Inlägg från: Trast |Visa alla inlägg
  • Trast
    Anonvm skrev 2023-12-06 23:21:52 följande:
    Vem påstod det?
    Du
    Anonvm skrev 2023-12-06 21:56:39 följande:
    Jag tycker det är roligare att fundera på varför "lobbyisten" som skrev brevet inte arbetar kvar i bolaget nån vecka efter att det sändes....

• Trast
    Anonvm skrev 2023-12-06 23:30:55 följande:
    Kan du fetmarkera den delen av texten där du menar att jag skriver att han fått sparken.
    Varför inte länka till något där det står om anledningen till lobbyisten inte jobbar kvar i stället?
  • Trast
    Anonvm skrev 2023-12-06 23:39:57 följande:
    Det skulle jag väldigt gärna göra, om jag hade tillgång till den informationen.

Anledningen till varför han inte arbetar kvar är det nog enbart ett fåtal som vet säkert...
    Jag vet det garanterat inte, och har heller aldrig påstått att jag vet.

Lika lite som jag skrev att han fått sparken.....

Spekulera kan jag dock, det är inte svårt.
    Om det sant så är antagligen lobbyisten enbart en konsult, inhyrd för den anledningen 
  • Trast
    Anonvm skrev 2023-12-07 17:37:45 följande:
    Om vad är sant?
    Att han inte arbetar kvar? Det framgår ganska tydligt i artikeln som du själv länkade till.
    Om det i artikeln stämmer så kommer ju informationen direkt från lobbyisten själv, han om någon borde ju veta om han arbetar kvar eller inte kan man tycka?

Det kan mycket väl handla om en inhyrd konsult, det låter på inga sätt osannolikt då tjänster som denna ganska ofta hyrs in....

Men magkänslan (och det faktum att jag är betydligt mer insatt än de flesta i detta) säger mig att detta är intressant att gräva lite i, så säger jag inte för mycket.
    Jag vet inte var du har läst att han inte arbetar kvar. Det skulle jag vilja ha en källa på. Det står ingenting om det i artikeln jag länkade till vad jag kan se.

Det skulle gissningsvis vara en inhyrd konsult med kunskaper om lagstiftning. Då kan man fundera över vad det var tänkt att mötet skulle leda till. Regeringens makt är begränsad. Möjligen en begäran att tesla ska gå med på kollektivavtalet om tesla blir skattebefriad som företag, annars drar tesla från Sverige och folk blir utan arbete. Bara fantasin sätter gränser.

Får känslan att du insinuerar att lobbyisten valde att sluta själv pga etik.
  • Trast
    Anonvm skrev 2023-12-07 18:31:29 följande:
    Jag klistrar in ett stycke ur den artikel du själv länkade till i inlägg #127

Läste du ens alls artikeln själv innan du länkade till den? Du kanske tröttnade efter överskriften?

Har slutat på Tesla

Aftonbladet har varit i kontakt med lobbyisten för att ställa frågor om syftet med mötet, men han meddelar att han har slutat på Tesla. Han hänvisar till kommunikationschefen i Sverige, Maria Lantz.

Hon svarar inte i telefon men skickar ett sms där hon ber om ?detaljer i ärendet?. Aftonbladet svarar men Lantz återkommer inte.

Tack för att du klargjorde. Förstår inte varför du är irriterad däremot.
  • Trast
    Bejje skrev 2023-12-09 20:14:45 följande:

Man hade ju hoppats på att kunna köpa en Tesla "Model 2" när de väl kommer ut, men nu vettefan om det blir möjligt. Kanske IF metall och alla andra fack som leker maffia kommer få Tesla att lämna Sverige.

Deras huvudmål är så klart att få till kooektivavtal, men chansen är i min mening mycket hö gatt Tesla fortsätter vägra det och facket kommer inte ge sig utan bara lägga på mer utpressning tills Tesla inte har något större val än att lämna landet.

Folk får då sparken från sina jobb och många av de som nu sympatistrejkar kommer få mindre att göra om Tesla försvinner, så de kommer nog få dra in några personers jobb också.

Sen blir det så klart trist och jobbigt för alla som har en Tesla idag eller tänkt att köpa en.

Skulle nog välja en annan elbil. Allt med tesla känns osäkert.
  • Trast
    Bejje skrev 2023-12-09 20:47:28 följande:
    Har idag annan elbil, men Tesla gör i min mening de bästa elbilarna sett till vad man betalar.

Om de nu kan släppa en mindre modell som passar mig bättre både storleksmässigt och ekonomiskt så vill jag ha en.
    Hur tror du priset förändras på teslas bilar om de skulle få igenom kollektivavtalet? Skulle den teoretiska prisförändringen få dig att inte köpa en tesla och välja en annan elbil?
  • Trast
    Mest registrerade elbilarna 2022 i Sverige

Volkswagen ID.4: 8 876

Volvo XC40 Recharge: 8 257

Tesla Model Y: 6 554

Kia e-Niro: 6 542

Polestar 2: 4 457

Skoda Enyaq iV: 4 357

Kia EV6: 3 971

Nissan Leaf: 3 856

Volvo C40 Recharge: 3 353

MG ZS SUV: 2 907

MG Marvel R: 2 356

Cupra Born: 2 328

Ford Mustang Mach-E: 2 240

Tesla Model 3: 2 236

Audi Q4 e-tron: 2 171

Volkswagen ID.3: 1 991

BMW i3: 1 875

Volkswagen ID.5: 1 661

MG 5 EV: 1 523

Peugeot 2008: 1 506

Audi e-tron: 1 443

MINI Hatch: 1 377

BMW i4: 1 324

Peugeot 208: 1 306

BMW iX: 1 210

volvo har kollektivavtal som jag förstår.
Svar på tråden Tesla konflikten