• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-01-09 19:46:08 följande:

Ja, men vet inte om crush är rätt ord för det dels iom de starka känslorna för just henne, dels att vi känner varandra på något plan iaf och dels att jag som person antingen inte faller för någon överhuvudtaget eller kraftigt i form av kärlek (kärlek behöver inte vara ömsesidig för att vara kärlek) men ja förstår din poäng. Ja, självklart vill jag att det ska bli något mer, det få kosta vad det kosta vill. 

Kärlek behöver inte vara ömsesidig enligt de flesta definitionerna. Om vi inte blir ihop kommer jag alltid ha positiva tankar om henne dock (så länge inget oväntat kommer upp ex) 

Varför har du startat en ny tråd? 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-01-09 22:01:08 följande:
    Varför har du startat en ny tråd? 
    Tråden rör ett bredare ämne snarare än just en sak 
  • anonym05swe
    Yuyu skrev 2024-01-09 21:58:00 följande:

Jag är också kär i en 19 åring. Jag är dock lite äldre. Hur vill man att man som tjej ska bjuda ut killen och eventuellt berätta att man är kär 

Jag har aldrig varit i en sådan situation men typ bjud in till något gemensamt och långsamt berätta när det känns rätt typ 

Så hade jag som kille föredragit typ men det skiljer sig från person till person

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-01-09 22:06:12 följande:
    Tråden rör ett bredare ämne snarare än just en sak 
    Rör exakt samma sak. Du vill bli ihop med tjejen på träffarna. Nu har du tydligen ändrat tidsplanen och räknar med att det tar 5 år. Hon hinner nog bli ihop med någon annan innan du kommer till skott. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-01-09 22:08:16 följande:
    Rör exakt samma sak. Du vill bli ihop med tjejen på träffarna. Nu har du tydligen ändrat tidsplanen och räknar med att det tar 5 år. Hon hinner nog bli ihop med någon annan innan du kommer till skott. 
    Nej, läs igen
  • anonym05swe

"Är det då för stora planer och drömmer om man drömmer att inom 5 år vara sambo med någon?" 

Så nej inte att inom 5 år vara i ett förhållande

• Yuyu

Kan inte citera men hade du velat att tjejen var lite på eller att hon skulle vänta in ditt initiativ

• anonym05swe
    Yuyu skrev 2024-01-09 22:21:39 följande:

Kan inte citera men hade du velat att tjejen var lite på eller att hon skulle vänta in ditt initiativ

Hade inte spelat någon roll för mig tror jag men förmodligen att hon tar initiativ
  • anonym05swe

Är det orimligt att om vi ex blir ihop vi säger nu i mars att vi är sambos om 5 år? Det som skrevs som målet alltså

• Anonym (man)

Jag har inte läst annat än TS alla inlägg, så någon kanske redan föreslagit detta, men...

Jag fattar inte varför du är så initiativlös, TS. Hur svårt kan det vara?

På söndag eller måndag så skriver du till henne att en kille i hennes stad har lagt ut en annons på Blocket/Tradera om att sälja ett marsvin/elgitarr/Star Wars-figur/cykel.... Vad som helst som du är intresserad av, bäst är det om hon också är lite intresserad av det. Du tänker åka och titta på den, och undrar om hon har lust att ta en fika när du ändå är där?

Det är en högst normal sak att göra även som vänner, så du behöver inte oroa dig för att du avslöjar dina känslor pga det. Säger hon nej, duckar eller kommer med sällskap så är du rökt. Har hon rimligt förhinder eller säger ja så har du fortfarande chansen.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?