• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-10-03 11:19:39 följande:
    Herregud är inte direkt enkelt
    Det var inte svar på frågan. Det var ju exakt lika svårt i slutet av augusti när du skrev att du skulle bjuda ut henne någon av följande tre helger.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-10-03 15:49:40 följande:
    Jo, det gör jag. Har skrivit med henne mkt de senaste månaderna ex.
    Nej, du skriver inte mycket, det har du själv berättat.
    Du skriver kort och ytligt en gång i veckan. Vad blir det, inte ens 50 gånger totalt än.
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-10-04 09:11:02 följande:
    Har pratat med henne när vi setts ex på olika event också
    Det är långt ifrån tillräckligt. Det är det jag menar med att du inte själv hjälper till. Du är för passiv i att lösa problemet.
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-10-05 15:58:57 följande:
    Det är långt ifrån tillräckligt. Det är det jag menar med att du inte själv hjälper till. Du är för passiv i att lösa problemet.
    Tror inte att stressa henne löser det heller
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-10-08 12:10:25 följande:
    Exakt! Bäst att ta det efter uni. Tidigast. Annars kanske hon misstolkar.
  • Anonym (...)
    Hon blir inte stressad av att få ett förslag som hon antingen tycker är bra, eller som hon lätt kan tacka nej till, om förslaget inte skulle vara intressant. Ännu lättare när det gäller en person som är på långt avstånd och svår-träffad.
  • Anonym (Inget på spel....)
    Hur har du stressat? Hur lång tid ska det ta innan du vågar ta initiativ till något utan att du tror att det stressar henne? Det har ju gått ett år. För alla andra är det otroligt lång tid och man förväntar sig då att den andre bara ser en som vän eftersom inget annat skett som visat på att det finns ett intresse för mer.
  • Anonym (X)
    Du kan inte lära känna henne av respekt för henne och för risken att stressa henne så håller du kontakten kort och till en gång i veckan? 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-10-08 15:47:15 följande:
    Hur har du stressat? Hur lång tid ska det ta innan du vågar ta initiativ till något utan att du tror att det stressar henne? Det har ju gått ett år. För alla andra är det otroligt lång tid och man förväntar sig då att den andre bara ser en som vän eftersom inget annat skett som visat på att det finns ett intresse för mer.
    Du tror det är enkelt? Har skrivit med henne länge och är verkligen intresserad av henne. Ja, jag hade gärna kommit längre såklart men är verkligen inte enkelt. 

Vill såklart berätta för henne men först efter att ha träffat henne flera gånger. Vill inte direkt slänga mig in i en relation för fort. 

Är så otroligt jobbigt med dels tiden men också att jag inte hunnit vara helt ärlig med henne när vi setts på plats ex. Tiden gör det jobbigare också för nu är jag bara fast i samma situation. 
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-10-09 20:00:51 följande:
    Du tror det är enkelt? Har skrivit med henne länge och är verkligen intresserad av henne. Ja, jag hade gärna kommit längre såklart men är verkligen inte enkelt. 

Vill såklart berätta för henne men först efter att ha träffat henne flera gånger. Vill inte direkt slänga mig in i en relation för fort. 

Är så otroligt jobbigt med dels tiden men också att jag inte hunnit vara helt ärlig med henne när vi setts på plats ex. Tiden gör det jobbigare också för nu är jag bara fast i samma situation. 
    Du sitter i konsekvenserna av dina egna val. Det är ingen som påstått att de tror att det är enkelt, tvärtom så har många i tråden sagt att man måste våga ta risker för att komma någonstans. Men det vill du inte och då händer givetvis ingenting.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?