• J000ssan

IVF/ICSI 2024

BaeA skrev 2024-08-04 19:17:22 följande:
    Testade precis positivt 2-3 veckor!!! Kan inte tro det är sant. Trodde aldrig aldrig detta för en vecka sedan och därför har denna ruvning varit så enkel, för jag var inte hoppfull alls. Är fortfarande försiktigt glad och ska berätta för min man på onsdag när vi har vår årsdag, men att det gick. Vet inte om det är intralipen som jag tog veckan  och om det är något jag isf borde fortsätta med. tog dock inte efter FET pga att läkaren var själv på kliniken när jag ville ha droppen och sen skulle vi iväg på semester. 
    Jaaaaaaa mega grattis❤️❤️❤️
  • J000ssan
    BaeA skrev 2024-08-06 07:34:52 följande:
    Beklagar att det misslyckades! ❤️ när jag har haft spottings så har det oftas berott på lågt progesteron. Så när jag gick upp/ordning på det slutade jag få spottings (förutom denna cykel då) men det verkade vara en implantationssblödning. tror inte att det är så att du behöver oroa dig för att FET inte ska bli av pga det. 
    Tack🙏❤️
    håller alla tummar för dig🙏❤️❤️
    åh okej, ja så kanske det är, den har avstannat nu igen och läkaren sa med de var ingen fara så nu har jag släppt det🙏längtar så tills nästa FET nu, förväntad mens på måndag🙏
  • J000ssan
    Hej tjejer
    jag har nu påbörjat en missfallsutredning och ser nu att vissa provsvar kommit
    tsh 1.3
    P-t4 12
    p-t3 4
    P-tpo-ak 32
    någon Som kan ngt om detta?🙏🙏❤️❤️❤️
  • J000ssan
    Gräddtårtan skrev 2024-08-14 08:49:33 följande:

Hej!

Jag är rätt ny på familjeliv och har inte lärt mig citera än. Jag kan försöka svara på din fråga J000ssan av det lilla jag vet om sköldkörteln. Vill bara börja med att nämna att jag verkligen inte är läkare, och det jag tror jag vet om ämnet har jag hittat genom att googla runt och leta på nätet. Jag tror kanske många här inne är mycket mer kunniga än mig på området dessutom 🙂

Jag har iallafall hört att ett TSH under 2.0 fungerar bra inom fertilitetssammanhang, medan värden över det kan vara mindre bra för att bibehålla/bli gravid. Vården tror jag har normalgränsvärde vid 4.2, och medicinerar oftast sällan värden under 10, -vilket vissa anser är ett för högt gränsvärde, åtminstone inom sådana här sammanhang. 

TPOak är en indikator som visar om det finns en autoimmun anledning till en underaktiv sköldkörtel (ett högt TSH), genom att mäta antikroppar mot sköldkörteln. Ett högt värde kan indikera autoimmunitet mot sköldkörteln, exempelvis hashimotos sjukdom (som ger upphov till hypotyreos). Jag tror man ska ha ett värde över 100 för att autoimminitet ska bekräftas.

T3 (referensvärde 3.1-6.8) och T4 (referensvärde 12-22) är de hormon som sköldkörteln producerar. En underaktiv sköldkörtel producerar ofta mindre hormon och en överaktiv producerar för mycket hormon. 

Alla dessa värden tenderar ofta att hänga ihop, (men behöver inte göra det) och skapar ofta en bild över läget. Enligt min egen lekmanna/amatörbedömning verkar du ha bra värden även för fertilitetssammanhang. TPOak kan ligga i en lågt gränsvärde, men ingenting jag hade oroat mig över.

Vill poängtera IGEN att jag verkligen inte är läkare och det här baseras endast på vad jag läst lite här och var på nätet/google.

Vad säger din läkare om provsvaren? 🙂

Hej:)
    tack snälla för detta🙏gjorde även koagulutionsutredning och nu har alla svar kommit så läkaren skrev allt var bra och normalt🙏💕
  • J000ssan

Hej alla fina❤️
    vi gjorde ju en koagulutionsutredning och fick svar allt var normalt! Men igår ringde läkaren och berättade ett provsvar var försenat och kommit in nu! Visade sig jag hade stegrande antikroppar( kardiolipinantikroppar). Så nu ska jag börja med trombyl varje dag och om jag får positivt test lägga till en spruta varje dag! Detta kan va orsaken till våra missfall! Någon som också har detta och det gått bra för??🙏❤️

• J000ssan
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-08-25 08:08:23 följande:

Vilken tuff resa! Så fint att höra att du är gravid nu❤️ det låter ju onekligen som om du har hittat det som störde och åtgärdat det😀 jag ska hålla alla tummar på onsdag! Fantastiskt att du har gjort så mycket research och stått på dig! Så kul att få prata med någon som läst på och engagerat sig så mycket!🤩 jag har läst på massor i somras men alla tycker bara att jag är knäpp typ😂 men känner att jag tappar förtroendet lite för vården när alla bara säger att det inte är något fel och jag själv känner att det är något som inte stämmer. Alla läkare säger ju också att det den andra läkaren gjort är fel, vilket gör att man blir väldigt osäker tycker jag! 

