hjärtslag nu. Skulle vilja ha ultraljud varannan vecka bara för att vara lung.

Det är ju det med stockholm. Mycket är bra, men just bostäder storlek är inte kanon 😅

PS så imponerad att du kommer ihåg och svara alla här inne, jag känner att jag är så dålig på det och har inte så mycket att tillföra till alla som är så mycket längre fram i graviditeterna. 

Spännande med kub! Förstår din oro?kände exakt samma sak och ville helst också göra ultraljud oftare. Men insåg ju rent logiskt att det inte funkar heller. För nästan alla ser det ju bra ut vid kub och då kanske oron kan släppa lite grann i alla fall. Håller tummarna! 
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF