• Anonym (Petra)

Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50

Min sambo jobbar oregelbundna tider vilket medför att jag ofta är hemma med vårt barn hela eftermiddagen och kvällen  efter att ha hämtat.  Jag Blir låst till hemmet. 

Han betalar inte mer omkostnader , vi delar 50/50 på allt . Jag är student.

Han har möjlighet att spara .

När jag påpekar att det är lite orättvist att jag är

Låst till hemmet så ofta säger han

?Jag kan Gärna vara hemma med vårt barn om du vill jobba istället inga problem , om du vill jobba?

Samtidigt som han säger att han måste ställa upp och visa att han vill jobba mkt så att han får mer pass och kan inte tacka nej hur som helst. 

Så tror inte det är det enklaste om jag ska komma med ett schema från mitt eventuella jobb. 

Hade varit en annan sak om han var den som försörjde oss , och jag då var hemma med barnet . 

Men nu delar vi på kostnader och då är det ju bara att jag är hemma mest men får ingen ekonomisk kompensation.

Han menar att jag borde vara glad som

Får spendera så mkt tid med barnet vilket jag ju är men det är också ganska utmattande särkilt när jag pluggar. 

Samtidigt som han är trött och utmattad hela tiden

Pga att han jobbar så mkt Så tiden vi får

Tillsammans är han trött och att jobba på relationen har han ingen ork med. Han har ett tungt fysiskt jobb och hintar om hur jag bara sover och tar det lugnt hemma. 

Jag har anpassat mig till att det är så hans jobbsituation ser ut men det skaver ändå att han har möjlighet att spara till sig själv och att han tycker det är givet att vi ska betala 50/50.

Han menar på att jag kommer få ett bra jobb så jag behöver inte oroa mig ekonomiskt , pga det jag studerar till. 

Men jag kämpar ju för det och inget kommer gratis. 

är det här rättvist!?

• Svar på tråden Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50
  • Anonym (Ficcc)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 23:29:51 följande:
    Fast mannen tjänar ju också på det. Han kommer hem till ett rent och fint hem,  god hemlagad mat på bordet, som är fint dukat med porslin och kristall och rosor som frun klippt ute i trädgården och levande ljus... Och frun är utvilad och nybadad och väldoftande, snyggt klädd och mejkad, hon orkar konversera och ha sex... Jämför detta med att komma hem till en trött, svettluktande och grinig fru, som har ont i ryggen och gnäller över att han glömt att handla på vägen hem, och menar att han ska ställa sig vid diskbaljan...
    Det är ju inte kvinnan som städar, tydligen ska man ju anlita städerska. Laga mat kan man göra när man kommer hem från jobbet, så gör många människor. Eller förbereda mat i förväg. Snygg och välmående kan man vara även fast man arbetar. Att inte arbeta innebär inte att man per automatik är snyggare, doftar bättre eller orkar ha mer sex, många gånger kan det vara tvärtom, att man till och med mår sämre om man inte arbetar något alls.
  • Tow2Mater
    Fast mannen tjänar ju också på det. Han kommer hem till ett rent och fint hem,  god hemlagad mat på bordet, som är fint dukat med porslin och kristall och rosor som frun klippt ute i trädgården och levande ljus... Och frun är utvilad och nybadad och väldoftande, snyggt klädd och mejkad, hon orkar konversera och ha sex... Jämför detta med att komma hem till en trött, svettluktande och grinig fru, som har ont i ryggen och gnäller över att han glömt att handla på vägen hem, och menar att han ska ställa sig vid diskbaljan...
    Låter som du beskriver en lyxhora.
  • Anonym (Sally)

Ni har ett litet barn. Att du pluggar 100% och han har det jobb han har med så oregelbundna tider känns helt bakvänt. Detta brukar folk göra INNAN barn. Har man småbarn så behöver man tjäna pengar och man behöver ha ett jobb som funkar med familjesituationen.

Skärp er

• Anonym (D)

Och du tror att kvinnor i Sverige idag tycker att ovanstående är en riktigt bra ide?
    I tråd efter tråd hamrar du in att kvinnors roll i äktenskapet är att pilla lite med blommor, se snygg ut, laga mat till sin man och erbjuda sex.Du är också helt övertygad om att detta är vad män vill ha och att det är praktiskt genomförbart i Sverige.

Du vill inte att män och kvinnor ska dela på hemarbete och barn, utan viftar bort det med att kvinnor har så usla jobb att de egentligen inte borde behöva jobba med, i ditt tycke, slitsam trappstädning och äcklig äldrevård. Ska vi bara lägga ner de här jobben då?
    Sen gäller det att läsa statistiken rätt. Bara för att vissa lågbetalda yrken är kvinnodominerade betyder det inte att majoriteten av kvinnor i Sverige jobbar inom dessa yrken. Det är fler kvinnor än män som går på universitet och högskola. 

Du vill inte att kvinnor ska ha ekonomisk egenmakt. Att välja män som tar sin föräldralediget och som delar på vab, hemarbete och ekonomiskt ansvar efter förmåga och livets svängningar.
    Kvinnorna i vår familj är alla universitetsutbildade. De har all makt i världen att rikta sitt liv dit de vill. De ser absolut inte ner på vare sig städare eller undersköterskor i äldrevården. De delar på hemarbete med sin partner och att vara ibland trötta efter jobbet.  De lägger inte det ekonomiska ansvaret i knät på sin partner. Det är inget udda eller konstigt liv.  Vi kommer fortsätta uppfostra nästa generation i familjen i den andan, både flickor och pojkar.

• Anonym (Trebarnsmamman)

Varför kan du inte ta med dig barnet från hemmet? Hur resonerade ni angående ekonomin innan du började plugga? 

• Anonym (Hin håle)

Ett inlägg...sedan tyst 

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-03 09:13:44 följande:

Ett inlägg...sedan tyst 

Typiskt familjeliv.
  • Fossil
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 17:15:19 följande:
    ...kan du förresten ens tänka tanken att många män är nöjda om deras fruar är nöjda, för att de älskar dem? Att frun får pyssla med keramik eller volontärarbeta med hemlösa katter, pyssla med krukväxterna och experimentera med matlagning, gå till frissan och nagelsalongen och kosmetologen och köpa snygga kläder och skor för att göra sig vacker... för honom!

Och att han inte ser henne som en parasit för det, för att det tankesättet inte finns hos honom? Och att han aldrig ens kommer på tanken att skicka ut henne att städa trappuppgångar (som kanske är det enda jobb hon skulle få efter att ha varit borta från arbetsmarknaden länge), vilket skulle göra henne olycklig?
    Pyssla med keramik?
    Volontärarbeta?
    Krukväxter?
    Matlagning?
    Frissan?
    Och sen... nagelsalongen?

Är du den vanliga XXX undrar jag. Synd att du inte vågar skriva utan att vara dubbelanonym. Fast med din vidriga inställning så är det kanske lika bra att göra det.

Sen kom det allra värsta som du kunde uppbringa, att städa trappuppgångar. För det vore ju katastrof eller?
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 17:43:35 följande:
    Man TÄNKER ju inte så om man är en familj. Och har man barn så blir det snabbt "hoprört" ändå. Kvinnan tar vanligen mer med barn och hushåll - mer vabb, mer föräldraledighet, arbetar deltid så att hon ska kunna hämta barnen i någon rimlig tid på eftermiddagen. Han kan göra karriär just för att han aldrig är borta för föräldraledighet eller vab, och aldrig behöver gå tidigare för att hämta barnen på dagis. Han ses därför som pålitlig, en påläggskalv - och får därmed upp sin lön. 

