• Anonym (Petra)

Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50

Min sambo jobbar oregelbundna tider vilket medför att jag ofta är hemma med vårt barn hela eftermiddagen och kvällen  efter att ha hämtat.  Jag Blir låst till hemmet. 

Han betalar inte mer omkostnader , vi delar 50/50 på allt . Jag är student.

Han har möjlighet att spara .

När jag påpekar att det är lite orättvist att jag är

Låst till hemmet så ofta säger han

?Jag kan Gärna vara hemma med vårt barn om du vill jobba istället inga problem , om du vill jobba?

Samtidigt som han säger att han måste ställa upp och visa att han vill jobba mkt så att han får mer pass och kan inte tacka nej hur som helst. 

Så tror inte det är det enklaste om jag ska komma med ett schema från mitt eventuella jobb. 

Hade varit en annan sak om han var den som försörjde oss , och jag då var hemma med barnet . 

Men nu delar vi på kostnader och då är det ju bara att jag är hemma mest men får ingen ekonomisk kompensation.

Han menar att jag borde vara glad som

Får spendera så mkt tid med barnet vilket jag ju är men det är också ganska utmattande särkilt när jag pluggar. 

Samtidigt som han är trött och utmattad hela tiden

Pga att han jobbar så mkt Så tiden vi får

Tillsammans är han trött och att jobba på relationen har han ingen ork med. Han har ett tungt fysiskt jobb och hintar om hur jag bara sover och tar det lugnt hemma. 

Jag har anpassat mig till att det är så hans jobbsituation ser ut men det skaver ändå att han har möjlighet att spara till sig själv och att han tycker det är givet att vi ska betala 50/50.

Han menar på att jag kommer få ett bra jobb så jag behöver inte oroa mig ekonomiskt , pga det jag studerar till. 

Men jag kämpar ju för det och inget kommer gratis. 

är det här rättvist!?

• Svar på tråden Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-02 18:20:35 följande:
    Är kvinnor så svaga och veka som du beskriver dem? 
    Det finns kvinnor som vill ha det så. Har inget med "svaghet och vekhet" att göra. Varför skulle kvinnans enda liv bli bättre om hon städade trappuppgångar, eller satt i en kassa och fick snubbor av kunderna, eller lyfte tungt och torkade bajs på ett äldreboende?

Enligt den feministiska fantasin har alla yrkesarbetande kvinnor alltid intressanta och stimulerande jobb, och de gläder sig när de AVANCERAR. Men så ser ju inte verkligheten ut. Alla kvinnor har inte samma chans att få sådana jobb, och många är inte intresserade av någon karriär - ser inget värde i det. För många kvinnor hade det varit bättre att bli födda 50 år tidigare än de blev, och fått vara hemmafruar.
  • Tow2Mater
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 17:43:35 följande:
    Man TÄNKER ju inte så om man är en familj. Och har man barn så blir det snabbt "hoprört" ändå. Kvinnan tar vanligen mer med barn och hushåll - mer vabb, mer föräldraledighet, arbetar deltid så att hon ska kunna hämta barnen i någon rimlig tid på eftermiddagen. Han kan göra karriär just för att han aldrig är borta för föräldraledighet eller vab, och aldrig behöver gå tidigare för att hämta barnen på dagis. Han ses därför som pålitlig, en påläggskalv - och får därmed upp sin lön. 

I det läget skulle det ju vara HAN som utnyttjar HENNE på ett väldigt grovt vis, om han dessutom menade att hon måste betala hälften av de fasta kostnaderna från sin deltidslön. Och sedan inte ha någonting kvar till sig själv, inte ens så att hon kan ta en latte på sta'n med arbetskamraterna eller köpa ett läppstift, eftersom han också vill bo ståndsmässigt i en bostad med höga boendekostnader?
    Nu låter det ju som du pratar om det Lönnsi­rap tog upp i #40? Som jag höll med Lönnsi­rap om.
  • Liniss
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 17:15:19 följande:
    ...kan du förresten ens tänka tanken att många män är nöjda om deras fruar är nöjda, för att de älskar dem? Att frun får pyssla med keramik eller volontärarbeta med hemlösa katter, pyssla med krukväxterna och experimentera med matlagning, gå till frissan och nagelsalongen och kosmetologen och köpa snygga kläder och skor för att göra sig vacker... för honom!

Och att han inte ser henne som en parasit för det, för att det tankesättet inte finns hos honom? Och att han aldrig ens kommer på tanken att skicka ut henne att städa trappuppgångar (som kanske är det enda jobb hon skulle få efter att ha varit borta från arbetsmarknaden länge), vilket skulle göra henne olycklig?

Vilket märkligt tankesätt. Så du menar att istället för att ta det jobb som finns så ska hon gå hemma om dagarna och bli försörjd av mannen istället? 

Jag skulle aldrig vilja att min man ska betala mer bara för att han råkar tjäna mer pengar. Det är att snylta på partnern som tjänar mer och samma typ av våld, det är inte okej, tycker jag. Om man älskar sin partner så vill man väl inte att denne ska betala mer bara för att man själv känner för det. 

• Liniss
    Lönnsirap skrev 2023-12-02 11:51:51 följande:
    Personligen tycker jag man omedelbart bör lämna en relation där en person tycker att det upplägget man "kom överens om" fortsatt gäller i absurdum!

