• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2024-01-08 13:51:34 följande:
    Du vet lite om henne. Klura ut något ni båda gillar, musik, idrott, film, teater, fridluftsliv, spel, kultur

Föreslå att ni ses för att att göra något tillsammans. Skit i restiden

Ja, hon kommer förstå att du är förtjust i henne. Men en sen då? Det är sant och för eller senare måste du våga 

Ja, skulle gärna träffa henne såklart men situationen är svår med restiden. Vi har dock mest pratat skolan, jobb och organisationen vi är aktiv i dock så har inte frågat om det än. 

Ja, det är sant men om hon skulle veta redan (ex nästa vecka) skulle det vara väldigt tidigt speciellt när vi bara setts 3 gånger innan. Skulle liksom hellre vänta med det och låta det växa fram för henne tills vi båda trivs i det ish. Detta är en jobbigare situation än tidigare tjejer jag gillat (Tjej 1 i 7:an gick i samma klass ex), (Tjej 2 gick också i samma klass i högstadiet) och nu bor hon 4 h bort ish med tåg och vi har bara setts få gånger så svårare nu speciellt när jag alltid blivit avvisad.

• Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-01-08 13:57:29 följande:

Ja, skulle gärna träffa henne såklart men situationen är svår med restiden. Vi har dock mest pratat skolan, jobb och organisationen vi är aktiv i dock så har inte frågat om det än. 

Ja, det är sant men om hon skulle veta redan (ex nästa vecka) skulle det vara väldigt tidigt speciellt när vi bara setts 3 gånger innan. Skulle liksom hellre vänta med det och låta det växa fram för henne tills vi båda trivs i det ish. Detta är en jobbigare situation än tidigare tjejer jag gillat (Tjej 1 i 7:an gick i samma klass ex), (Tjej 2 gick också i samma klass i högstadiet) och nu bor hon 4 h bort ish med tåg och vi har bara setts få gånger så svårare nu speciellt när jag alltid blivit avvisad.

Om du inte kan hantera avstånden nu kommer du inte kunna göra det i framtiden heller.

Sluta fjanta dig och gör något. Annars kommer du bara snurra runt i denna tröstlösa härva av drömmar, scenariobyggande, iniativlöshet och prokastrienerande.

Du kommer ha precis samma våndor i april när ni setts och inte kommit ett steg närmare. Lika bra att satsa nu och syna
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-01-08 13:48:39 följande:

1. Hon kan tolka det romantiskt

2. Nej, inte än men ska efter att vi setts andra gången (förmodligen)

Ok, då ökar risken att hon träffar en annan kille IRL. Eller att hon redan har en kille. Det vet du ju inte. 

Vadå förmodligen? Varför inte nu direkt? Taskig du är. 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-01-08 13:57:29 följande:

Hur ska det växa fram om ni aldrig ses?

Du hade ju stora planer sist ni träffades men du vågade ju inte. Varför tror du det blir annorlunda på nästa träff?

Hon är söt och trevlig, 18 år. Varför skulle hon vara singel tills du vågar komma till skott? 
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2024-01-08 14:00:43 följande:
    Om du inte kan hantera avstånden nu kommer du inte kunna göra det i framtiden heller.

Sluta fjanta dig och gör något. Annars kommer du bara snurra runt i denna tröstlösa härva av drömmar, scenariobyggande, iniativlöshet och prokastrienerande.

Du kommer ha precis samma våndor i april när ni setts och inte kommit ett steg närmare. Lika bra att satsa nu och syna

Jo, i ett förhållande är det betydligt enklare för då kan göra typ varannan gång ish. I ett förhållande får man kompromissa. 

Jag kommer träffa henne i Mars (förmodligen) och ska då ta tag i det, prata själv med henne och bjuda in henne till något (om jag vågar) Tycker du jag borde göra något redan nu alltså för henne? 

Detta avståndet är problemet såvida vi inte blir ett par för då kan man stanna över längre perioder (ex en helg) 

• Anonym (Tiden går)
    Anonym (H) skrev 2024-01-08 14:00:43 följande:

Håller med, mycket snack och lite verkstad. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-01-08 14:06:22 följande:
    Hur ska det växa fram om ni aldrig ses?

Du hade ju stora planer sist ni träffades men du vågade ju inte. Varför tror du det blir annorlunda på nästa träff?

Hon är söt och trevlig, 18 år. Varför skulle hon vara singel tills du vågar komma till skott? 

Vi kommer ses i mars, tycker du jag borde försöka få till något innan? 

För det var mer personer på plats dvs mindre möjlighet att prata enbart med henne själv 

Jag ska försöka göra allt för att bli hennes partner, annars hade jag inte tagit kontakt etc. Är dock inte rätt att erkänna redan nu att jag gillar henne direkt

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-01-08 14:07:09 följande:
    Håller med, mycket snack och lite verkstad. 
    Jag har skrivit med henne flera gånger nyss dock men inte gått in på känslor, förhållanden osv och pratade med henne där (men undvek prat om samma saker för vill inte avslöja att jag gillar henne redan då vi är i samma organisation och andra i organisationen kan veta om det så det blir skvaller etc om de överhör det ex)
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-01-08 14:06:26 följande:

Jo, i ett förhållande är det betydligt enklare för då kan göra typ varannan gång ish. I ett förhållande får man kompromissa. 

Jag kommer träffa henne i Mars (förmodligen) och ska då ta tag i det, prata själv med henne och bjuda in henne till något (om jag vågar) Tycker du jag borde göra något redan nu alltså för henne? 

Detta avståndet är problemet såvida vi inte blir ett par för då kan man stanna över längre perioder (ex en helg) 

Ja, du bör se till att ni ses snart. 

Vad hindrar att hon sover över i ett gästrum hemma hos din familj eller du hos henne? Föreslå en biokväll med pizza, konsert, eller vad tusan som helt. 

Om du lagt 10% av den energi du lägger på dina älttrådar på henne istället hade ni varit ett par nu

Du lägger mer tid på denna tråd varje vecka än det skulle ta att åka till henna fram och tillbaka
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-01-08 14:11:21 följande:
    Jag har skrivit med henne flera gånger nyss dock men inte gått in på känslor, förhållanden osv och pratade med henne där (men undvek prat om samma saker för vill inte avslöja att jag gillar henne redan då vi är i samma organisation och andra i organisationen kan veta om det så det blir skvaller etc om de överhör det ex)
    Blir ni ihop, vilket är ditt mål, så blir det skvaller. Spelarr det roll om det är nu eller i april?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?