I det läget skulle det ju vara HAN som utnyttjar HENNE på ett väldigt grovt vis, om han dessutom menade att hon måste betala hälften av de fasta kostnaderna från sin deltidslön. Och sedan inte ha någonting kvar till sig själv, inte ens så att hon kan ta en latte på sta'n med arbetskamraterna eller köpa ett läppstift, eftersom han också vill bo ståndsmässigt i en bostad med höga boendekostnader?
    Hur "man" (vem är det förresten?) tänker är individuellt. "Man" tänker inte per automatik som du, tack och lov.
    Om du nu är den "vanliga" XXX så har jag tidigare trott att du är en kvinna, och det trodde jag när jag läste om väninnan med iraniern, ja även om den väninnan i Tyskland. Men nu undrar jag, finns det verkligen sådana kvinnogrisar? Du rapar på värre än en riktig fullblodsmansgris för i helskotta.

"Latte på stan, köpa läppstift"???
    Tror du att det är allt kvinnor vill ha?
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 18:37:21 följande:
    Det finns kvinnor som vill ha det så. Har inget med "svaghet och vekhet" att göra. Varför skulle kvinnans enda liv bli bättre om hon städade trappuppgångar, eller satt i en kassa och fick snubbor av kunderna, eller lyfte tungt och torkade bajs på ett äldreboende?

Enligt den feministiska fantasin har alla yrkesarbetande kvinnor alltid intressanta och stimulerande jobb, och de gläder sig när de AVANCERAR. Men så ser ju inte verkligheten ut. Alla kvinnor har inte samma chans att få sådana jobb, och många är inte intresserade av någon karriär - ser inget värde i det. För många kvinnor hade det varit bättre att bli födda 50 år tidigare än de blev, och fått vara hemmafruar.
    Hoppsan Kerstin, nu fanns det visst individuella önskemål också helt plötsligt! Var tog "man" vägen som är facit för alla?

Vad är det för fel på lokalvård?
    Vad är det för fel på kassajobb?
    Vad är det för fel på att jobba inom vården?
    Va?

Min mamma var hemmafru för 50 år sedan. Min pappa dog alldeles för tidigt i livet, mamma var inte ens 50 fyllda när hon blev änka. Då var hon tvungen att börja arbeta och efter att ha varit hemmafru i alla år, utan någon egentlig utbildning, så var hon jätteglad när hon fick sin lokalvårdstjänst!
    Sen när det var dags för pension var hon inte lika glad längre.

Idag har hon ut 12 000 efter skatt, har en hyra på 5 000, hemtjänst 3 000, el telefon etc, etc.
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 20:20:02 följande:
    I andra länder är det inget konstigt. Min tyska väninna har t.ex. alltid varit hemmafru. Hennes man är diplomingenjör (civilingenjör) och har en hög chefstjänst på Mercedez-Benz. Han skulle aldrig drömma om att skicka ut sin fru att skura trappuppgångar... VARFÖR, liksom, och hur skulle det se ut inför grannar, kollegor, släkt..? Det är Sverige som är konstigt. 
    "Skicka ut" vadå skicka ut? Tror du att alla arbetande kvinnor "skickas ut" av sina män? Tror du att kvinnor är viljelösa robotar så fort de inte få plocka blommor, fixa naglar och åma sig i sexiga underkläder?
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 20:41:22 följande:
    Såklart inte, men det är inget kul jobb heller - eller skulle du tycka det själv? VARFÖR skulle en kvinna med en högavlönad och framgångsrik make tvingas till detta, det verkar ju inte klokt..? Bara för något slags genusfeministisk princip - som då får förstöra hela tillvaron för henne..?

Som sagt: i min tyska väninnas neighbourhood (fint villaområde utanför Stuttgart) skulle det vara helt otänkbart att fruarna skulle arbeta med något sådant. Antingen är de hemmafruar, eller så har de något jobb som läkare, politiker, operasångerska, konstnärinna... för att dom VILL.