I just denna tråd vet jag inte vems barnen är, exakt hur stora utgifter som finns i hushållet.

Att ha en sambo ger ingen rättighet att ekonomiskt suga ut den parten och är barnen gemensamma finns visst en plikt att faktiskt försörja dem. 

Man är DUM om man håller på och snyltar på människan i förhållandet med låg inkomst. Och det är inte alltid olagligt, men faktiskt en typ av relationsvåld.

Varken kvinnor eller män behöver "stå ut". Tvärtom är det viktigt att just prata om vissa saker, som kan vara svåra att se mitt uppe i en relation. Det är viktigt att faktiskt öka medvetenheten om vikten att faktiskt INTE acceptera för dåliga villkor i en relation. Då är det faktiskt bättre att vara ensam.
    Som en annan skrev, då gäller ju även det omvända, att om man snyltar på en människa med hög inkomst och anser att denne minsann ska betala mer så är det en typ av relationsvåld och personen som tjänar mer bör omedelbart lämna. Jag, som kvinna, skulle aldrig få för mig att kräva att min man ska betala mer bara för att han tjänar mer. Om man älskar sin partner så vill man inte att denne ska behöva ta ett större ekonomiskt ansvar bara för att denne tjänar mer. Jag skulle aldrig acceptera det tankesättet i alla fall. 
  • Anonym (XXX)
    Liniss skrev 2023-12-02 20:13:17 följande:

Vilket märkligt tankesätt. Så du menar att istället för att ta det jobb som finns så ska hon gå hemma om dagarna och bli försörjd av mannen istället? 

Jag skulle aldrig vilja att min man ska betala mer bara för att han råkar tjäna mer pengar. Det är att snylta på partnern som tjänar mer och samma typ av våld, det är inte okej, tycker jag. Om man älskar sin partner så vill man väl inte att denne ska betala mer bara för att man själv känner för det. 

I andra länder är det inget konstigt. Min tyska väninna har t.ex. alltid varit hemmafru. Hennes man är diplomingenjör (civilingenjör) och har en hög chefstjänst på Mercedez-Benz. Han skulle aldrig drömma om att skicka ut sin fru att skura trappuppgångar... VARFÖR, liksom, och hur skulle det se ut inför grannar, kollegor, släkt..? Det är Sverige som är konstigt. 
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-02 20:20:02 följande:
    I andra länder är det inget konstigt. Min tyska väninna har t.ex. alltid varit hemmafru. Hennes man är diplomingenjör (civilingenjör) och har en hög chefstjänst på Mercedez-Benz. Han skulle aldrig drömma om att skicka ut sin fru att skura trappuppgångar... VARFÖR, liksom, och hur skulle det se ut inför grannar, kollegor, släkt..? Det är Sverige som är konstigt. 
    Menar du att det är något fel på lokalvårdare, är de dåliga tycker du?
    Skulle du skämmas över att vara ihop med någon som städar?
  • Liniss
    I vissa andra länder är det vanligt, ja, men det betyder inte att det är vanligt i Sverige, alltså det land vi nu lever i och tack gode gud för det. Och vill man nu vara hemmafru (vilket även innebär att man sätter sig själv i en potentiellt farlig ekonomisk framsida sits) så får man väl leta upp en person som kan tänka sig att gå med på det upplägget. Det kan ju dock bli svårt att motivera för en potentiell partner varför man anser sig ha rätt att vara hemmafru. Inget jag skulle gå med på i alla fall. 

Man får ta det jobb som finns och jobba sig uppåt. Så ser jag det. Dessutom är det inget fel med att jobba som städare, verkar vara så att du ser ner på dessa. Du har mycket att lära. 
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2023-12-02 20:27:12 följande:
    Alltid komiskt med människor som i en mening försöker framstå som så goda, men i en annan mening får man se deras verkliga jag. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym skrev 2023-12-02 20:27:12 följande:
    Såklart inte, men det är inget kul jobb heller - eller skulle du tycka det själv? VARFÖR skulle en kvinna med en högavlönad och framgångsrik make tvingas till detta, det verkar ju inte klokt..? Bara för något slags genusfeministisk princip - som då får förstöra hela tillvaron för henne..?

Som sagt: i min tyska väninnas neighbourhood (fint villaområde utanför Stuttgart) skulle det vara helt otänkbart att fruarna skulle arbeta med något sådant. Antingen är de hemmafruar, eller så har de något jobb som läkare, politiker, operasångerska, konstnärinna... för att dom VILL.

I stället har de städerskor som kommer hem till dom och städar. Även min väninna, som som sagt är hemmafru, har en städerska som kommer två gånger i veckan och gör grovgörat. Det är självklart att hennes man betalar för detta, för han vill inte att frun ska slita med sådant. 

Om min väninna skulle börja bege sig till jobbet om mornarna klädd i städrock, så skulle grannarna börja spekulera om att maken måste ha förlorat jobbet, eller ha fått problem med spriten, eller gjort någon älskarinna med barn så att han måste försörja det barnet och dess mor också... Det skulle se enormt underligt ut. 
  • Anonym (Hin håle)
    Mick Jaggers fru skulle säkert inte heller skura trappuppgångar, men nu hänger du på Familjeliv och bor i Sverige där få vill ha ett arrangemang likt det du verkar drömma om. Nejtack, våp är inget för mig. 
Svar på tråden Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50