Jag har samma upplevelse, alltså att vi blev gravida lätt, sen fick vi ma i mars och då hände något hormonellt och efter funkar det inte. Sen är det ju mycket kortare tid så kan väl mycket väl vara så att det skulle kunna funka helt plötsligt igen, men jag känner att jag ändå vill börja undersöka saker eftersom något känns konstigt.

Jag läste på om Vulverine men tyckte inte att något av det hjälpte så mycket. Det var väldigt bra info om sköldkörtel, lärde mig massor! Vad spännande att du fick bukt med progesteronet!👏 jag slutade med kaffe och tog d-vitamin före ägglossning och köpte vitaminer men det blev bara ännu sämre för mig. Var det något särskilt som funkade för dig? 

Jag har läst jättemycket i Aten-tråden! Fantastiskt att få följa alla tjejer som aldrig lyckats och sen hittar de vad som är problem! Jag tänkte läsa boken också, har ställt mig i kö på bibblan! Jag funderade också på att skicka mensblod-test till Grekland. Köpte små burkar men tyvärr har jag nog missat chansen denna månaden. Var så mycket annat som hände dessa dagarna så får bli nästa månad istället ☺️ för oss är nästa steg att testa ivf för att dels förhoppningsvis kunna frysa ner något embryo för framtiden och för att få lite info om äggkvaliteten. Läkaren skrev helt frivilligt också ut kortison mot tpo-antikropparna så det ska jag också testa nu under ivf:en.

Hur hittade du dina myom? Är det några värden du ska följa nu under graviditeten? Är det Elivia som du tycker är bra? Oj så långt det blev nu, ledsen för det!😅 men känner mig lite ensam i att ha försökt hitta själv vad som är konstigt så känns väldigt kul att höra om någon som kommit ännu längre!💪

Hej fina du! Var hittar jag aten tråden?🙏låter väldigt intressant 
  • J000ssan
    Masa24 skrev 2024-08-26 12:14:41 följande:

Hej allihop! hoppas att ni mår bra.
    Jag gjorde äggplock idag (min andra ivf försök) . Fick ut 4 ägg. Hoppas att alla blir befruktade.
    Förra gången hade jag fler ägg men bara 1 blev befruktad. Som jag har förstått så är det kvalitet och inte kvantitet. 
    Håller tummarna för oss alla

Hur mår ni annars? Är det någon som väntar på återföring som jag

RH93 skrev 2024-08-26 16:52:04 följande:
    Håller tummarna att det går bra med befruktningen. Jag hade återföring idag med 3-dagars. Av 3 ägg blev 2 befruktade. Började med progesteronet imorse och har haft sprängande huvudvärk nu under em. Hoppas att det lägger sig när kroppen vant sig lite. Fick också till mig av läkaren att jag behöver ta det lugnt och låta äggstockarna vila i 7-10 dagar till. Känns jobbigt då träning är viktigt för mig både mentalt men även fysiskt för vissa smärtor. Men vad gör man inte..

Masa24, jag håller alla tummar🙏🙏
    själv ska jag göra FET på torsdag av en 5 dagars så kul och följas åt🙏😍

RH93, åhhh så spännande🙏🙏jag återför en 5 dagars från frysen på torsdag! Kul och följas åt❤️ förstår din frustration men viktigt och lyssna på läkaren, och det är inte för evigt iaf🙏
  • J000ssan
    Masa24 skrev 2024-08-27 08:47:02 följande:

Verkligen spännande att vi är i samma fas 😍🙏  Lycka till på torsdag håller tummarna för dig o oss alla! 

Då kommer vi ha testdag nära intill varandra haha 🙈
    Jag hoppas att det ska funka den här gången 

förresten vilken preparat använde ni vid simuleringen? på min första ivf använde vi Gonal-F o nu den här gången Menopur 

Jaaa🙏🙏😍😍
    haha ja! Så kul och kunna ha ngn och bolla med🙏detta är vår 6:e återföring och inne på vårt andra plock! Första hade vi gonal och andra menopur! Samma då:)
    har haft Ma i våras och 2 kemiska innan! Nu 3 kvar i frysen denna omgång❤️
  • J000ssan
    Masa24 skrev 2024-08-28 17:41:50 följande:
    Stort lycka till! skönt att ha något i frysen 😍

Jag hade återföringen idag! det gick bra. 2 ägg ska odlas vidare hoppas verkligen att dem klarar sig till frysen. Nu börjar ruvdagarna🙈 testdag 16/9 
    Ja men verkligen🙏vi har haft sån tur att få 5 st båda gångerna till frysen! Men förra omgången dog 2 i upptining:( 

åh vad härligt! Heja heja håller tummarna🙏❤️
  • J000ssan
    Gräddtårtan skrev 2024-08-29 16:22:04 följande:

Uppdatering: tyvärr blev det negativt på testdagen 25/8 med vår fina blastocyst som såg så livsduglig och fin ut 😭 nu inväntar vi FET i oktober. Naturlig cykel. Har dock proggisar kvar hemma sedan ET. Finns det några nackdelar med att ta dem även om inte läkaren ordinerat det tro? 🤔

Åh beklagar💔💔💔
    hm tyvärr vet jag inte! tar alltid det vid återföring 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024