• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-09-21 21:46:22 följande:
    Jo men vill bjuda ut henne irl av respekt för henne. 
    Varför skrev du som du gjorde den 29 augusti då? Då visste du ju att du inte skulle träffa henne irl under nån av helgerna du skriver om.

Jag väntar också på svar på en annan fråga: Du har tidiga skrivit att det är ett komplicerande problem att du inte vet vem du ska vara intresserad av om den här tjejen inte vill ha dig. Nu menar du dock att det faktum att du har träffat andra tjejer som är trevliga gör saken svårare. Förklara hur båda de sakerna kan vara sanna?

Nu har jag skrivit TVÅ frågor, som jag gärna vill ha svar på.
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-09-21 21:46:22 följande:
    Jo men vill bjuda ut henne irl av respekt för henne. 
    Det är inte respektfullt att sätta någon i en situation där det är svårare att säga nej.

Riv av plåstret nu: skriv ett meddelande där du föreslår en träff!

Ja, det kan leda till att du får nobben. Men då vet du och kan ägna din energi åt att komma över henne och gå vidare.

Och tänk om hon säger ja!
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-09-21 18:38:26 följande:
    Är inte direkt så enkelt. Vet inte heller vad som komma skall om detta inte går vägen. Vill hamna i en bra relation med den rätta personen. 
    Det är precis så enkelt om HON är den viktiga för dig. Men eftersom du inte är så förälskad i henne som du påstår så hittar du problem som inte finns. 

Du kommer aldrig att hitta en relation med den rätta personen om du aldrig vågar chansa på någon som kan vara rätt eller kan vara fel. Du vet aldrig om det är den rätta redan från innan du träffat någon. Du måste träffa och faktiskt lära känna någon innan du vet om det är den rätta.

Men, så länge du

1) låser fast dig vid den perfekta relationen, 
    2) bara ser hinder
    3) inte vågar chansa

Så kommer du att sitta där, i din studentlya, och se drömtjejej (och alla andra tjejer) bli ihop med andra killar. Allt för att du inte vågar chansa. 

Min första relation, på högskolan, var en chansning. Kärleksrelationen höll i 6 månader, vänskapsrelationen har hållit i nästan 25 år och har blivit en kärleksrelation igen. 

Min andra, långa, relation var jag ute efter att ha lite skoj. Den höll i 22 år. 

Som sagt, du vet aldrig förrän efteråt om relationen blir långvarig eller inte. Eller vad som händer under tiden, eller hur önskningar ändras under tiden. 
  • Anonym (Hej)

TS bryr sig inte om vad ni skriver, han upprepar samma gamla rader som han gjort från start.

Märker ni inte att han svarar enstavigt, några få ord och ständiga upprepningar utan att något nytt har hänt? Han kommer inte att göra någonting alls, han är alldeles för feg och ängslig och livrädd att göra bort sig.

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-09-22 12:45:13 följande:
    Det är precis så enkelt om HON är den viktiga för dig. Men eftersom du inte är så förälskad i henne som du påstår så hittar du problem som inte finns. 

Du kommer aldrig att hitta en relation med den rätta personen om du aldrig vågar chansa på någon som kan vara rätt eller kan vara fel. Du vet aldrig om det är den rätta redan från innan du träffat någon. Du måste träffa och faktiskt lära känna någon innan du vet om det är den rätta.

Men, så länge du

1) låser fast dig vid den perfekta relationen, 
    2) bara ser hinder
    3) inte vågar chansa

Så kommer du att sitta där, i din studentlya, och se drömtjejej (och alla andra tjejer) bli ihop med andra killar. Allt för att du inte vågar chansa. 

Min första relation, på högskolan, var en chansning. Kärleksrelationen höll i 6 månader, vänskapsrelationen har hållit i nästan 25 år och har blivit en kärleksrelation igen. 

Min andra, långa, relation var jag ute efter att ha lite skoj. Den höll i 22 år. 

