• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-10-09 20:00:51 följande:
    Du tror det är enkelt? Har skrivit med henne länge och är verkligen intresserad av henne. Ja, jag hade gärna kommit längre såklart men är verkligen inte enkelt. 

Vill såklart berätta för henne men först efter att ha träffat henne flera gånger. Vill inte direkt slänga mig in i en relation för fort. 

Är så otroligt jobbigt med dels tiden men också att jag inte hunnit vara helt ärlig med henne när vi setts på plats ex. Tiden gör det jobbigare också för nu är jag bara fast i samma situation. 
    Du vill ha en relation med henne. Du säger att du är kär i henne. Att hon är den du ser dig ha den långa, djupa relationen med.

Samtidigt så vill du inte sätta något på spel genom att berätta hur du känner. Du sätter upp hinder efter hinder för att slippa ta en risk. Först ska du skicka en inbjudan,  sen ändras det till att du ska fråga henne när ni ses. Ni har setts men du har inte frågat henne eftersom "du inte hunnit" eller "det varit fel tidpunkt". Du har velat ha henne i ett år men vågar inte chansa för "du vill inte stressa henne". Nu helt plötsligt vill du inte stressa in i en relation. 

Jo, du gör det hela sjukt mycket svårare än det faktiskt är eftersom du innerst inne varken är så förälskad i henne som du påstår och för att du inte vågar sätta något på spel. Du är nöjd med situationen som den är eftersom du inte behöver ta några risker. Du kan tråna efter henne på avstånd skylla på omständigheterna. 
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-10-09 23:29:34 följande:
    Du vill ha en relation med henne. Du säger att du är kär i henne. Att hon är den du ser dig ha den långa, djupa relationen med.

Samtidigt så vill du inte sätta något på spel genom att berätta hur du känner. Du sätter upp hinder efter hinder för att slippa ta en risk. Först ska du skicka en inbjudan,  sen ändras det till att du ska fråga henne när ni ses. Ni har setts men du har inte frågat henne eftersom "du inte hunnit" eller "det varit fel tidpunkt". Du har velat ha henne i ett år men vågar inte chansa för "du vill inte stressa henne". Nu helt plötsligt vill du inte stressa in i en relation. 

Jo, du gör det hela sjukt mycket svårare än det faktiskt är eftersom du innerst inne varken är så förälskad i henne som du påstår och för att du inte vågar sätta något på spel. Du är nöjd med situationen som den är eftersom du inte behöver ta några risker. Du kan tråna efter henne på avstånd skylla på omständigheterna. 

Exakt. Och fördelen är också att han slipper modern dejting. 

Ni vet ,modern dejting, där man träffas IRL för att lära känna varandra. Det är ju skitjobbigt. 

Nu kan han ägna sig åt omodern dejting, där man liksom växer ihop. Det är det han väntar på ska hända. 

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-10-09 20:00:51 följande:
    Du tror det är enkelt? Har skrivit med henne länge och är verkligen intresserad av henne. Ja, jag hade gärna kommit längre såklart men är verkligen inte enkelt. 

Vill såklart berätta för henne men först efter att ha träffat henne flera gånger. Vill inte direkt slänga mig in i en relation för fort. 

Är så otroligt jobbigt med dels tiden men också att jag inte hunnit vara helt ärlig med henne när vi setts på plats ex. Tiden gör det jobbigare också för nu är jag bara fast i samma situation. 
    Vad var det som gjorde att du i slutet av augusti trodde att du skulle bjuda ut henne någon av de tre närmsta helgerna?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-10-09 23:29:34 följande:

Ja, jag har känslor för henne. 

Du tror det är enkelt? 

Nej vet att det är hon jag har känslor för. Bara för jag inte stressat henne om det gör inte känslorna mindre äkta. 

anonym05swe skrev 2024-10-13 00:10:18 följande:

Ja, jag har känslor för henne. 

Du tror det är enkelt? 

Nej vet att det är hon jag har känslor för. Bara för jag inte stressat henne om det gör inte känslorna mindre äkta. 

Enkelt? Ja, det är enkelt om man vill.

Jag är 48, alltså tillräckligt gammal för att vara din mamma. 

Jag har detta år lämnat en relation som varat i 20+ år. Ett faan så mycket svårare beslut. Jag har en distansrelation med en person där vi båda har barn och behöver jonglera det, mina barns aktiviteter (och idiot till pappa), hans barn och aktiviteter, avstånd, att han har hus och åtaganden... och ändå lyckas vi ses, för att vi VILL. Vi pratar/chattar varje dag om vad som hänt under dagen och allt möjligt. Är tydlig med vad jag känner även om jag vet att det kan skrämma med tanke på hur situationen är. 

Men skillnaden är att vi vill ses, vi vågar vara ärliga och riskera känslor. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-10-13 20:29:24 följande:
    Enkelt? Ja, det är enkelt om man vill.

Jag är 48, alltså tillräckligt gammal för att vara din mamma. 

Jag har detta år lämnat en relation som varat i 20+ år. Ett faan så mycket svårare beslut. Jag har en distansrelation med en person där vi båda har barn och behöver jonglera det, mina barns aktiviteter (och idiot till pappa), hans barn och aktiviteter, avstånd, att han har hus och åtaganden... och ändå lyckas vi ses, för att vi VILL. Vi pratar/chattar varje dag om vad som hänt under dagen och allt möjligt. Är tydlig med vad jag känner även om jag vet att det kan skrämma med tanke på hur situationen är. 

Men skillnaden är att vi vill ses, vi vågar vara ärliga och riskera känslor. 
    Jag har aldrig haft flickvän tidigare dock så det gör det svårare. Vill hitta långsiktigt och det med hon jag gillar såklart. 
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Jonna) skrev 2024-10-10 12:59:13 följande:
    Vad var det som gjorde att du i slutet av augusti trodde att du skulle bjuda ut henne någon av de tre närmsta helgerna?
    Hallå?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-10-14 15:23:36 följande:
    Hallå?
    Inget särskilt men hoppades det skulle gå
    anonym05swe skrev 2024-10-14 13:53:53 följande:
    Jag har aldrig haft flickvän tidigare dock så det gör det svårare. Vill hitta långsiktigt och det med hon jag gillar såklart. 
    Det är inte svårare än man gör det. Och du gör det avsevärt mycket svårare än det behöver vara. Min åsikt är att du gör det för att det är enklare att tråna på avstånd än att våga sätta känslor på spel. Du har trånat i ett år och inte kommit ett steg närmare ditt mål. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-10-14 19:06:16 följande:
    Det är inte svårare än man gör det. Och du gör det avsevärt mycket svårare än det behöver vara. Min åsikt är att du gör det för att det är enklare att tråna på avstånd än att våga sätta känslor på spel. Du har trånat i ett år och inte kommit ett steg närmare ditt mål. 

Fast jag har aldrig haft flickvän tidigare, klart folk kan tycka det är enkelt när folk går från relation till relation snarare än att söka långsiktigt som vissa inkl jag gör. 

Nej, absolut inte.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?