• Jossolo

BIM JANUARI 2024

Här kan vi samlas vi som planerar barn och har BIM i januari. 

Hoppas på många +++++ 

• Svar på tråden BIM JANUARI 2024
  • Svartahallon
    EJT skrev 2024-02-08 06:21:30 följande:
    Då är vi i samma sits med gravtesten också... Det är väl bara att vänta och se som du fått rådet om, men olidligt jobbigt!  Ville de att du skulle vänta 4 veckor från och med idag eller från och med att du började blöda? 

Åh, vad svårt med tempen! Jag har ju tempat väldigt länge så jag vet hur jag ligger under follikelfsd, runt ÄL, lutealfas och när mensen kommer. Det går nog tyvärr inte att säga så mycket om din temp eftersom du börjat nu när du har gravidhormon i kroppen, det finns ingen jämförelsebas då tyvärr. Jag kan t.ex. se på min temp att den aldrig är i närheten att sjunka till min baslinje (som jag har under follikelfas och inför ägglossning) även om den kan flukterera lite ny omkring de höga nivåerna. Jag ligger vanligtvis runt 36.2-3.4 under follikelfas och ägglossning, nu ligger jag mellan 36.7-3.9. 

Jag blöder inte längre, jag hade spottings upp tom en vecka den men sen dess inga mer blödningar....
    & Natalina

Nej jag misstänker det med tempen också. Dippade ner från 36.4 typ till 35.8, så det är ändå en ganska djup dipp som jag förstått det. Men förstår att gravidhormonerna kan stöka till det. Lägger inte jättestor vikt vid det. 

Hon ville att jag skulle vänta 4 veckor från att jag ringde, så det är ju en himla massa tid för oro tills dess om gravtesten visar samma och blödningarna är kvar. 

Vi har ingen gynakut där jag bor utan då får man åka till vanliga aktuen - och det känns lite väl drastiskt med tanke på belastningen där. Men jag ringde imorse och ska bli uppringd i eftermiddag så vi får se vad de säger. Hade varit lugnande om jag fick en tid för VUL inom kort. 

Det mest stressande är att inte veta vad man ska känna. Det är klart att det är en jättestor besvikelse över MF, och att jag hade varit minst lika glad över en graviditet. Men de känslorna känner jag inte nu, utan bara typ apati och ovisshet. 

Skönt att du inte blöder längre! Hoppas verkligen att det är ett gott tecken <3
  • Svartahallon

Hur går det för er?

Jag fick tid för VUL på tisdag, det lugnade mig ordentligt! Testar nu varje morgon tills det att mina test är slut, och vet inte om jag är knäpp. Men visst är det en ökning?

Siffrorna är datumen🤞

• Svartahallon

Och en följdfråga - tycker ni att strecken är för svaga för att vara i vecka 7? Känslan av att de är för svaga tillsammans med blödningarna ger en dålig magkänsla. Så är otroligt förberedd på att de inte ser en graviditet på tisdag.

• Flowerpower33
    Svartahallon skrev 2024-02-09 08:50:52 följande:

Och en följdfråga - tycker ni att strecken är för svaga för att vara i vecka 7? Känslan av att de är för svaga tillsammans med blödningarna ger en dålig magkänsla. Så är otroligt förberedd på att de inte ser en graviditet på tisdag.

Jag vet inte om vecka 7 kanske är veckan då hook-effekten börjar komma in, och när du började testa, om den kan ha varit aktuell hela tiden. För om man har för mycket hcg kan testen bli svagare för det. Prova googla det och se, spä ut urinen med lite vatten och testa tror jag ska hjälpa mot detta isåfall. 

Men jag ser en ökning definitivt. Vågar dock inte svara på hur de bör se ut, för jag vet inte. Hoppas allt går bra på tisdag 🥰

• Svartahallon

Ah läste mer om det nu! Får testa i helgen!
    Testade positivt typ 6+3 (6/2) och är idag på 7+0 (9/2) med samma räknesätten. 

Då är jag inte blind i alla fall hehe. Har så otroligt mycket "om och men" - teorier. Men har väl landat i att jag inte kan göra mer än att vänta till VUL och försöka fördriva tiden på något bra sätt. 

• EJT

Jag ser absolut en ökning, svartahallon. Dina test är lika starka/svaga som mina, jag går i exakt samma tankar. 

Vad skönt att du fått till tid för VUL! Håller alla tummarna även om det visar graviditet som fortlöpt även om jag förstår att hoppet känns lågt 🧡 . Du får rapportera!

Jag har ingen tid för VUL så bara vänta och se för mig. 

Jag mår illa varje dag så det är lite jobbigt, men imorse var tempen markant lägre så kanske är hormonerna på väg ut ur kroppen nu ändå så chansen för bibehållen graviditet är mycket låg tänker jag nu :( Har du några gravsymtom?

• Svartahallon

Jaa det är en hemsk känsla, man vill ju bara veta. Och om det är ett missfall så vill jag att det går över fortare, trött på att blöda nu. 

