• Anonym (Petra)

Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50

Min sambo jobbar oregelbundna tider vilket medför att jag ofta är hemma med vårt barn hela eftermiddagen och kvällen  efter att ha hämtat.  Jag Blir låst till hemmet. 

Han betalar inte mer omkostnader , vi delar 50/50 på allt . Jag är student.

Han har möjlighet att spara .

När jag påpekar att det är lite orättvist att jag är

Låst till hemmet så ofta säger han

?Jag kan Gärna vara hemma med vårt barn om du vill jobba istället inga problem , om du vill jobba?

Samtidigt som han säger att han måste ställa upp och visa att han vill jobba mkt så att han får mer pass och kan inte tacka nej hur som helst. 

Så tror inte det är det enklaste om jag ska komma med ett schema från mitt eventuella jobb. 

Hade varit en annan sak om han var den som försörjde oss , och jag då var hemma med barnet . 

Men nu delar vi på kostnader och då är det ju bara att jag är hemma mest men får ingen ekonomisk kompensation.

Han menar att jag borde vara glad som

Får spendera så mkt tid med barnet vilket jag ju är men det är också ganska utmattande särkilt när jag pluggar. 

Samtidigt som han är trött och utmattad hela tiden

Pga att han jobbar så mkt Så tiden vi får

Tillsammans är han trött och att jobba på relationen har han ingen ork med. Han har ett tungt fysiskt jobb och hintar om hur jag bara sover och tar det lugnt hemma. 

Jag har anpassat mig till att det är så hans jobbsituation ser ut men det skaver ändå att han har möjlighet att spara till sig själv och att han tycker det är givet att vi ska betala 50/50.

Han menar på att jag kommer få ett bra jobb så jag behöver inte oroa mig ekonomiskt , pga det jag studerar till. 

Men jag kämpar ju för det och inget kommer gratis. 

är det här rättvist!?

• Svar på tråden Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50
  • Tow2Mater

Du kan väl ta med dig barnet, varfor skulle du vara låst till hemmet?

Och som han sa, om du vill jobba istället for att ha fritid med barnet kan ju han ta fritid med barnet. Så får du mer pengar. Jobbar han oregelbunder har han väl barnet under tid han inte jobbar men du studerar? Man får ju inte ha barnet på fsk under tid någon av er är ledig.

• Anonym (Haha)

Förstår inte riktigt situationen helt. Många frågetecken. Varför är du låst till hemmet bara för att du har barn? Han tar väl också ansvar för hem och barn när han ej jobbar, du säger att han jobbar oregelbundna tider och då antar jag att han har barnet medan du studerar ju. Det är ju inte så att han aldrig är med barnet.

Och han har ju själv sagt att det inte är några problem att han är hemma med barnet och du jobbar så förstår inte riktigt? Fixa ett jobb och börja jobba då, så tar han fritid med barnet.

Tycker inte att man ska behöva betala mer bara för att man tjänar mer. Levde en gång med en sån person, som ansåg att jag skulle betala mer bara för att jag hade högre lön. Det sprack till slut, orkade inte vara med en sådan. 

• Liniss

Allt här i livet kan inte vara rättvist. Bara för att du nu har valt att studera samtidigt som du har ett litet barn så innebär det ej att det är din sambos skyldighet att kompensera dig ekonomiskt för det. 

• Anonym (Beror på)

Gör han 50% av arbetet hemma? 

Har han tagit  ut sina föräldradagar ? ( och då tagit 100% ansvar för barnet 40h/ veckan ) 

Var det ett gemensamt beslut att du skulle börja plugga ?( eller pluggade du innan barnet  och tog ett studieuppehåll för att ni gemensamt valde att få ett barn) 

Pluggar du heltid så räknas det som ett heltidsjobb och då kan du inte lägga mer tid hemma än vad han gör, då skolan förväntar sig att du lägger minst 40h/ veckan på dina studier .Att man vid högskolestudier inte är i skolan 40h/ veckan utan att man förväntas läsa hemma till stor del har inget med saken att göra 

Om jag vore du skulle jag skriva upp exakt vad jag gör under ett par veckor.. klocka in de 40h du förväntas lägga på dina studier och lägg till allt jobb du gör hemma på mornar/ kvällar / helger ..sitter du hemma och pluggar o lägger in en maskin  tvätt undertiden..skriv upp detta?hade du suttit på skolan/ biblioteket och pluggat hade du inte kunnat göra detta = något som behövts göra utanför skol= arbetstid 

Många män behöver se saker svart på vitt i siffror för att förstå problemet..visa gärna även  exempel på hur hans arbetstider  gör det omöjligt / mycket svårt för dig att kunna jobba något extra nu under tiden du pluggar ( förskolans öppettider som ett argument )

Många väljer att betala % av fasta kostnader när man får ett gemensamt barn och ena partnern är föräldraledig men det är ju svårt att få igenom om en partner vägrar omförhandla 
    Sen  har jag ju svårt att förstå hur man kan vilja att den man  älskar ska leva på marginalerna samtidigt som man själv kan unna sig saker och spara undan men vi är alla olika?.