Som sagt, du vet aldrig förrän efteråt om relationen blir långvarig eller inte. Eller vad som händer under tiden, eller hur önskningar ändras under tiden. 

Jo, det är hon jag har känslor för. Fast logistiska problemen hade funnits där oavsett vad jag gjort även om vi var ihop idag? 

1. Inte "låst fast mig" för jag föredrar det mycket hellre än andra former av relationer 

2. Gör inte det för jag poängterar de riskerna som finns 

3. Har chansat redan en del

Vill inte bli ihop med någon tjej för sakens skull, vill verkligen helst bli ihop med hon jag gillar i en bra relation om det går. 

Inte sagt att man vet tidigare.

• Anonym (X)
    Anonym (Hej) skrev 2024-09-22 20:06:22 följande:

TS bryr sig inte om vad ni skriver, han upprepar samma gamla rader som han gjort från start.

Märker ni inte att han svarar enstavigt, några få ord och ständiga upprepningar utan att något nytt har hänt? Han kommer inte att göra någonting alls, han är alldeles för feg och ängslig och livrädd att göra bort sig.

Om TS inte svarar med mer än sina vanliga fraser tror hag han är AI.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-09-22 20:06:22 följande:

Stämmer inte överhuvudtaget, har t.o.m massa gånger med tydliga svar på det jag kan. Har svarat så bra jag kan. 

Nej, att kalla mig feg, ängslig och "livrädd för att göra bort sig" är något som är helt fel.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-09-22 22:15:25 följande:
    Om TS inte svarar med mer än sina vanliga fraser tror hag han är AI.
    "vanliga fraser", jag får liknande frågor rätt ofta men också anklagelser som är likadana som jag svarar på
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-09-22 22:32:38 följande:
    "vanliga fraser", jag får liknande frågor rätt ofta men också anklagelser som är likadana som jag svarar på
    Svara istället.

Som på det här:
    Anonym (Jonna) skrev 2024-09-22 07:14:31 följande:
    Varför skrev du som du gjorde den 29 augusti då? Då visste du ju att du inte skulle träffa henne irl under nån av helgerna du skriver om.

Jag väntar också på svar på en annan fråga: Du har tidiga skrivit att det är ett komplicerande problem att du inte vet vem du ska vara intresserad av om den här tjejen inte vill ha dig. Nu menar du dock att det faktum att du har träffat andra tjejer som är trevliga gör saken svårare. Förklara hur båda de sakerna kan vara sanna?

Nu har jag skrivit TVÅ frågor, som jag gärna vill ha svar på.
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-09-22 22:06:54 följande:

Jo, det är hon jag har känslor för. Fast logistiska problemen hade funnits där oavsett vad jag gjort även om vi var ihop idag? 

1. Inte "låst fast mig" för jag föredrar det mycket hellre än andra former av relationer 

2. Gör inte det för jag poängterar de riskerna som finns 

3. Har chansat redan en del

Vill inte bli ihop med någon tjej för sakens skull, vill verkligen helst bli ihop med hon jag gillar i en bra relation om det går. 

Inte sagt att man vet tidigare.

1) Vilka möjligheter ser du då? Det enda du rabblat upp i ett års tid är hinder.
    2) Vilka chansningar har du gjort? Hur många dejter har du varit på? Hur många gånger har du nämnt för henne att du är intresserad av henne som mer än en brevvän? Har du frågat henne om ni kan ses än?

Om du verkligen, verkligen vill bli ihop med henne, varför dillar du då hela tiden om "vem kan jag bli ihop med om jag inte får till det med henne?" 

Det är så uppenbart för oss övriga att du du låst dig vid henne fast du är mer intresserad av en relation än henne. Att du är rädd och därför är hon trygg då hon är utom räckhåll eftersom hon gör lumpen. Snart borde hon mucka, vilka ursäkter ska du ha då?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?