I stället har de städerskor som kommer hem till dom och städar. Även min väninna, som som sagt är hemmafru, har en städerska som kommer två gånger i veckan och gör grovgörat. Det är självklart att hennes man betalar för detta, för han vill inte att frun ska slita med sådant. 

Om min väninna skulle börja bege sig till jobbet om mornarna klädd i städrock, så skulle grannarna börja spekulera om att maken måste ha förlorat jobbet, eller ha fått problem med spriten, eller gjort någon älskarinna med barn så att han måste försörja det barnet och dess mor också... Det skulle se enormt underligt ut. 
    Alla jobb är inte "kul" men det betyder inte att man inte kan trivas med sitt arbete. Alla är inte gjorda för att slita byxbaken dagarna i ända.
    Alla kvinnor behöver inte "tvingas" ut för att arbeta.

Herregud alltså, är du på riktigt?
    Tror du att man jobbar som läkare för att det är kul eller? Fattar du ens hur lång utbildning en läkare har?
    I mina ögon står läkare mycket högre upp än en ingenjör på en bilfabrik, vem räddar dig när du får en hjärtinfarkt tror du?

Läkare, politiker är viktiga hörnstenar i samhället.
    Operasångerskor är bäst när de är tysta.
    Konstnärinnor?
    För att de vill... jag baxnar.

Tror du på fullt allvar att lokalvårdare idag går med städrock?
    Det märks tydligt att du inte har en aning om vad det är du klankar ner på.
    Maken förlorat jobbet, blivit alkis eller knullat bredvid? För att frun har skaffat ett arbete. Ett arbete du ser ner på?
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 21:38:00 följande:
    Nej, men på dig lät det ju som att ALLA kvinnor som lever med en man, oavsett hur mycket mannen tjänar, måste arbeta heltid och betala hälften av hushållets kostnader - av något slags princip.

Om vi går till min väninna och hennes man igen. Om hon skulle ta ett "vanligt jobb" nu (vilket det skulle vara fråga om, eftersom det yrke hon en gång utbildade sig till, "Fremdsprachenkorrespondentin" (ungefär "språksekreterare") knappast finns längre, och hon inte heller har hållit uppe sina språkkunskaper. Om hon ens skulle få något jobb nu, så skulle hon på en heltidstjänst tjäna kanske 5 procent av vad maken tjänar. 

Vad skulle de göra med den (för dem) försumbara lilla slanten, som skulle kompensera för att han skulle komma hem till ett stökigt hem utan mat på bordet, och en trött och sur fru med ont i ryggen, som inte orkar någonting - inte ens ha sex kanske?
    Hahaha, så han skulle komma hem till ett stökigt hem för att frun jobbade? Sa du inte att de anlitar städhjälp? Och med frun arbetande så får de ju in ännu mer pengar, även om du spottar på människor som inte antingen är höginkomsttagare eller låter sig försörjas av en?
    Tror du att man blir "trött och sur" får ont i ryggen och inte orkar något för att man arbetar med kroppen?
    Vet du vad, kroppen är gjord för att arbeta. Ta och prova så ska du få se. Det kanske skulle få dig att bli lite mindre bitter och fördomsfull.

Och sen kom det... karln får inte knulla om frun "tvingas" att arbeta.

Återigen, hemmet städas av en inhyrd lokavårare. Eller städerska som du så fördomsfritt kallar det. Den personen är också en människa, inte en robot som du kan spotta på.

Alltså, det är tur att detta var det sista jag måste kommenterar. Jag behöver fan ut och få lite syre, så dränerande är du med dina hemska inlägg.

Tror du verkligen, på allvar, att kvinnor per automatik vill stå och laga "god hemlagad mat" varje dag? Duka fint med "porslin och kristall och rosor som frun klippt ute i trädgården och levande ljus"???

Tror du att hon vill vara "nybadad och väldoftande, snyggt klädd och mejkad, orkar konversera och ha sex" det också per automatik?