• Anonym (R)

Det är så många frågetecken här. 

1) Vad gör han när han är hemma? 

2) Skulle ni klara er ekonomiskt om han skulle slutade jobba så mycket som han gör?

3) Varför är du låst vid hemmet? 

Du kan ju börja jobba så kan han ha fritid med sitt barn. Det är ju perfekt? Du får jobba in lite sparkapital och han kan få ta det lugnt hemma med ert barn.

• Anonym (Haha)
    Anonym (R) skrev 2023-12-01 19:32:43 följande:

Det är så många frågetecken här. 

1) Vad gör han när han är hemma? 

2) Skulle ni klara er ekonomiskt om han skulle slutade jobba så mycket som han gör?

3) Varför är du låst vid hemmet? 

Du kan ju börja jobba så kan han ha fritid med sitt barn. Det är ju perfekt? Du får jobba in lite sparkapital och han kan få ta det lugnt hemma med ert barn.

Ja, det är ju också den aspekten de behöver ta hänsyn till; kommer de öht ens kunna klara sig rent ekonomiskt om han slutar jobba på det sätt han nu gör? I såna fall kanske ts måste jobba väldigt mycket istället, hoppas hon är beredd på det då. 
  • Anonym (H)

Verkar helt knäppt att ni har ett gemensamt barn, du pluggar men ändå ska du betala 50/50? Ni måste ju betala utifrån inkomst, inget annat.

• Anonym (Göran)

Det är viktig och intressant frågeställning. Det finns många lösningar på problematiken. Nu är jag en man 56 år och i och med med ålder fått erfarenheter av livet. 

Pengar gör inte människor lyckliga. möjligen något tryggare men inte lyckligare.  

att vara ständigt lycklig är inget man kan kräva av livet. I olika perioder i livet känner man helt olika känslor. 

det jag reagerar på först är att din partner är väldigt trött efter en arbetsdag. Detta innebär att du och relationen blir lidande. Detta bör ni förändra. Jag har full förståelse att du upplever detta som ett problem. 

frågan är om din partner också förstår att det är ett problem. Din partner har även förpliktelser mot sin familj Inte bara mot arbetsgivaren. Om man ständigt är trött efter en arbetsdag krävs förändring. 

Om det är möjligt kan det vara en lösning att byta arbete, träna äta bättre kost eller förändra sin inställning och inte ge lägga all energi på arbetet. Det ger sällan något tillbaka. 

eftersom frågan är viktig för dig är den även viktig för din partner. det måste du få honom att förstå. 

Det kan ju vara så att du sätter höga krav på dig själv och har orealistiska krav på relationen och på vilket ansvar du tar på dig. 

Pengar är ofta en orsak till konflikter. för att en relation ska fungera ska man vara överens om prioriteringar barnuppfostran och fördelning av sysslorna i hemmet  

du behöver tid till studierna och din partner tycks behöva en stund av återhämtning efter arbetsdagen. om du låter honom få en stund för sig själv när han kommer hem och du sänker sänker dina krav på dig själv på vad du ska uppnå när du är ensam hemma så löser ni det som ska göras tillsammans och en rättvis arbetsfördelning.

jag anser att det ska finnas ett sparande till var och en  
    pengarna ni får in varje månad är gemensamma. Det ska även finnas ett buffertsparande till oförutsedda utgifter. 

en högre lön köper ingen fri från att utföra sysslor i hemmet. Det är snarare tid som spelar in vem som ska utföra sysslorna. 

väljer man ingå en relation innebär det uppoffringar och solidaritet och förståelse för partnern. Att ta ansvar för varandra. 

er situation kommer ju att förändras när du är utbildad och era barn blir äldre. Just nu kanske det är slitsamt men det kommer ju att förändras. 

det viktigaste är att kunna diskutera med varandra att förstå varandra.  

• Anonym (O)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 20:20:16 följande:

Verkar helt knäppt att ni har ett gemensamt barn, du pluggar men ändå ska du betala 50/50? Ni måste ju betala utifrån inkomst, inget annat.

Måste enligt vem? H ? 
  • Anonym (Kronor och ören)
    Anonym (Haha) skrev 2023-12-01 20:02:41 följande:
    Ja, det är ju också den aspekten de behöver ta hänsyn till; kommer de öht ens kunna klara sig rent ekonomiskt om han slutar jobba på det sätt han nu gör? I såna fall kanske ts måste jobba väldigt mycket istället, hoppas hon är beredd på det då. 
    Om de betalar 50/50 och han bara sparar mer än hon gör så borde de väl klara sig så länge han tjänar åtminstone motsvarande studielån + bidrag?
Svar på tråden Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50