Inlägg från: Trast |Visa alla inlägg
  • Trast

Tesla konflikten

Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-12-01 01:10:00 följande:
    Väl talat. Från första till sista bokstav.
    Som jag förstått så är hälften ute på strejk. Så tesla arbetarna verkar ha ett intresse av att öka sina löner bland annat.

Är det en politisk fråga? Är folk som sd mer nöjda över sina relativt låga arbetarlöner? Varför det? 
  • Trast
    Anonym (Q) skrev 2023-12-01 09:27:22 följande:

I USA har det strejkats i Hollywood i fem månader, på Amazon pågår en transportstrejk, 75 000 sjukvårdsanställda har strejkat, bilarbetarfacket punktstrejkar mot de tre bilgiganterna. Ett litet axplock från USA. . Ett land som saknar kollektivavtal. 

Har för mig att bilarbetarfacket strejkar för att de vill ha en sexsiffrig lön i usa, (dollar ) hört att det handlar om att fackordförande skulle få sparken. Kanske propaganda, kanske sant. Men då börjar man fundera över om det är en kulturell konflikt, är verkligen kollektivavtalet som presenteras så kontroversiellt för tesla att de är beredda att kämpa så pass? I usa så verkar strejken inte påverka företagets publicitet på samma sätt som i Sverige.
  • Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-01 13:53:54 följande:

En tumregel i USA är att med kollektivavtal öka labor cost med 30%. Inte bara pga löner utan även pensionavsättningar och olika skråsystem, dvs en svetsare ska bara svetsa.

Även med kollektivavtal i USA uppstår strejker så fördelarna för en ag är begränsat.

Därför är många amerikanska bolag tydliga med att inte ha kollektivavtal. När man sen startar verksamhet i Sverige krockar det med den svenska modellen där de flesta företag är hyfsat positiva till fack och kollektivavtal.. Det skapar lugn. ordning och reda till en rimlig kostnad.

Även i andra länder finns många av de regler vi har i våra kollektivavtal men då i lagstifting.

Ja, jag funderar också om det är en krock. En annan sak som skiljer mellan Sverige/ usa är ju sjukförsäkringen. Många företag i usa som inte har en sjukförsäkring och erbjuder en minimilön. 

Sen så har jag hört historier om att folk har tagit hand om arbetsuppgifter som inte ingår i deras, där fackordförande har sett till att dom fått sparken. Kan vara propaganda, men saker fungerar inte kulturellt så i Sverige. I Sverige ska alla kunna allt.
  • Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-01 15:01:18 följande:
    Alla ska inte kunna allt i Sverige med det är arbetgivaren har mycket stora rättigheter i att leda och fördela arbetet.

Även om du är anställd som svetsare kan du bli beordad att bära lådor eller städa. I många andra länder, via anstälningsavtal eller kollektivavtal är du anställd för att göra specifika arbtesuppgifter, t ex städa, svetsa eller bära. Då kan inte en ag beordra dig att göra något annat. "Its not in my job description"

Just sjukförsäkring har Sverige och många andra länder, till skillnad från USA, det för alla. 

Miniminlön finns inte i Sverige, du kan erbjuda vilken lön som helst. Därför motsätter sig många svenska fack en EU-regel om minimilön då det är en avtalsfråga i sverige.

I USA jobbar många med minilön men duktiga kvalificerade arbetare har ofta bättre lön än i Sverige, framförallt om du räknar in de lägre skatterna. På minus sidan sen kommer sjukförsäkring, högskolekostnader för barn, dagis mm

Det är skillnad mellan arbetskulturen i Sverige och usa. När jag skriver alla ska kunna allt, så menar jag naturligtvis inte det ordagrant, mer en illustration av skillnaden. Har som sagt hört historier om att folk fått sparken i usa om de flyttat på lådor för att det ingick i en annans arbete.

minimilönen i usa har jag för mig ligger på en hundralapp i timmen sist jag kollade. (Före skatt) I det brukar inte ingår sjukförsäkring. En sjukförsäkring för en frisk människa trots företagens bidragande betalning kan nog gå på en 8000 kr / mån för en normal familj (då är inte copay inräknat om du skulle bli sjuk). En vän från usa har ett barn som behöver medicin för 35000/ månad. Deras sjukförsäkring täcker mestadels av kostnaden tills han fyller 21. Då behöver han skaffa ett jobb med sjukförsäkring, det är inte många företag som erbjuder sånt till en relativt oerfaren 21-åring.