Tror du att alla arbetande kvinnor inom lokalvård, butik eller vård alltid är trötta och luktar svett, är griniga och har ont, gnäller och"menar att han ska ställa sig vid diskbaljan"?
    Varför skulle han förresten inte köpa en diskmaskin om han nu är så brutalt välavlönad? Va?

På allvar?

Haha, nej det är såklart bara provokationer. SÅ urbota korkad och fördomsfull kan väl ingen vara.

Till sist, jag vågar iallafall stå för vem jag är. Det borde du också göra.

Tack för mig.

Som fossil är man in i helvete gammal
  • Anonym
    Fossil skrev 2023-12-03 10:15:20 följande:
    Pyssla med keramik?
    Volontärarbeta?
    Krukväxter?
    Matlagning?
    Frissan?
    Och sen... nagelsalongen?

Är du den vanliga XXX undrar jag. Synd att du inte vågar skriva utan att vara dubbelanonym. Fast med din vidriga inställning så är det kanske lika bra att göra det.

Sen kom det allra värsta som du kunde uppbringa, att städa trappuppgångar. För det vore ju katastrof eller?
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 17:43:35 följande:
    Man TÄNKER ju inte så om man är en familj. Och har man barn så blir det snabbt "hoprört" ändå. Kvinnan tar vanligen mer med barn och hushåll - mer vabb, mer föräldraledighet, arbetar deltid så att hon ska kunna hämta barnen i någon rimlig tid på eftermiddagen. Han kan göra karriär just för att han aldrig är borta för föräldraledighet eller vab, och aldrig behöver gå tidigare för att hämta barnen på dagis. Han ses därför som pålitlig, en påläggskalv - och får därmed upp sin lön. 

I det läget skulle det ju vara HAN som utnyttjar HENNE på ett väldigt grovt vis, om han dessutom menade att hon måste betala hälften av de fasta kostnaderna från sin deltidslön. Och sedan inte ha någonting kvar till sig själv, inte ens så att hon kan ta en latte på sta'n med arbetskamraterna eller köpa ett läppstift, eftersom han också vill bo ståndsmässigt i en bostad med höga boendekostnader?
    Hur "man" (vem är det förresten?) tänker är individuellt. "Man" tänker inte per automatik som du, tack och lov.
    Om du nu är den "vanliga" XXX så har jag tidigare trott att du är en kvinna, och det trodde jag när jag läste om väninnan med iraniern, ja även om den väninnan i Tyskland. Men nu undrar jag, finns det verkligen sådana kvinnogrisar? Du rapar på värre än en riktig fullblodsmansgris för i helskotta.

"Latte på stan, köpa läppstift"???
    Tror du att det är allt kvinnor vill ha?Hoppsan Kerstin, nu fanns det visst individuella önskemål också helt plötsligt! Var tog "man" vägen som är facit för alla?

Vad är det för fel på lokalvård?
    Vad är det för fel på kassajobb?
    Vad är det för fel på att jobba inom vården?
    Va?

Min mamma var hemmafru för 50 år sedan. Min pappa dog alldeles för tidigt i livet, mamma var inte ens 50 fyllda när hon blev änka. Då var hon tvungen att börja arbeta och efter att ha varit hemmafru i alla år, utan någon egentlig utbildning, så var hon jätteglad när hon fick sin lokalvårdstjänst!
    Sen när det var dags för pension var hon inte lika glad längre.

Idag har hon ut 12 000 efter skatt, har en hyra på 5 000, hemtjänst 3 000, el telefon etc, etc.
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 20:20:02 följande:
    I andra länder är det inget konstigt. Min tyska väninna har t.ex. alltid varit hemmafru. Hennes man är diplomingenjör (civilingenjör) och har en hög chefstjänst på Mercedez-Benz. Han skulle aldrig drömma om att skicka ut sin fru att skura trappuppgångar... VARFÖR, liksom, och hur skulle det se ut inför grannar, kollegor, släkt..? Det är Sverige som är konstigt. 
    "Skicka ut" vadå skicka ut? Tror du att alla arbetande kvinnor "skickas ut" av sina män? Tror du att kvinnor är viljelösa robotar så fort de inte få plocka blommor, fixa naglar och åma sig i sexiga underkläder?Alla jobb är inte "kul" men det betyder inte att man inte kan trivas med sitt arbete. Alla är inte gjorda för att slita byxbaken dagarna i ända.
    Alla kvinnor behöver inte "tvingas" ut för att arbeta.

