Tesla konflikten
Polestar
Polestar
Vilken skillnad gör ett kollektivavtal på priset på en tesla tror du? Det jag försöker utröna är om det här egentligen är en onödig konflikt (med tanke på förlusten för strejken och publiciteten)
Hur kommer det sig att tesla gör ett såpass osmart beslut? Jag är av den uppfattningen att det handlar om kultur och toppstyrning. Då kan du nog räkna med en sämre slutprodukt också.
Hörde om spaceX. Musk hade sett "the dictator" därför tyckte han att raketen skulle ha en spetsig topp också. Musk har tydligen velat att teslan inte ska ha en ratt heller, men där gjorde dom en ändå. (Dom ville väl att företaget inte skulle kånka)
https://www.tiktok.com/@entrelligence/video/7206686384898313473
Kanske inte gör enormt mycket, men alla bäckar små som man säger.
Det är så Tela säger. Kan vi spar 20 kr per bil på att göra dessa ledningar kortare, varför inte?
Sen kanske de sparar 100kr på att göra något annat och 1000 kr på något annat.
poängen är att alla bäckar små gör det till att företag som tjänar stora pengar.
Andra företag går just nu i stor förlust på just elbilar för att de inte vet hur man gör dom och tjänar pengar. Tesla kan detta.
Och det handlar om hela kedjan, varje dollar sparad är bra...
Du är också någon som helt missat detta med att det ska vara lagligt och frivilligt i Sverige att ingå kollektivavtal. Ändå är det lagligt med utpressning likt maffian.
Du verkar gilla maffians sida,att man helt lagligt i Sverige får utpressa andra företag och tinga dom in i svatal och regler som man inte vill ha.
Tycker du samma sak om allt. Ska det vara lagligt att utpressa dig och din familj att ingå avtal med hot om att förstöra din familj annars? Om Inte,varför är det ok att göra så mot tesla och alla andra företag för den delen?
Varför ska just facket ha laglig rätt till utpressningsmetoder när det är grovt kriminellt annars?
Poängen med fackförbund är ju att jämna ut maktbalansen. Skulle de inte finnas så har företagen all makt.
Vad är alternativet? Ska det lagstiftas med olika löner inom olika fack? Ska en sakkunnig utröna lönerna? Strejk är ju ett självreglerande system, till slut så fattas en överenskommelse och alla blir nöjda.
Ska Svenska pengar slussas ut från landet i stället för att konsumeras inom landet? Hur ska staten reglera det om fackförbunden upphör?
x har börjat begränsa svensk media, antagligen för att manipulera.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76rPL3/x-varning-efter-granskning-om-glimmer
Twitter, numera X,är ett perfekt exempel på ett företag där man slösade bort onödiga resurser, folk var lata och fick allt de ville ändå.
Musk tog väl bort 2/3 av personalen direkt och företaget fungerar lika bra eller i min mening bättre. Han tog bort alla som inte meningsfullt bidrog till företaget, samt alla som inte kunde acceptera yttrandefrihet.
Fanns ju väldigt många vänsterstyrda "woke minded" personer på det företaget som säkerligen tyckte att yttrandefrihet finns bara om de själva accepterade den.
Musk vill ha riktig yttrandefrihet på X, så han gjorde sig av med allt pack som inte vill ha det.
Men tillbaka till början av ditt inlägg. Ja jag tror att facken har spelat sin roll, men är överflödiga idag. De har gjort stor nytta för Sverige, men idag tror jag inte längre att det finns någon nytta. De gör däremot mycket skada som vi ser nu med Tesla.
Som jag förstått så fungerar x betydligt sämre än förut. Sämre ekonomi och faktiskt sämre yttrandefrihet då den översvämmas av falsk information.
Du tycker facken har spelat ut sin roll. Föreställ dig att arbetare inte har ett annat val att arbeta för en förhållandevis låg lön i stället. Behöver inte vara fel egentligen. Arbetarna i Sverige kanske behöver tjäna mindre? (Så länge det inte influerar skattepengen förstås) nackdelen är ju att pengarna då slussas ut från Sveriges gränser i stället. Det är väl den största förlusten som jag ser det. I dag så sköter ett organiserat fackförbund att det inte inträffar i samma nivå. Eller ska företagsskatten höjas?
Jag tror du har fel. Jag tror vi har kommit så långt i hanteringen av arbetsmarknaden att jag tror allt kommer sköta sig självt.
Vet inte om jag skrev det i denna tråd eller någon annan, men jag tänker som så, att om något företag får för sig att erbjuda låga löner och dåliga villkor, så kommer de inte få kompetent personal.
Tänker på alla branscher, men kanske numer aktuellt, verkstadsbranschen. Om någon som Tesla skulle erbjuda mycket sämre löner och villkor så kommer det leda till att folk säger upp sig, byter till andra företag som erbjudet bättre löner och villkor och Tesla skulle då bara få bottenskrapet, de sämsta kvar som ingen annan vill ha.
Tesla är dock kända för motsatsen, att de attraherar de absolut bästa. Skulle det vara sant att Tesla har låga löner och dåliga villkor så kommer det lösa sig själv, d.v.s det kommer straffa Tesla som blir av med sin personal och får okunniga och okompetenta anställda.
De allra flesta människor strävar efter att få mer i lön och mer i lön får man om man jobbar hårt och är duktig och är man just det så kan man lätt byta till ett mer välbetalt jobb eller som har bättre villkor.
Klart folk kan acceptera låga löner, men då är det för att dom är dåliga, inkompententa eller använd valfritt annat uttryck för att de är dåliga.
Det är min mening i det hela. De dåliga får sämre lön, de med bra kunskaper och som jobbar hårt får högre löner. Hur kan det vara något dåligt?
Kunskap och arbetsmoral ska väl belönas? Någon som är emot det?
Problemet med undersköterskor är att det är regionalt eller landstingsbetingat om man använder gamla uttryck.
Samma med kommunala diton. Hade det varit mer privata företag inom branschen så hade det sett annorlunda ut.
Ja det finns låglöneföretag som sysslar med vård som borde skämmas som har både tvivelaktiga löner och vården i sig, men det är det som är det fina, de kommer gå under för att de är för dåliga, så ingen kommer vilja jobba för dom och ingen vill ha vården hos dom för att de är för dåliga.
Med andra ord, marknaden säger vad man vill ha och det man inte vill ha kommer gå under.