En dagisplats 6000/ månad. Sen är skatterna lägre, men inte så mycket lägre.

• Trast

När jag läser inläggen så börjar jag fundera om folk vill att facken ska försvinna eller bytas ut? Tesla konflikten verkar hamnat i andra rummet.

Handlar det om politisk läggning? Ska samma kollektivavtal kunna presenteras fast i en annan politisk klädnad?

Jag menar, det borde vara fullt logiskt att arbetare vill ha liknande löner som andra arbetare i liknande industrier?

• Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-02 15:22:37 följande:
    Kollektivavtal handlar om så mycket mer än löner.  Vore det bara en lönefråga hade knappt kollektivavtalen behövts. 

Jag ser ingen motsatts i att tycka fack och frivilliga kollektivavtal är bra och att sympatistrejker är dåligt.  
    Ja, jag har postat från if metall tidigare, men det tåls väl att posta igen. Skulle gärna vilja diskutera det, men än så länge så har ingen kommit med åsikter, verkar mest handla om vilken sida som är mest skurk.
    Vad i avtalet är kontroversiellt?

Bolaget hävdar ju att de har minst lika schyssta villkor utan att behöva teckna avtal?

Det stämmer inte. Deras försäkringsskydd är inte lika bra som det som står i kollektivavtalet, de betalar inte heller in lika mycket till pensionen och deras löner ligger under genomsnittet för vad vi har i branschen. 

De anställda på bolaget saknar: 

? Ett komplett paket med försäkringar hos Fora 

? Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter 

? Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet 

? Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar 

? De har inte möjlighet till deltidspension 

? De har inte heller arbetstidsförkortning

• Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-02 16:17:42 följande:
    Precis de jag försökte säga, kollektivavtal är mycket mer än lön.

De anställda på Tesla borde strejka till de får kollektivavtal.  Vilket jag tycker de gör rätt i. 

Men vill du ha lite åsiker så varsegod
    Tesla är inget ställe jag skulle söka jobb på
    Helt rätt av de anställda där att strejka för kollektivavtal 
    Jag tycker sympatistrejker är fel
    Kollektivavtal bör vara frivilliga
    Vad har tesla för incitament att teckna ett kollektivavtal då? Det är ju frivilligt idag, men man kan ju råka ut för strejk i alla fall. Fortfarande frivilligt.
  • Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-02 16:32:21 följande:
    Precis samma incitament som alla de företag som frivilligt tecknat kollektivavtal har
    En vettigt standardpaket som inte är allt för kostsamt
    Minskar risken för strejk drastiskt
    Lättar att rekrytera 
    Jag kanske läste för snabbt.
  • Trast
    Rataxes skrev 2023-12-02 16:43:29 följande:
    Tesla verkar ju inte ha några som helst problem med att rekrytera. Inte heller en av Mordors största servicecenter för muminbilarna.
    Fast vill tesla rekrytera kommande strejkare är frågan?  
  • Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-02 16:53:18 följande:
    Har Tesla lätt att rekrytera undrar jag lite hur IF Metalls medlemmar tänker. Varför väljer de frivilligt en arbetsgivare utan kollektivavtal? Är kollektivavtalet för dåligt?

Det är ju inte direkt svårt för en duktig bilmekaniker eller metallarbetare att få jobb.
    Dom kanske vill jobba där och samtidigt få en lön som matchar den övriga branschen skulle jag gissa.
Svar på tråden Tesla konflikten