Herregud alltså, är du på riktigt?
    Tror du att man jobbar som läkare för att det är kul eller? Fattar du ens hur lång utbildning en läkare har?
    I mina ögon står läkare mycket högre upp än en ingenjör på en bilfabrik, vem räddar dig när du får en hjärtinfarkt tror du?

Läkare, politiker är viktiga hörnstenar i samhället.
    Operasångerskor är bäst när de är tysta.
    Konstnärinnor?
    För att de vill... jag baxnar.

Tror du på fullt allvar att lokalvårdare idag går med städrock?
    Det märks tydligt att du inte har en aning om vad det är du klankar ner på.
    Maken förlorat jobbet, blivit alkis eller knullat bredvid? För att frun har skaffat ett arbete. Ett arbete du ser ner på?
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 21:38:00 följande:
    Nej, men på dig lät det ju som att ALLA kvinnor som lever med en man, oavsett hur mycket mannen tjänar, måste arbeta heltid och betala hälften av hushållets kostnader - av något slags princip.

Om vi går till min väninna och hennes man igen. Om hon skulle ta ett "vanligt jobb" nu (vilket det skulle vara fråga om, eftersom det yrke hon en gång utbildade sig till, "Fremdsprachenkorrespondentin" (ungefär "språksekreterare") knappast finns längre, och hon inte heller har hållit uppe sina språkkunskaper. Om hon ens skulle få något jobb nu, så skulle hon på en heltidstjänst tjäna kanske 5 procent av vad maken tjänar. 

Vad skulle de göra med den (för dem) försumbara lilla slanten, som skulle kompensera för att han skulle komma hem till ett stökigt hem utan mat på bordet, och en trött och sur fru med ont i ryggen, som inte orkar någonting - inte ens ha sex kanske?
    Hahaha, så han skulle komma hem till ett stökigt hem för att frun jobbade? Sa du inte att de anlitar städhjälp? Och med frun arbetande så får de ju in ännu mer pengar, även om du spottar på människor som inte antingen är höginkomsttagare eller låter sig försörjas av en?
    Tror du att man blir "trött och sur" får ont i ryggen och inte orkar något för att man arbetar med kroppen?
    Vet du vad, kroppen är gjord för att arbeta. Ta och prova så ska du få se. Det kanske skulle få dig att bli lite mindre bitter och fördomsfull.

Och sen kom det... karln får inte knulla om frun "tvingas" att arbeta.
    Återigen, hemmet städas av en inhyrd lokavårare. Eller städerska som du så fördomsfritt kallar det. Den personen är också en människa, inte en robot som du kan spotta på.

Alltså, det är tur att detta var det sista jag måste kommenterar. Jag behöver fan ut och få lite syre, så dränerande är du med dina hemska inlägg.

Tror du verkligen, på allvar, att kvinnor per automatik vill stå och laga "god hemlagad mat" varje dag? Duka fint med "porslin och kristall och rosor som frun klippt ute i trädgården och levande ljus"???

Tror du att hon vill vara "nybadad och väldoftande, snyggt klädd och mejkad, orkar konversera och ha sex" det också per automatik?

Tror du att alla arbetande kvinnor inom lokalvård, butik eller vård alltid är trötta och luktar svett, är griniga och har ont, gnäller och"menar att han ska ställa sig vid diskbaljan"?
    Varför skulle han förresten inte köpa en diskmaskin om han nu är så brutalt välavlönad? Va?

På allvar?