Det som talar för graviditet:
    *Illamående som kommer och går. Kräktes senast för 1 timme sen.
    *Onda och spända bröst. För någon dag sen började börstvårtorna göra ont också. Så det blir mer. 
    *Uppblåst i magen
    *Starkare gravtest
    *Inte "klassiska" missfallsblödningar
    *TRÖTT! Sover typ 10-12 h per dygn. 

Det som talar emot:
    *Blödningar, som jag tycker ökat lite idag med mer klumpar. Men inte stora. Långt ifrån en vanlig mens
    *Sent plus, bim+3 visade inget.
    *För svaga test? 2-3 (4-5) veckor på CB trots att jag borde vara i vecka 7+0 idag.
    *Eventuellt lite molvärk idag men kan vara jag som känner efter.
    *Också låg temp 35,8 ungefär

Mina tankar går i att om det inte är ett missfall, vilket jag tror, så är det en dålig utvecklad graviditet som inte kommer klara sig i det långa loppet. Men vi får se som sagt. Får återrapportera i nästa vecka. 

Har du några fler symptom?
    Läste lite om temp under graviditet och missfall och det ska tydligen vara väldigt individuellt hur kroppen reagerar. Så än finns det kanske hopp kvar? Känner du att du skulle vilja göra VUL? Har du pratat med vården? 

• EJT

Hade aldrig hört talas om hook-effekten! Jag ska prova späda urin imorgon och se vad som händer. Jag testade ju första gången i vecka 7 men testen har aldeig varit lika starka som kontrollstrecket, ska se om det kan bero på hookeffekten. 

Lite dåöig bild, men det till höger/längst ner är det starkaste jag fått. 

• EJT
    Svartahallon skrev 2024-02-09 15:55:33 följande:

Jaa det är en hemsk känsla, man vill ju bara veta. Och om det är ett missfall så vill jag att det går över fortare, trött på att blöda nu. 

Det som talar för graviditet:
    *Illamående som kommer och går. Kräktes senast för 1 timme sen.
    *Onda och spända bröst. För någon dag sen började börstvårtorna göra ont också. Så det blir mer. 
    *Uppblåst i magen
    *Starkare gravtest
    *Inte "klassiska" missfallsblödningar
    *TRÖTT! Sover typ 10-12 h per dygn. 

Det som talar emot:
    *Blödningar, som jag tycker ökat lite idag med mer klumpar. Men inte stora. Långt ifrån en vanlig mens
    *Sent plus, bim+3 visade inget.
    *För svaga test? 2-3 (4-5) veckor på CB trots att jag borde vara i vecka 7+0 idag.
    *Eventuellt lite molvärk idag men kan vara jag som känner efter.
    *Också låg temp 35,8 ungefär

Mina tankar går i att om det inte är ett missfall, vilket jag tror, så är det en dålig utvecklad graviditet som inte kommer klara sig i det långa loppet. Men vi får se som sagt. Får återrapportera i nästa vecka. 

Har du några fler symptom?
    Läste lite om temp under graviditet och missfall och det ska tydligen vara väldigt individuellt hur kroppen reagerar. Så än finns det kanske hopp kvar? Känner du att du skulle vilja göra VUL? Har du pratat med vården? 

Åh vad jobbigt, lika mycket som talar för som inte gör det. Men kan du inte vara en "låghormonare" också om du inte plussade förrän sent? Eller att ägget fäste sent? Molvärk hade jag massor med första dottern, det är väldigt vanligt vid graviditet när livmodern växer (så det behöver inte vara negativt menar jag). Hur länge har du blödig nu, har det varit ihållande hela tiden? 

Även om jag tycler synd om dig som är i samma sits så är det lite skönt att dela resan med ngn, känner mig helt.knäpp som är upptagen av det. Verkligen som du skriver någon slags apati, inte kunna sörja missfall men inte heller kunna glädjas över graviditet. Det är verkligen jobbigt med ovisshet. 

Mina saker som talar för:
    - Vissa lite tydligare gravsymtom (illamående, magkatarr, ömma bröstvårtor) och andra lite mindre tydliga (foglossningssmärta, smärta i ligamenten i magen, trötthet)
    - Fortsatt positiva gravtest (som dock varken ökar eller minskar i styrka) 
    - Fortsatt förhöjd temp (men med en dipp idag som kanske fortsätter neråt...) 

Det som talar emot:
    - Kanske inte så tydliga gravsymtom som med dottern då jag hade väääldigt ömma bröst, ääännu tydligare illamående och magkatarrssymtom, mycket mer växtvärk i livmodern osv
    - För få veckor och för svaga streck på gravtest utifrån den vecka jag befinner mig i 
    - 1,5-2 veckors blödning i tiden för mens, som var nästan lika mycket som vanlig mensvärk och med ett par dagars mensvärk precis som vanligt, men där jag också reagerade på att blodet var annorlunda med mer klumpar och slem :(
  • EJT

Det tråkiga, om det nu skulle bli en graviditet i slutändan, är också att man fått sån trist start. Förra gången gick jag ju och myste och var glad såhär långt in i graviditeten (är inte så.oroligt lagd), nu mest ovisshet hela början. Tråkigt! 

Känns så konstigt att det förmodligen inte är nåt levande kvar därinne när man mår så jäkla illa. Plågas i onödan känns det som!

Svar på tråden BIM JANUARI 2024