Haha, nej det är såklart bara provokationer. SÅ urbota korkad och fördomsfull kan väl ingen vara.

Till sist, jag vågar iallafall stå för vem jag är. Det borde du också göra.

Tack för mig.

Just så, bra rutet! 
  • Anonym (Omg)
    Liniss skrev 2023-12-02 21:34:53 följande:

Att torka av ett helt bord är inte direkt jämförbart med att behöva ta ett betydligt större ekonomiskt ansvar. Torka hela bordet gör jag gärna och självklart tvättar jag allas tvätt om det är jag som tvättar, betyder det att jag skulle vilja betala mer om jag var den som tjänade mer? Nej. Betyder det att jag förväntar mig att min man ska betala mer bara för att han tjänar mer? Nej. Men du, det är helt okej att tycka olika. Du behöver inte hålla med. Upplägg gällande ekonomin kanske dock är något man bör diskutera igenom ordentligt innan man väljer att ingå ett förhållande med någon. Även hur man ska göra när det finns barn med i bilden. Har man kommit överens om något är det ju konstigt att sedan komma och gnälla. 

Om man är den som tjänar mindre så är det ju lätt att sitta och säga att den andra minsann ska betala mer. När den som tjänar mindre däremot börjar tjäna mer brukar det inte låta likadant, då är man inte alltid redo att vara den som betalar mer, men det gick bra att den andre betalade mer när man själv var den som tjänade mindre. Och varför jag började prata om det ekonomiska utnyttjandet som en del av våld var på grund av att en person tidigare i tråden hade skrivit att det är en typ av våld att kräva att den som tjänar mindre ska betala hälften och snylta på den som tjänar mindre, då gäller ju även det omvända, att det är en typ av våld att kräva att den som tjänar mer ska betala mer och snylta på denne. Om jag var den som betalade mer för att jag tjänade mer så skulle jag inte tycka att detta jämnar ut sig bara för att min partner tar ett lite större ansvar för hemarbetet. Man har sina prioriteringar och det ekonomiska är viktigt för många. Bli inte ihop med en person som inte har samma värderingar som dig själv. Enkelt. Dessutom har jag inte sett att ts skrivit något om att hon ens tar ett större ansvar för hemarbete, vi är många som har frågat vad mannen gör när han är hemma då, eftersom han jobbar oregelbundna tider. 

Och jo, pengar är faktiskt väldigt viktigt. I alla fall för mig och många andra. Det utesluter inte att det även finns annat som är viktigt. 

Ts sambo har dessutom sagt att det är helt okej om hon vill jobba medan han tar barnet, så det är väl bara att ordna med det så får ju ts göra karriär om hon vill det då. Helt upp till var och en och vad man kommer överens om i förhållandet. Passar det inte så får man väl lämna, om man inte kan komma överens. För övrigt är jag inte tillsammans med en man som skiter i hushållsarbetet, han tar sin del av ansvaret även när det kommer till hushållsarbetet, precis som jag gör.

Ditt svar är så löjligt att jag knappt vet vart jag ska börja. Men jag kan svara på en sak du diskuterar - jag har och skulle GLADELIGEN fortsätta betala för min partner och mamma till mina barn, eftersom jag vill att hon ska må bra. Att se henne som i TS fall gå på knäna ekonomiskt medans jag är tät är inte kärlek.

Men om vi återgår till att diskutera TS situation - för det är det tråden handlar om och inte din skeva, ekonomiska syn: Nej, upplägget är inte rimligt eller rättvist. Det enda rättvisa är - alla pengar in i en pott. Betala räkningar utifrån det och dela på resten.

För övrigt borde du läsa på om vad ekonomiskt våld innebär, för det är INTE ekonomiskt våld att alla i hushållet ska ha samma ekonomiska förutsättningar utifrån vad som kommer in i det gemensamma hushållet!

Länk så att du kan utbilda dig:
    kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/
Svar på tråden Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50